Lagom algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Lagom algätare?

    Kan nån föreslå en typ 10cm, algätande mal, gärna dagaktiv, lättskött, som kan hjälpa till att hålla rent i mitt 450L kar?
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    kanske siamesiska algätare
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Eller nån Grönling?
      Ancistrus?

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av 3 guppy
        Eller nån Grönling?
        Ancistrus?
        Tack, jättebra förslag båda två, ska höra med min handlare, får rätt mycket kiselalger som inte är så snyggt. Ancistrus villju ha en mangrove-rot, finns det såna i handeln eller? Har ett stim laxröda regnbågsfiskar och dom gillar inte surt vatten, finns det risk att vattnet blir surt med en rot (kanske inte med en liten rot?).

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Grönlingar är inte så speciellt kända för att göra någon större åtgång på alger så kör på med några Ancistrus!
          Om du stoppar i en rot kommer den inte att sänka ditt pH speciellt mycket, och har du bara ett stabilt pH är det ingen fara för någon av fiskarna, trots att det kanske ligger lite under vad som är rekomendationen.
          Rötter finns det i varje akvarieaffär att köpa, i både olika skepnader och pris.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            En röst till på Ancistrus.
            En liten grupp siamesiska algätare är ett annat alternativ.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Håller oxå med om att Ancistrus är ett bra val. Dom hade jag valt!

              Lycka till.

              Mvh Eva

              Kommentar

              • 3 guppy
                • February 2007
                • 2068

                #8
                Mangroverot finns i handeln.

                Kommentar

                • rolnor
                  • June 2007
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av 3 guppy
                  Mangroverot finns i handeln.
                  Tack alla för förslag, har faktiskt en stor rot som jag tvättat i ett par veckor, men den avger fortfarande nåt brunt (tvättvattnet blir brunt), frågan är om det är en mangrove eller? Får höra med henne i butiken.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Äkta mangrove är det antagligen inte då dessa är väldigt svåra att få tag i, men de flesta rötter kallas för Mangrove.
                    Att det lakas ut brunt från roten är något du får leva ganska länge med, men sätter du ner den i vattnet så kommer du inte att se det så mycket.
                    Olika rötter färgar vattnet med väldigt olika och olika länge.
                    Sedan tycker jag personligen det är väldigt snyggt med tefärgat vatten.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • havre
                      • September 2006
                      • 281

                      #11
                      siamesiska algätare blir lata när de är stora och gör ingen nytta. ancistrusar jobbar hela livet
                      Akvarium über alles

                      Kommentar

                      • rolnor
                        • June 2007
                        • 143

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Äkta mangrove är det antagligen inte då dessa är väldigt svåra att få tag i, men de flesta rötter kallas för Mangrove.
                        Att det lakas ut brunt från roten är något du får leva ganska länge med, men sätter du ner den i vattnet så kommer du inte att se det så mycket.
                        Olika rötter färgar vattnet med väldigt olika och olika länge.
                        Sedan tycker jag personligen det är väldigt snyggt med tefärgat vatten.
                        Vad bra, då är det väl en sjyst rot jag har. Jag har ju 10st Glossolepis incisus och jag läste att dom inte vill ha rötter, och att det t.o.m. kan vara skadligt för dom. Dom gillar ju inte pH under 7.0 kan det vara orsaken? Rötter sägs ju sänka pH?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Visst kan det vara så, men jag har ingen som helst erfarenhet av dessa fiskar så på den punkten kan jag inte uttala mig.
                          Men å andra sidan de gånger jag sett Regnbågsfiskar i akvarium innehållit rötter och det talar emot den tesen.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • rolnor
                            • June 2007
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Visst kan det vara så, men jag har ingen som helst erfarenhet av dessa fiskar så på den punkten kan jag inte uttala mig.
                            Men å andra sidan de gånger jag sett Regnbågsfiskar i akvarium innehållit rötter och det talar emot den tesen.
                            Ja, det behöver väl inte vara nån jätterot heller för den delen, det kan väl knappast skada, verkar mysko...

                            Kommentar

                            • rick
                              • April 2005
                              • 1012

                              #15
                              Ursprungligen postat av havre
                              siamesiska algätare blir lata när de är stora och gör ingen nytta. ancistrusar jobbar hela livet
                              Drar du denna slutsats efter att ha sett mina fetton som inte gör ett skit
                              / Rickard

                              Kommentar

                              Arbetssätt...