otocinclus sp. Vad behövs för att den skall trivas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    otocinclus sp. Vad behövs för att den skall trivas?

    Hej alla glada!

    Jag har just dragit igång ett 120l växtakvarium med jordbotten.
    Dom första invånarna förutom växterna blev 5st otocinclus , jag har förstått att dessa kan vara lite kinkiga så jag tängte det kunde vara skoj och lärorikt att diskutera deras behov.

    Det jag personligen undrar mest är vad som är bra att stödmata med? Jag har köpt algtabletter (som de förövrigt gillade) och frysta ärtor (inte testat ännu). Kom gärna med tips om vad som funkat för er

    Sen undrar jag också om temperaturen, jag har förstått att de helst vill ligga under 25 grader, men jag kommer inte ner under 26.

    Sista frågan för stunden är om jag fått en pensionär med i gänget, den största individen (ca 1 cm längre än resten) är nämligen inte alls lika aktiv som de andra. Den äter och är tjock så jag tror inte den är sjuk men man vet ju aldrig.

    Övrigt:
    Jag tycker dessa fiskar är helkul och ska utöka beståndet till minst 10st, när akvariet stabiliserat sig. Jag testar också nitrit varje dag och byter vatten när det stiger över 0,1 mg/l. Jag bor i Uppsala och har därför Uppsalavatten . hmm, ja just det jag verkar ha haft tur och fått tag i välgödda och pigga exemplar så förhoppningsvis ska de klara sig.
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Lite bilder, om ni kan identifiera vilken otocinclus art det är så varsågoda







    Kommentar

    • Ceci
      • September 2006
      • 124

      #3
      Den sista bilden var svårast *s*
      Jag har bara haft Ottos i mindre än ett år.
      Jag skulle gissa på Otocinclus affinis, samma som jag har.
      Sök själv på nätet t.ex. eller fråga de du köpte fiskarna av.

      Eller artbeskrivningen här på Zoopet? Har du sett den?
      Jag frågade mycket i början, och många svarade att Ottos är rätt känsliga, så det är väl egentligen inte den första fisken man ska sätta i. Alltså känsliga för dåliga vattenvärden och svängningar, så karet ska gärna vara väl inkört.
      Angående temperatur så har mina klarat sommarvärmen, ibland har det varit 29 grader i karet. Det är självklart inte att rekommendera, men jag vill bara ge ett exempel. Täta vattenbyten med kallt vatten har det varit här.
      Lycka till, det ser fint ut!
      Senast redigerad av Ceci; 01 September 2007, 16:28.
      ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
      "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Jo nog har jag sett artbeskrivningarna, men som jag förstått det så skall det vara svårt att se med blotta ögat vilken art det rör sig om

        Du vet ingen mat de tycker om?

        Kul att du tyckte karet var fint, det behövs lite mer växter men det kommer

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #5
          Kan man mata med banan? det tycker iaf jag är gott

          Jag har också vid närmare inspektion märkt att en av fiskarna har en tunn heldragen linje längs sidan, medans de andra har en linje som är bruten straxt innan stjärten med en mörk prick på stjärtfenans bas och mörk spräcklig rygg.
          Kan det rörasig om olika kön eller art? Den med heldragen linje verkar iaf pilsk som tusan.

          Kommentar

          Arbetssätt...