Ultimat miljö för pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • knaperstekt
    • August 2007
    • 77

    Ultimat miljö för pansarmalar

    Hej!
    Jag har planer på att skaffa ett 100-120L-akvarium till jul ungefär.
    Jag skulle hemskt gärna vilja ha pansarmalar, helst prickiga eller albino. Jag har läst massor på zoopet och i böcker mm. Men jag har lite frågot kvar:
    - Hur vet man att sanden inte är för vass för dom?
    - Hur många kan jag ha i ett 100L-kar?
    - Vilka fiskar går bra ihop med pansarmalarna? Jag skulle vilja ha nån liten sorts ciklid och en eldstjärt, går det?
    - Vad vill dom ha för gömställen?
    - Är det nån växt- eller stensort som man ska undvika?
    - Hur är det med salthalten?

    Tack på förhand!
  • FredrikH
    • February 2007
    • 724

    #2
    Deras spröt är känsliga och vill helst ha den finaste sanden.
    200l SA
    Pågång: Biotopakvarium Östasien!

    - Vem är den där lol alla snackar om?

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Ursprungligen postat av knaperstekt
      Hej!
      Jag har planer på att skaffa ett 100-120L-akvarium till jul ungefär.
      Jag skulle hemskt gärna vilja ha pansarmalar, helst prickiga eller albino. Jag har läst massor på zoopet och i böcker mm. Men jag har lite frågot kvar:
      - Hur vet man att sanden inte är för vass för dom?
      - Hur många kan jag ha i ett 100L-kar?
      - Vilka fiskar går bra ihop med pansarmalarna? Jag skulle vilja ha nån liten sorts ciklid och en eldstjärt, går det?
      - Vad vill dom ha för gömställen?
      - Är det nån växt- eller stensort som man ska undvika?
      - Hur är det med salthalten?

      Tack på förhand!
      Man kan ta upp sanden i handen och klämma på den, då känner man om den är vass eller fin. Annars står det oftast på förpackningen.
      I ett 100 liters skulle det gå bra med 15-20 st. Sen någon ytlevande fisk så det inte blir trängsel.
      Dom är skygga, ju mer gömställen det finns, desto mindre skygga blir dom. Helst uppbyggda av rötter som gör vattnet lite brunare och surare som det är i deras miljö.
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • petter hjalmarsson
        • June 2007
        • 127

        #4
        jag hade fjärilsciklider med mina pandapansarmalar och det gick inte så bra som jag hoppats, dom nafsade efter dom och till sist hade jag inte hjärta att låta dom fortsätta på det viset så fjärilarna fick flytta.

        dock gick dom i samma kar i affären och har också hört att det borde gå bra men det gjorde det tyvärr inte.
        fantastisk signatur.

        Kommentar

        • knaperstekt
          • August 2007
          • 77

          #5
          Tack för alla svaren!

          Jag kom dock på en sak till - det kommer att bo en eldstjärt i 100L som pansarmalarna ev. skulle bo i. Kommer det att funka om jag har tillräckligt med gömställen?

          Kommentar

          • Captayn
            • September 2007
            • 78

            #6
            Dom går bra ihop med eldstjärtar, själv har jag albinos med guppysar men det går bra vilket som. du kan ha lite blandat vad det gäller botten trubbigt grus helst något som påminner om malarnas färg. Sanden ska vara fin och mjuk. om du skaffar Corydora så ha gärna något grott liknade ställe

            Kommentar

            • Pricken lever
              • October 2007
              • 7

              #7
              Jag har fem corydoras i mitt yngelakvarium, 60 l. Just nu bor de tillsammans med en kull M. auratusbebisar och en tuggande auratushona. De trivs jättebra, verkar det som. Sanden är väldigt fin och så har de ett stenröse som de kan simma in i.

              Jag har ganska mycket växter i det här akvariet, det verkar som om de alla trivs med att kunna simma runt bland dem.

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av knaperstekt
                Hej!
                Jag har planer på att skaffa ett 100-120L-akvarium till jul ungefär.
                Jag skulle hemskt gärna vilja ha pansarmalar, helst prickiga eller albino. Jag har läst massor på zoopet och i böcker mm. Men jag har lite frågot kvar:
                - Hur vet man att sanden inte är för vass för dom?
                - Hur många kan jag ha i ett 100L-kar?
                - Vilka fiskar går bra ihop med pansarmalarna? Jag skulle vilja ha nån liten sorts ciklid och en eldstjärt, går det?
                - Vad vill dom ha för gömställen?
                - Är det nån växt- eller stensort som man ska undvika?
                - Hur är det med salthalten?

                Tack på förhand!
                Jag har fin rådasand och det funkar bra. Även Biltemas blästersand ska vara ok. Vanlig sandlådesand borde vara ok den med.

                Vad är det för arter du är intresserad av? Jag skulle tror att 12-15 blir bra, men det beror ju på hur stora de blir.

                Några lugna små tetror skulle vara bra. Corysar blir lugnare när de har fiskar som simmar lugnt ovanför. Jag skulle INTE ha några ciklider ihop med corys i ett 100 liters, men i ett större akvarium brukar det gå bra.

                Eldsthärtar blir upp mot 15 cm långa och behöver minst dubbelt så stort akvarium.

                Du bör ha en del rötter och växter. Det gillar de.

                Alunskiffer ska man inte ha i akvarium. Jag skulle dessutom undvika vassa stenar och stenar som innehåller kalk. Om du plockar stenar i naturen går granit och gnejs bra, men undvik stenar med rostfärgade utfällningar.

                Du behöver inte ha nåt salt i akvariet. En del cory-arter fixar det men andra är väldigt känsliga mot salt.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...