Vad heter malen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    #31
    Jeffa, det stämmer nog. Googla på det namnet och de bilderna jag fick upp där såg verkligen ut som min lilla Malte.

    Tusen tack för hjälpen! =)
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Ursprungligen postat av Fridas
      Ursäkta om jag ställer dumma frågor, är ny på detta , men vad betyder L001?
      Förutom ett latinskt namn har malar som tillhör familjen Loricariidae även fått var sitt L-nummer. Lite info om L001 här: http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=177

      Planet Catfish: www.planetcatfish.com är en bra sida för den som är intresserad av malar.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Guest

        #33
        Ursprungligen postat av Fridas
        Jeffa, det stämmer nog. Googla på det namnet och de bilderna jag fick upp där såg verkligen ut som min lilla Malte.

        Tusen tack för hjälpen! =)
        Fast det är ingen Hypostomus. Hypostomus plecostomus har inte importeras till Sverige på många många år

        På den andra bilden ser det ut som en Pterygoplichthys pardalis

        Kommentar

        • Ida901
          • January 2007
          • 20

          #34
          Ursprungligen postat av Lutt
          Jag skulle vilja ha en bild på magen. Jag läste en intressant artikel i veckan att man kan blanda ihop pardalis med disjunctivus.

          Min gissning är i nummer ordning
          1. Pterygoplichthys pardalis
          2. P. disjunctivus
          3. P. gibbiceps

          Edit: såg din senaste bild och då går disjunctivus bort, skulle vilja ha en bättre bild på magen lite svår vinkel.

          Men enligt den bilden så är det nog en pardalis, med tanke på mönstret på magen.

          Det är ju ett litet problem med att få tag i den vinkeln, men jag ska försöka

          Kommentar

          • Ida901
            • January 2007
            • 20

            #35

            Det är inte en gibbiceps då, för han har inga prickar på magen

            Kommentar

            • Ida901
              • January 2007
              • 20

              #36
              Ursprungligen postat av Fridas
              Jag har en mal som ser likadan ut, här är en bild på hans mage. Vad är detta för sort? Har kollat på flera bilder på de olika malarna som nämts här, men oftast är de rutiga på magen. Denna är mer prickig fast de flyter ihop.



              Tack på förhand!

              //Frida

              Bra bild, men din är nog en annan sort för min har inga prickar på magen, vad jag har sett iallafall

              Kommentar

              • Ida901
                • January 2007
                • 20

                #37
                Ursprungligen postat av cattus
                Håller med alcar, ser mest ut som en pleco, en fråga.... brukar den oftast sitta med ryggfenan uppfälld? gibbicepsen gör det oftare än plecostomusen, fläckarna på ryggfenan är också mer kraftigt markerade, "större". På plecostomusen smälter prickarna ihop lite mera.

                Ja, ryggfenan är oftast uppfälld

                Kommentar

                • cattus
                  • August 2007
                  • 167

                  #38
                  någon nämde att den är för liten för att vara en pleco el- gibbiceps, men jag har inte lyckats hitta någon storleksangivelse någonstans......... Storlek?
                  Dessutom skrev lutt att den inte importerats till sverige på flera år...?? Antingen är de vi har svenskfödda? eller så ljuger grossisterna i deras prislistor? De som kommer in till butikerna är ca 6-7 cm, gäller både gibbiceps, plecostomus och L-001(Glyptoperichthtys joselimaianus)...
                  Allt går om man vill...

                  Kommentar

                  • Robin_Hedstrom
                    • January 2005
                    • 1818

                    #39
                    Jag tror också på en L001:a, dör den innan den blir 1 dm så är det garanterat en sån. Jag hade en ett bra tag som var jättefin. Lämnade bort den vid 12-13 cm.
                    /Robin Hedström
                    http://www.robinhedstrom.se/

                    Kommentar

                    • Guest

                      #40
                      Ursprungligen postat av cattus
                      någon nämde att den är för liten för att vara en pleco el- gibbiceps, men jag har inte lyckats hitta någon storleksangivelse någonstans......... Storlek?
                      Dessutom skrev lutt att den inte importerats till sverige på flera år...?? Antingen är de vi har svenskfödda? eller så ljuger grossisterna i deras prislistor? De som kommer in till butikerna är ca 6-7 cm, gäller både gibbiceps, plecostomus och L-001(Glyptoperichthtys joselimaianus)...
                      Att de skulle vara för små fattar jag inte, dessa arter blir som max 30-50cm.
                      Det finns inga svenskodlade Pterygoplichthys arter i handeln för ingen har hitills lyckats odla dessa i akvarium. Grossisterna ljuger inte utan det är mer okunskap och många är sk 80 tals namn och det var då plecostomus importerades till Sverige, pardalis kom in lite senare men gick/går fortfarande under namnet plecostomus hos grossisterna.
                      Hypostomus plecostomus/Pterygoplichthys pardalis ser likadana ut för ett otränat öga.

                      Andra malar som oftast går under fel namn hos grossisterna är Corydoras julii och Ancistrus dolichopterus.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #41
                        Ursprungligen postat av Lutt
                        Andra malar som oftast går under fel namn hos grossisterna är Corydoras julii och Ancistrus dolichopterus.
                        Ja det är corydoras trilineatus som oftast säljs under det felaktiga namnet corydoras julii. Och den riktiga ancistrus dolichopterus har L-numret L183 och är inte alls lika vanlig som L144A.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Guest

                          #42
                          Ursprungligen postat av batski
                          Ja det är corydoras trilineatus som oftast säljs under det felaktiga namnet corydoras julii. Och den riktiga ancistrus dolichopterus har L-numret L183 och är inte alls lika vanlig som L144A.
                          Håller med förutom det sista

                          Finns ingen mal som har L-nummer L144A, Ancistrus sp/sp3 är den vanliga Ancistrusen

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #43
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Håller med förutom det sista

                            Finns ingen mal som har L-nummer L144A, Ancistrus sp/sp3 är den vanliga Ancistrusen
                            Oj då Det står faktiskt på Zoopets infosida om ancistrus..
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Ida901
                              • January 2007
                              • 20

                              #44
                              Ursprungligen postat av cattus
                              någon nämde att den är för liten för att vara en pleco el- gibbiceps, men jag har inte lyckats hitta någon storleksangivelse någonstans......... Storlek?
                              Dessutom skrev lutt att den inte importerats till sverige på flera år...?? Antingen är de vi har svenskfödda? eller så ljuger grossisterna i deras prislistor? De som kommer in till butikerna är ca 6-7 cm, gäller både gibbiceps, plecostomus och L-001(Glyptoperichthtys joselimaianus)...

                              Okej, han är nog runt 7-8 cm kan jag uppskatta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...