Hur mycket tål en Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Hur mycket tål en Ancistrus?

    Låter kanske lite hårt att ställa frågan så, men det jag undrar är när mobbingen blir livshotande?

    Jag har alltså en Ancistrus, som så många andra, i mitt malawikar. Det är knappast nåon bjässe, mäter väl sisådär 5-6 cm. För ett tag sedan trodde jag han var död eftersom han inte syntes till på ett par veckor, men idag var han framme och oj vad han såg ut. Nästan ingen ryggfena kvar och illa tilltygad stjärfena. Han verkar inte ha några större problem med simmningen, och han har trots allt gott om gömställen, men är det dags att säga stopp och avyttra honom, eller är det bara att hålla tummarna för att han ska bli bättre på att hålla sig undan?
    222 liter Malawi
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Han klarar sig ska du se med dina Malawis glöm inte att kasta ner en algtablett när ljuset har släcks bara så går det inte någon nöd på den.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Jag hade avyttrat han av humana skäl.
      Har han inte klarat sig innan utan att bli så mobbad så tror jag inte det blir bättre.
      Säkert någon som tar emot han så han får lugn o ro och kan få tillbaka sina fenor.

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Ursprungligen postat av Nils Holmström
        Låter kanske lite hårt att ställa frågan så, men det jag undrar är när mobbingen blir livshotande?

        Jag har alltså en Ancistrus, som så många andra, i mitt malawikar. Det är knappast nåon bjässe, mäter väl sisådär 5-6 cm. För ett tag sedan trodde jag han var död eftersom han inte syntes till på ett par veckor, men idag var han framme och oj vad han såg ut. Nästan ingen ryggfena kvar och illa tilltygad stjärfena. Han verkar inte ha några större problem med simmningen, och han har trots allt gott om gömställen, men är det dags att säga stopp och avyttra honom, eller är det bara att hålla tummarna för att han ska bli bättre på att hålla sig undan?
        Din profil indikerar att du har Demasoni. Jag har märkt att mina P. Demasoni är jäkliga med malar, speciellt guldancistrus eller ljusare malar. Många andra malawi verkar strunta i Ancistrusarna helt.
        Ett alternativ är ju att behålla malar och byta ut Malawiarterna istället.

        Jag gissar att det är kört för malen, om det är Demasoni som hackar på den.
        Senast redigerad av Gäst; 29 September 2007, 13:18.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          stackars firre jag fick överta några ancistrusar som gått tillsammans med ciklider.. en av ancistrusarna hade INGA FENOR! efter några veckor hos mig växte de ut igen, som tur var, men jag tycker antingen du ska skaffa fler gömställen eller flytta fisken till ett annat akvarie - inte kul att bli biten på hela tiden ju!
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Något annat akvarie har jag tyvärr inte, men det är väl inte helt omöjligt att göra sig av med demasonin, jag har trots allt bara tre stycken och har inte lyckats hitta fler (och hittar man fler kostar de ohemult mycket) och har ändå funderat på att sälja dem. Frågan är bara, hur i helvete man fiskar upp tre stycken 3-5 cm fiskar från ett akvarie som är fyllt med sten...(svaret vet jag ju naturligtvis men det är ju så förbannat jobbigt...
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Ursprungligen postat av Nils Holmström
              Något annat akvarie har jag tyvärr inte, men det är väl inte helt omöjligt att göra sig av med demasonin, jag har trots allt bara tre stycken och har inte lyckats hitta fler (och hittar man fler kostar de ohemult mycket) och har ändå funderat på att sälja dem. Frågan är bara, hur i helvete man fiskar upp tre stycken 3-5 cm fiskar från ett akvarie som är fyllt med sten...(svaret vet jag ju naturligtvis men det är ju så förbannat jobbigt...
              Har oxo malar (Liposarcus pardalis 12-15cm) som går med mina Malawis. De syns sällan till men när de kommer fram då och då ser jag att de har hälsan i behåll! De simmar ostört in och ut i alla grottor. Finns det en malawi i vägen, inget problem, de bara tränger sig förbi
              Senast redigerad av Klinten; 29 September 2007, 11:03.
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Ursprungligen postat av Nils Holmström
                Något annat akvarie har jag tyvärr inte, men det är väl inte helt omöjligt att göra sig av med demasonin, jag har trots allt bara tre stycken och har inte lyckats hitta fler (och hittar man fler kostar de ohemult mycket) och har ändå funderat på att sälja dem. Frågan är bara, hur i helvete man fiskar upp tre stycken 3-5 cm fiskar från ett akvarie som är fyllt med sten...(svaret vet jag ju naturligtvis men det är ju så förbannat jobbigt...
                Du bor på fel ställe. I Gävle finns det billig Demasoni att få tag på.
                (Jag brukar normalt tycka att jag bor för långt ifrån Skåne, Danmark och Tyskland, men inte i detta fall.)

                Demasoni är riktigt snabba, så de är mycket svårfångade. Försök med en fälla av ngt slag. Kanske den enklaste av alla. Ställ ned en håv vilande mot frontrutan, mäskad med lite mat. Sätt dig på pass med en kopp kaffe eller en pilsner och var beredd.
                Senast redigerad av Gäst; 29 September 2007, 13:43.

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Mina malar blir aldrig attackerade..jag har golden, maingano, rödzebra, acei, rostciklider och crabro i burken. Det är nog demasonin som har varit framme.

                  Kanske du kunde fånga dom med en fiskfälla?
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  Arbetssätt...