Pimelodus blochi ? Lite hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berggren.666
    • August 2007
    • 16

    Pimelodus blochi ? Lite hjälp

    hej
    Jag har precis köpt mig en Pimelodus blochi och den är 20cm lång och spröten typ 30cm långa?
    Det jag är mest orolig för är att den inte äter för att den lever typ på räkor och ryggradslösa djur och sånt. han i butiken sa att den äter allt men jag har nån räk mix som jag la ner innan jag släcker för natten, men vet inte om den äter den. Maten är borta på morgonen.
    Är de nån som vet vad jag ska mata den med?
    Lite tips på hur man kan få akvariet för att den ska trivas.
    jag gav 250;- för den. var de för mycket?

    http://djurportalen.nu/dp_bildarkiv...._user_id=12754


    bara å klicka och kicka för snappshot funkar inte på denna sida

    mvh andreas
    Senast redigerad av berggren.666; 29 August 2007, 18:09. Anledning: bilder på fisken;)
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    man måste ju vara medlem på djurportalen för att kunna se dina bilder
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      småfisk, insektslarver, ryggradslösa djur käkar den i sin naturliga miljö.
      du kan typ mata den med standartfoder som pellets, flingor, räkor mm det står i artsbeskrivningen att fryst foder skall ingå i dieten.

      Du ska ha en del gömställen och väldigt mycket flytväxter, på detta vis känner sig fisken trygg och blir aktivare. Den är dock kvälls-nattsaktiv.

      Det står att man ska hålla fisken med stora robusta fiskar, små firrar går åt direkt.

      En till sak är att man lätt skadar fisken om man fångar den med håv, detta pga skäggtömmarna mm fastnar i håven och blir skadade.

      I slutet av artsbeskrivningen står det följande:
      Ryggfenstaggen lär enligt rykte framkalla en allergisk förgiftning om man sticker sig på den.

      Ps jag anser inte att du gett för mycket för den. 250kr är nog ett ganska bra pris. Ta gärna bilder på firren och lägg upp
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        250 kronor är INTE för mycket.
        Du kan också försöka att mata med bitar av frysta räkor och musslor. Så småningom kan det gå bra med pellets - mina Pimelodus ornatus blev mycket mindre kinkiga efter några veckors svält i somras...
        Om du blir orolig för att den inte äter kan du gärna ha den i ett eget, mindre akvarium tills den kommer igång med maten.
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • berggren.666
          • August 2007
          • 16

          #5
          okey så ska jag köpa frysta räkor då lr nått? inlagda går inte så bra va?
          jasså allergi han jag köpte den av blev stucken hiihi.
          i butiken var fisken med en del små fisk han sa att den gick bra ihop med dom, men han kanske gillar mina fiskar bättre då har ingen fisk under 5cm.
          här är en ny länk med bilderna.



          man måste vara gold member här ju för å lägga upp bilder lr?

          Kommentar

          Arbetssätt...