Mata ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Mata ancistrusyngel?

    Jag har nu fått bortåt 25 små "snuttomonster" i mitt 115-liters (å jisses vad söta de är ). Det är min första ancistruskull, och jag funderar över dethär med mat åt dem. Behöver jag ge dem "extramat" eller hittar de det de behöver ändå? De simmar fritt och mitt akvarium är väl "inpruttat" och har varit igång i över ett år. Jag slamsuger aldrig.. Ger varierad kost - varvar mellan flingor, granulat, frysfoder och ärtor. Algtabletter c.a var 3je dag.

    Hoppas NÅGRA klarar sig och att eldstjärten Voldemort inte äter upp allihopa
    Hur snabbt brukar de växa?
    Senast redigerad av Healena; 21 September 2007, 07:08.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Guest

    #2
    Fri tillgång till gurka är inte fel.
    Som yngelfoder tycker jag Tetras Plecomin är bäst.
    De växer 1-2cm i månaden i början...

    Kommentar

    • Knyttet
      • December 2006
      • 646

      #3
      mina ancistrusyngel får mat varje dag (de som jag har i yngelakvarium)

      de som lever fritt i det vanliga akvariet brukar det bara bli några enstaka kvar av, tror att de inte får tag på tillräckligt med mat
      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Jag kör med maltabletter och algtabletter varje dag.Dom går ensamma med sina föräldrar i ett 120l kar.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Gjorde "gurk - burk" alldeles nyss (lade i ett par gurkbitar).
          Jag har även frystorkad artemia jag kan mata med kom jag på..

          Jag låter dem gå kvar i vanliga akvariet - räknar med visst "svinn" men jag kan absolut INTE ta hand om runt 25 ancistrusar till ! Men några stycken borde väl kunna klara sig!?

          Ska nog ta och lägga i algtabletter lite oftare också då.

          Tack för tipsen.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Anettejt
            Fri tillgång till gurka är inte fel.
            Som yngelfoder tycker jag Tetras Plecomin är bäst.
            De växer 1-2cm i månaden i början...
            men om de lever på nästan bara gurka borde det väl bli lite väl enformigt?

            alltså om andra fiskar skulle ta tabletterna eller vad nu Plecomin är för sorts mat
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • gizmogirl
              • August 2006
              • 2214

              #7
              Gröna skalade ärtor är bra för små Ancistrusbäbisar och mycket omtyckt så det skulle jag slänga i istället för gurka som egentligen bara är vatten.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av Knyttet
                men om de lever på nästan bara gurka borde det väl bli lite väl enformigt?

                alltså om andra fiskar skulle ta tabletterna eller vad nu Plecomin är för sorts mat
                Jo men givetvis ges annat foder, men gurka kan man som jag skrev ha fri tillgång på, då det är lätt att byta gurkbit varje dag.
                Men för att eliminera svält kan man ha ett foder som alltid finns tillgängligt.
                Sen kommer ärtor eller spenat som "huvudfoder".
                Och detta varvat med tex. Plecomin http://grand-prix.se/images/tetraplecomin.jpg
                Allt malfoder skall ges efter släckning, precis som de vuxna fiskarna får.

                Kommentar

                • Healena
                  • May 2006
                  • 1440

                  #9
                  Jag låter 2 gurkbitar få vara "fritt foder", men matar även med ärtor och allt det andra som vanligt. Då borde ju kosten inte bli så ensidig?! Lite problem när man ska byta gurkbit bara - småmonstrena vill inte släppa . Får ruska och vända på gurkbiten & verkligen SYNA den så jag inte får med något litet pyre. Igår satt mamma piggnos och barn sida vid sida på samma gurkbit - och det var så gulligt ! Jag hann inte få fram kameran...tyvärr...
                  Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                  // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anettejt
                    Jo men givetvis ges annat foder, men gurka kan man som jag skrev ha fri tillgång på, då det är lätt att byta gurkbit varje dag.
                    Men för att eliminera svält kan man ha ett foder som alltid finns tillgängligt.
                    Sen kommer ärtor eller spenat som "huvudfoder".
                    Och detta varvat med tex. Plecomin http://grand-prix.se/images/tetraplecomin.jpg
                    Allt malfoder skall ges efter släckning, precis som de vuxna fiskarna får.
                    ok, då hänger jag med
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    Arbetssätt...