Varför leker inte mina malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisksås
    • July 2007
    • 14

    Varför leker inte mina malar?

    Jag har 3st stora malar och 3 mindre vad de heter vet jag inte, men är mina malar för gamla för sånt? Hur ser de ut när de är könsmogen hur många centimeter? Hur gör de när de leker sitter de på varanda? jag vill har mal ungar, kan olika sorter av malar leker men varandra?





    nån som kan hjälpa mig ger namn på de, de ser lika dan ut jag kan bara ser skillnad på möntrer på huden
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Leker gör dem när man minst anar det,ett tips kan vara att när du byter vatten häll då inte i tumstempererat utan häll i kallt vatten i karet,i det vilda brukar malar leka efter en regnperiod då det sjunker i temp på vattnet.Det behöver inte funka det i heller kan vara värt att nämna bara jag kör så var vecka.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • fougner
      • February 2007
      • 218

      #3
      om det är gibbiceps som det ser ut att vara så leker dem inte i akvarium




      //Hampus
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1233063

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Får du lek på dem så är du välkommen med dina tips och trix!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Malar i släktet Pterygoplichthys (du verkar ha tre olika arter) leker i långa gångar i lerbankar. I stort sett omöjligt att få till i akvarium, alltså.
          Om du vill ha malyngel föreslår jag att du skaffar ett par Ancistrus. Hypancistrus, Peckoltia och små Panaque kan också funka, liksom Sturisoma och Rineloricaria.
          Eller varför inte Corydoras?
          Vilka arter du har vågar jag inte svara säkert på. Det är nog bäst att fråga L-malsexperterna på www.goc.se eller www.planetcatfish.com
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            hur stort akvarium har du? tyckte malarna såg så stora ut!

            men som de andra säger. försök byta bort de där stora gibbiceps-liknande du har och skaffa istället ancistrusmalar, de liknar varann men ancistrus blir inte så stora och är dessutom lättare att få att leka.

            med ancistrus så gäller det att ha en eller flera mörka grottor som de kan föda sina yngel i. mycket växter, regelbundna vattenbyten och rätt sorts mat är ju också viktigt.

            om du istället skaffar corydoras (pansarmal) så måste du byta ut sanden i ditt akvarium till finkornig sand, annars trivs de inte.
            / Ebba

            Kommentar

            • Fisksås
              • July 2007
              • 14

              #7
              tack, jag fick med de när jag köpte en beganad 300L akvarium, den största är 31cm och de 2 andra är några cm kortare, jag ska skaffa ett par antricus eller vad nu de heter . Jag skulle vilja köpa ett större akvarium men vårt lägenhet är så liten.

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Jag skulle sätta en peng på att den första längst upp är en Pterygoplichthys joselimaianus den i mitten Pterygoplichthys gibbiceps och den längst ner en Pterygoplichthys pardalis(första länkade bilden)

                Det är inte så lätt att odla dessa precis som Daniel säger så leker de i hålligheter i lerbankar. De odlas flitigt i dammar i asien och till viss del i usa.

                Men ingenting är omöjligt fast då fodras det ett stort akvarium och flera fiskar av samma art, 1 av varje räcker inte

                Kommentar

                Arbetssätt...