hämmad i växten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    hämmad i växten?

    När jag köpte mitt akvarie på 60L blev jag ilurad en litten gibbiceps...förstår nu att den inte passar att ha i ett sådant litet akvarie. Har haft den ett par år och den är mellan 10-15cm nu och har varit så ett tag. Kommer den att komma igång och växa igen om den för leva i ett större akvarie, eller blir fiskarna hämmade i växten när de går i på tok för små akvarier?
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    #2
    någon som vet?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Visst blir de hämmade i växten i för små kar, men risken är att inälvor fortsätter att växa och den blir missbildad.
      Det är även en dålig miljö för en fisk som igentligen blir större än karet och inte har något utrymme att simma fritt på. Om jag vore i dina kläder skulle jag kolla om det inte går att byta ut malen mot någonting som är mer passande i storlek.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag de kan bli hämmade i växten i fall de lever i för små utrymmen, men det beror nog på hur länge. Jag skulle försöka omplacera gibbin i vilket fall. H*n kommer att må bättre i ett stort akvarium.

        Av vem fick du höra att du kunde ha en gibbiceps i ett 60 liters?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • durgnas
          • June 2007
          • 232

          #5
          jag håller på att byta ut lite "felköpta" fiskar... har planer på att köpa större alkvarie när jag får plats för det. Tänkte bara om den va skadad för resten av livet av att gå så eller om den kommer växa och må bra i ett större 300+liters kar senare.

          När jag köpte detta akvarie så hade jag aldig ägt ett innan och dem på affären sa att det inte va några problem att ha de fiskar jag köpte...vilket jag förstår nu efter blivit medlem här.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är ett ofta förekommande tips från butikerna, så det är ingen som hackar på dig.
            Om du skaffar ett större kar inom en överskådlig tid så är det lugnt, men dröjer det ett x antal månader innan det blir en flytt till ett större kar så skulle jag personligen försöka omplacera den så länge.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • durgnas
              • June 2007
              • 232

              #7
              ok tack för hjälpen...har idag bytt ut mina silverhajar och blå delfinciklider (hade bara för stora fiskar i akvariet )mot guppys och ett par fjärilsciklider gibbin får flytta till en kompis snart.

              Kan jag köpa ancisrust i stället?

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av durgnas
                ok tack för hjälpen...har idag bytt ut mina silverhajar och blå delfinciklider (hade bara för stora fiskar i akvariet )mot guppys och ett par fjärilsciklider gibbin får flytta till en kompis snart.

                Kan jag köpa ancisrust i stället?
                Vad bra att ha ska fått ett större hem Men hjälp vad är det för affär där de tycker att det går bra med silverhajar, delfinciklider och gibbiceps i ett 60 liters? Jag har hört om många galna råd, men det här måste vara det extremaste hittills

                Enligt rekomendationerna bör ancistrus ha minst dubbelt så stort akvarium. Om det är algätare du vill ha skulle jag i så fall rekommendera ett gäng räkor eller någar snäckor istället.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Körsbärsräkor &/eller posthornssnäckor e att rekommendera! Dom håller rent & snyggt i karet!

                  Skönt att du blev medlem här & fick veta infon du behövde om fiskarna du hade & nu gör allt för att dom ska få det bättre! Eloge till dig för det!

                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av EvaPeva
                    Eloge till dig för det!
                    Även jag vill ge dig en stor eloge! Skönt med människor som bryr sig och tar sitt ansvar Tänk om alla vore som du.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • durgnas
                      • June 2007
                      • 232

                      #11
                      tackar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...