Få lek på ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • winette
    • March 2007
    • 102

    Få lek på ancistrus?

    Har tre ancistrus i ett 250 l. Clownpleco ca 6-7 cm stora. Ser inte skillnad på dem men ja gissar att iaf den ena är en hona då den är riktigt rund om magen Men den verkar riktigt sur på de andra två, jagar bort dem så fort de kommer i närheten. Nån som vet hur man ser skillnad på dem o om de finns nåt sätt att få dem vilja leka? Nån särskild inredning som tilltalar dem? Det finns gott om grottor bland både rötter o stenar. Läste nånstans om att de ville leka i typ rör?
  • Zigismund
    • February 2007
    • 72

    #2
    Hannarna har spröt på nosen honorna inget..
    Byt vatten ofta och ha det strömt.
    Uppochnervända krukor blir bra grottor..
    Hang Loose

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Är det ancistrus eller clownpleco? Det är liksom helt olika fiskar...
      Ancistrus-hanar har "skägg", dvs grenade tentakler i "ansiktet":

      Honorna saknar helt skägg, eller har som mest små "pliggar".

      Ancistrus är mycket lättlekta, har man ett par brukar det bli ungar. Är de motspänstiga så mata dem först ordentligt med proteinrikt foder i två veckor, gör sen ett stort vattenbyte (50% eller mer) med vatten som är 5 grader svalare än akvariet.

      Clownpleco har inte lika tydlig skillnad mellan könen, där är det mest kroppsformen (honorna är knubbigare) och mängden odontoder ("borst") på huvud och bröstfenor som skiljer, plus att det går att se skillnad genom att titta på könsöppningarna. Jag har inte odlat clownpleco, så jag vet inte säkert hur knepiga de är att få i lek, men i grund och botten gäller nog det samma som för Ancistrus, fast man kanske får envisas mer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • winette
        • March 2007
        • 102

        #4
        Jaha.. ja jag kolla på artbeskrivningen här efter clownpleco (för det va det de kallades i affären o fick fram ancistrus vittata /peckoltia vittata. Ja iaf så menar ja den som kallas clown
        Ingen av mina har nåra såna där skäggliknande spröt som på din bild där.

        Men ja ska iaf testa ditt tips!

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #5
          Jag ska skaffa två stycken Ancistrusar till mitt 100-112 liters kar, ( är inte 100 på hur stort det är, men inte mindre än 100 liter iaf) Och jag vill gärna att de ska få lite små bäbisar.
          Läst här i den här tråden att upp och ner vända krukor blir bra lekgrottor, men ska man typ göra ett litet ingångshål, eller hur man ska säga, för hur ska de annars komma in i krukan, eller ska man liksom bara lägga den på sidan?
          Om man binder fast javamossa med sy eller fiska tråd på en vanlig sån där organge lerkruka, växer den sig fast då?? Skulle ju kanske bli ganska snyggt att ha det ovenpå grottan, så blir det ett bra gömställe för mina guppy yngel också,

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Det två vanligaste som kallas clownpleco i handeln är Peckoltia vittata och Panaque maccus men den äkta clownplecon är Peckoltia vittata.
            Vilken av dessa två har du?
            L104 Panaque maccus
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

            L015 Peckoltia vittata
            Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


            Iofs handelsnamnet clownpleco missbrukas rätt hårt i butikerna men är det någon av dessa.

            Kommentar

            • winette
              • March 2007
              • 102

              #7
              Ja nu när ja fick fler bilder att jämföra med så ser det ut mer som panaque maccus! Ja kommer aldrig bli klok på alla dessa olika namn Har den något svenskt namn? Så ja vet va ja ska kalla mina firrar

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Nattdimma: De vill ha en grotta som är ganska trång, så om du tar en lerkruka som är sisådär 10-12 cm i diameter, och spräcker den mitt på så du får två halvor, så är det rätt lagom.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Nattdimma: De vill ha en grotta som är ganska trång, så om du tar en lerkruka som är sisådär 10-12 cm i diameter, och spräcker den mitt på så du får två halvor, så är det rätt lagom.
                  Okej, jag trodde de skulle vilja ha en ganska stor och rymlig grotta, men då ska jag lägga det där med ca 10.12 cm i diameter på minnet,
                  Då kan jag alltså ha två olika grottor på olika ställen så kan de själva välja den som känns bäst,

                  Kommentar

                  Arbetssätt...