Malförökning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    Malförökning?

    Hej.

    Jag vet ju givetvis att Ancistrus & pansarmalar går att få yngel på i kar. Men finns det fler? Det gör det ju garanterat, jag vill gärna veta vilka i så fall?
    & gärna om erfarenheter av det oxå.

    Mkt tacksam för svar!

    Mvh Eva
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De flesta malar av icke bautastorlek och "lagom" krav på akvariestorlek går att odla i ditt kar, en del arter lite svårare än andra. Det är lite svårt att nämna just någon, men den berömda L-046 är ganska flitigt förekommande i önskan att odla då den dels är väldigt eftertraktad och även dyr.
    Får man tag i den brukar priserna på dessa yngel ligga på 800 och uppåt och då är de inte mer än ca 3 cm stora.
    Det smidigaste är om man kan få tag i några VF Ancistrus och odla på då de inte är så jättesvåra, men samtidigt vet man att de är VF så är det lite speciellt och roligare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Låter som det här är en bra sida för dig www.goc.se.

      Rekommenderar tidningen malbiten skarpt

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Jag odlar på L-260(Queen Arabesque) mycket jobb med alla vattenbyten,rätt cirkulation,grottor det tog mig 8 månader innan jag fick min första kull,nu har jag fått 2 kullar på tre veckor.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Jag odlar just nu ancistrus och dom får yngel minst 1 gång i månaden.
          Odlar även olika corydoras arter ex. Adolfoi, Julii och s. Barbatus.

          Har även l046, l066 och l168 som ska lekas när storleken är tillräklig.

          Men vill du prova odla lite, prova ancistrus, och kanske någon lättare pansarmal så länge, Så tycker jag att du ska prova nån svårare mal sen
          det är roligt när man lyckas med dom. Jag lovar.!

          Håller med ansjo om att du ska prova VF ancistrus dom är mycket fina.
          Brukar nästan alltid gå att få tag på.
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Ursprungligen postat av Thomas&Anna
            Jag odlar på L-260(Queen Arabesque) mycket jobb med alla vattenbyten,rätt cirkulation,grottor det tog mig 8 månader innan jag fick min första kull,nu har jag fått 2 kullar på tre veckor.

            Thomas
            Grattis !
            Du har inte lite kort på dem ?
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av smegga
              Håller med ansjo om att du ska prova VF ancistrus dom är mycket fina.
              Brukar nästan alltid gå att få tag på.
              Jepp, har själv fått tag i ett par där hannen är ca 15 cm och honan något mindre.
              Bifogade filer
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Tack för era svar!

                Ancistus har jag redan, däremot så verkar dom inte gilla varann för det blir inget, dom har hittat sin favoritgrotta som finns i mangroveroten men några bebisar blir det inte *SUCK* Tänkte köpa en hona till i samma storlek, e det bra?
                Corysar har jag oxå, flera st olika i olika kar. Vi flyttade i april, 2 dar innan passa metallpansarmalarna att lägga i ena karet & såklart fixa dom inte flytten & sen har dom inte kommit igång igen. Hur gör du smegga? Har du nåt bra tips?

                Tacksam över er här på zoopet!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Mina ancistrus odlar jag i ett tegelrör med sten bakom för att det ska vara så mörkt som möjligt i grottan så dom känner sig trygga där inne. så du kan ju börja med att prova en annan grotta. Sen är det bara slänga i en tablett om dagen byta lite vatten ibland sen borde som sätta igång. Om inte ha tålamod det kan ta ett tag innan dom börjar tycka om varandra.

                  Var jag dig skulle jag inte köpa en hona till, skulle hanen då börja leka med båda kan han sluta äta mat för att han måste vakta ägg hela tiden.
                  Bättre då att köpa ett par till och ha i ett annat kar om du har fler.

                  Lycka till
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Thomas&Anna
                    • January 2006
                    • 1030

                    #10
                    Ursprungligen postat av Quartex
                    Grattis !
                    Du har inte lite kort på dem ?
                    Nej tyvärr ser något enstaka yngel vid vattenbyten.

                    Thomas
                    Thomas & Anna

                    www.annaothomas.com

                    Kommentar

                    • EvaPeva
                      • May 2007
                      • 765

                      #11
                      Okej, ska hitta ett annat par i bra storlek & ha i ett annat kar i stället & så ska jag göra nån mer grotta, fast det finns ju en hel del redan. Har 6 kar igång just nu

                      Tack för hjälpen!

                      Mvh Eva

                      Kommentar

                      • Daniel Blom
                        • June 2003
                        • 1670

                        #12
                        Hemligheterna bakom Corydorasodling är bland annat rätt könsfördelning (två hanar, en hona brukar vara bra), rätt mat (svarta mygglarver mm) och en kalldusch - ett stort vattenbyte med kallare vatten kan trigga dem till lek. Och så bör man vara hysteriskt noggrann med skötseln av ynglen.
                        Om du vill odla något annat än Corydoras och Ancistrus kan du prova:
                        * Mindre L-malar som Peckoltia, Hypancistrus, Sturisoma och Rineloricaria.
                        * Större, skumbobyggande pansarmalar, typ Hoplosternum.
                        * Små trämalar, som Tatia perugiae.
                        * Banjomalar och sydamerikanska humlamalar (Microglanis) som inte heller ska vara omöjliga.
                        * Synodontis (som jag dock inte vet något om).
                        Lycka till!
                        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                        och framgången är given.
                        Samuel Clemens
                        Mina bilder

                        Kommentar

                        • EvaPeva
                          • May 2007
                          • 765

                          #13
                          Tack för tipsen, Daniel Blom, ska försöka ge mig på nån mindre L-mal, tänkte jag. & ska nytt inköp av Ancistruspar göras, ska till Åled i helgen. Hoppas han har ett snyggt par i bra storlek.

                          Mvh Eva

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av smegga

                            Var jag dig skulle jag inte köpa en hona till, skulle hanen då börja leka med båda kan han sluta äta mat för att han måste vakta ägg hela tiden.
                            Bättre då att köpa ett par till och ha i ett annat kar om du har fler.

                            Lycka till
                            min hane är smart och leker med båda sina damer samtidigt
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Ursprungligen postat av Knyttet
                              min hane är smart och leker med båda sina damer samtidigt
                              hehe, låter lite skumt lägger dom äggen i samma grotta då?
                              För hanen ska ju vakta, det brukar ju inte få närma sig någon
                              efter första äggen lagts! Specielt inte en hona till!
                              hur går detta till?
                              Senast redigerad av jesper_b; 19 September 2007, 22:50.
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...