Hur snabbt ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    Hur snabbt ??

    Hur snabbt växer antristus mal?

    Har en mörk och en ljus antristus, tycker inte de växer som ska,
    det är därför jag vill veta hur snabbt det växer.
  • Guest

    #2
    från 0 månader till 10månader skall de iaf var 6cm

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ok, då har de ett tag till att växa.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Är det yngel? hur gamla är de?

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          hur snabbt din mal växer beror på hur mycket konkurans det finns om maten, dvs hur många andra invånare, samt hur många av dessa som är glupska.

          detta tillsammans med om du har ett algfattigt akvarium eller algrikt akvarium + hur ofta du matar samt hur mycket du matar etc etc etc.

          min ancistrus växter riktigt dåligt från ca 2cm's storlek till 4cm's storlek. men vid 4cm så la jag in han i mitt största kar där jag matar 3 gånger per dag i ganska stora doser samt att det finns mycket alger på stenar mm. den växte då 3-4cm till på kanske 2 månaders tid
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            hur snabbt din mal växer beror på hur mycket konkurans det finns om maten, dvs hur många andra invånare, samt hur många av dessa som är glupska.

            detta tillsammans med om du har ett algfattigt akvarium eller algrikt akvarium + hur ofta du matar samt hur mycket du matar etc etc etc.

            min ancistrus växter riktigt dåligt från ca 2cm's storlek till 4cm's storlek. men vid 4cm så la jag in han i mitt största kar där jag matar 3 gånger per dag i ganska stora doser samt att det finns mycket alger på stenar mm. den växte då 3-4cm till på kanske 2 månaders tid

            ok jag har mittt akvarium igång ca 2 månader, köpte mina efter 2 veckors tid efter att jag hade startat upp mitt akvarium. Då var de små. Nu har de vuxit tills sig de kan vara ca 3-4cm långa tror jag.

            Fick nitrit i karet för ca 2 veckor sen..

            Jag har get dom sparsamt med mat,, jag har nyss börjat öka doseringen på dagen nu. Så de äter blandat mat, jag lägger i röda mygglarver, algtablett, flingfoder. fast jag tar varannan dag med detta, Ena dagen röda mygglarver , andra dagen flingfoder. alltid algtabletter en mitt på dagen och en efter att jag har släckt lyset.

            Ger dom en halv stor portion mitt på dagen.

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Tycker att det låter som dom får mycket mat överhuvudtaget, Dom gör nog ingen nytta med att äta alger om du matar så mycket, Mina ancistrus får en algtablett var 3:e dag, och då håller dom rent och fint med och är inte smala.

              Och överhuvudtaget matar jag inte mina fiskar mer än varanan dag ibland varje om dom ser lite smala ut, Men om jag förstår dit inlägg rätt får dina fiskar mat 2-3 gånger per dag, Det tycker jag är lite mycket.

              Jag uplever att malar som får äta sig mätta på riktiga alger växer och mår bäst, om man sköter vattenbyten och matar sparsamt...
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                smegga tror du ett kar som startats ca 2 månader sedan är algrikt av sig själv eller?? det tog mitt kar ca 8 månader för att få lite algbildningar. Allt beror som sagt på omständigheterna... Så länge han har ett algfattigt kar så bör han mata fiskarna så de iallafall får i sig tillräckligt för att växa lite.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Amaro
                  • January 2007
                  • 1709

                  #9
                  elinj jag personligen ska inte säga till dig hur mycke lr hur ofta du ska mata, du får lixom testa dig fram själv. mata försiktigt tills du finner balansen.

                  jag matar mina 3 gånger per dag i ganska stora doser + att jag gör vattenbyte 1 gång i veckan. Detta funkar hos mig lixom medans det hos nån annan skulle ta död på alla fiskarna kanske. Du får som sagt hitta en egen balans. Men så länge du ser att dina ancistrusar får i sig lite mat varje gång du matar så behöver du ej oroa dig.

                  Har du andra kar som e mindre så rekomenderar jag att du göder upp dem där tills de blir ca 5-6cm. parallellt med detta så kommer det ju under tiden du göder upp dem bli algbildningar i ditt stora kar. Bara en ide

                  lycka till
                  If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                  Kommentar

                  • jesper_b
                    • June 2006
                    • 1201

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    smegga tror du ett kar som startats ca 2 månader sedan är algrikt av sig själv eller?? det tog mitt kar ca 8 månader för att få lite algbildningar. Allt beror som sagt på omständigheterna... Så länge han har ett algfattigt kar så bör han mata fiskarna så de iallafall får i sig tillräckligt för att växa lite.
                    Beror ju helt på vad man har för ljus, vilket vi inte vet, Men kissel alger brukar ju komma i akvariet under uppstarten det har det gjort i mina iaf. Jo klart att maten ska regleras efter alger i akvariet men jag hittade ingen stanns det stog om alger i elinj:s akvarium så jag skrev det som jag tycker,

                    Så frågan till elinj nu är då:
                    Har du mycket alger i akvariet annars mata som du gör nu.

                    Och matningen reagera jag på med tanke på att det varit nitrit i karet för inte alls för länge sen, Och efter nitrit brukar det ju ta ett tag innan man får ordning på värdena igen, Men detta varierar ju från tank till tank.

                    När jag fick nitrit fick mina fiskar klara sig utan mat i 2 veckor, Funka jätte bra, Dock åt dom växter och allt annat i akvariet. rent och fint var det. Sen tog det ca 2 månader innan det var bra balans igen.
                    Senast redigerad av jesper_b; 16 September 2007, 18:47.
                    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                    Mina Malar:
                    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      NU vet ni inte heller om jag har alger eller inte, det har ni inte frågat om.

                      Ja jag har faktist alger fast det är mest på glaset, den bakre glaset.där en affish blansch sitter bakom på glaset.

                      Som Amoro gör matar jag faktist mina med,, o byter varje vecka ca en tredje dels vatten varje lördag.

                      Vad jag kan se varje gång så äter fakist alla mina fiskar det jag kastar i till dom.

                      Jag hade nitrit i ca 1½ vecka, matade inte mina fiskar på ca 2veckor.
                      Jag kollar även nitrit värdena till och från och än så länge är det gult, kan inte bli gular än det är just nu.

                      Är det ni menar med balans??

                      Kommentar

                      Arbetssätt...