Behöver jag mata mina ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    Behöver jag mata mina ancistrus?

    hej!

    jag undrar nu lite:
    behöver jag köpa speciellt foder till min Ancistrusmal, (den är ca 4,5 cm lång)
    eller räcker det med de alger som finns i akvariet?

    jag har tidigare kört med algtabletter, men inte köpt det på ett tag, och den verkar ju må bra och växa ändå

    har haft lite höga halter av Nitrat, så alger är det ju gott om!

    någon?

    Kristoffer
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Vet inte riktigt om man kan svara på din fråga har aldrig haft alger kanske beror på att jag har ett antal malar som har det som mat även då Ancistrus,Pleco och Gibbi
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Stoffy34
      • April 2007
      • 882

      #3
      Ursprungligen postat av stene
      Vet inte riktigt om man kan svara på din fråga har aldrig haft alger kanske beror på att jag har ett antal malar som har det som mat även då Ancistrus,Pleco och Gibbi
      hej!!

      nej det är klart

      men jag menar ju att i och med att jag har en del alger så borde ju min ancistrus ha tillräckligt med föda menar jag

      är du med?

      Kristoffer

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av Stoffy34
        hej!!

        nej det är klart

        men jag menar ju att i och med att jag har en del alger så borde ju min ancistrus ha tillräckligt med föda menar jag

        är du med?

        Kristoffer
        Fast även om du har en del alger, så är det ju inte säkert att det är den typen av alger som ancistrusen äter, dom äter ju t e x inte tofsalger och trådalger utan betar mest på grönalger.
        Din mal skall vara rund och go om magen, då mår den bra.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #5
          Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
          Fast även om du har en del alger, så är det ju inte säkert att det är den typen av alger som ancistrusen äter, dom äter ju t e x inte tofsalger och trådalger utan betar mest på grönalger.
          Din mal skall vara rund och go om magen, då mår den bra.
          Hej!

          ja då får jag kanske ta och köpa lite algtabletter då

          eller har du något annat tips på bra malmat?

          Kristoffer

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            det är algtabletter som gäller, men man kan variera detta med lite grönsaker. särskilt brysselkål tycker jag är bra, små runda bollar som finns att köpa i frysdisken, man tar bara fram en och kokar någon minut. sen kan man skära den i halvor eller fjärdedelar. och lägga ner en sådan liten bit till malen. de gillar att gnaga på kålen.

            gurka är enligt mig inte ett jättebra foder för det innehåller knappt några näringsämnen. så brysselkål rekommenderar jag.

            när det gäller algtabletter så rekommenderar jag Hikaris algtabletter med en stor sug-mal på framsidan. säljs i en liten påse i vissa butiker.
            / Ebba

            Kommentar

            • Radioaktiva Räkor
              • May 2007
              • 1760

              #7
              Även broccoli, ärtor och squash diggar våra malar...

              /M
              With a licence to krill!
              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Zuccini funkar oxå
                Jag varierar med alla ovan nämnda grönsaker & algtabletter & det funkar väldigt bra! Mina malar mår toppen!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Ancistrus äter väl de mesta... Räkmix fungerar t.ex. alldeles utmärkt till dessa. Jag har själv aldrig behövt mata mina ancistrus speciellt, utan de klarar sig bra på alger och det jag matar övriga fiskar med (dvs det som hamnar på botten). Men det beror ju lite på hur man matar övriga fiskar också... Men jag tycker i alla fall att man klarar sig bra utan algtabletter om man vill.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • elinj
                    • July 2007
                    • 1100

                    #10
                    , på detta forum så säger ni så olika, man ska använda detta men kan även använda detta. man blir för virrad vad man ska göra, så jag gick iaf till en zooaffärer och frågade om just antristus malar, den bästa maten man ge dom är Green Algae Wafers, det är som lagom stora fodertabletter som sjunker ner till botten, som bara just fiskar som gnager på sin mat,, det innehåller allt som en mal behöver. bara grönsaker och sånt till lördagar, eller ja en gång per vecka då de ska festa. De mår bäst av fodertabletterna.

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av elinj
                      , på detta forum så säger ni så olika, man ska använda detta men kan även använda detta. man blir för virrad vad man ska göra, så jag gick iaf till en zooaffärer och frågade om just antristus malar, den bästa maten man ge dom är Green Algae Wafers, det är som lagom stora fodertabletter som sjunker ner till botten, som bara just fiskar som gnager på sin mat,, det innehåller allt som en mal behöver. bara grönsaker och sånt till lördagar, eller ja en gång per vecka då de ska festa. De mår bäst av fodertabletterna.
                      Att folk säger så olika är väl för att man kan göra på olika sätt och det fungerar.

                      Jag tycker inte det är någon nackdel att ge alg-/fodertabletter, men vill själv inte lägga ut massa pengar på tabletter när jag klarar mig lika bra utan. (Detta gäller ju just ancistrus, vissa andra malar kanske inte är lika mycket allätare som jag upplever att ancistrus är...) Men som sagt, tabletterna är säkert jättebra att mata med.

                      Sen är det klart att zooaffären säger att du ska ha tabletterna, de vill ju sälja ... Frågar jag i min zooaffär så säger det att man ska mata med räkmix, så även zooaffärerna ger olika svar.
                      Senast redigerad av mmm; 29 August 2007, 10:16.
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • Mia A
                        • February 2007
                        • 357

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        , på detta forum så säger ni så olika, man ska använda detta men kan även använda detta. man blir för virrad vad man ska göra, så jag gick iaf till en zooaffärer och frågade om just antristus malar, den bästa maten man ge dom är Green Algae Wafers, det är som lagom stora fodertabletter som sjunker ner till botten, som bara just fiskar som gnager på sin mat,, det innehåller allt som en mal behöver. bara grönsaker och sånt till lördagar, eller ja en gång per vecka då de ska festa. De mår bäst av fodertabletterna.

                        Det som din zoohandlare rekommenderade är ett märke, men det finns även andra märken av algtabletter som man kan ge till dem. Varav alla innehåller det malen behöver och är sjunktabletter.
                        Om du provar några olika sorter så kommer du säkert att märka att de tycker bättre/sämre om vissa märken.
                        Men det hela är igentligen bara en smaksak

                        Det viktiga är just att det ska vara ALGtabletter eftersom det är huvudsakligen alger de behöver.
                        Senast redigerad av Mia A; 29 August 2007, 11:10.
                        Mvh / Mia

                        Kommentar

                        • abbimicke
                          • May 2007
                          • 599

                          #13
                          Vi har gott om alger i akvariet men ändå ger vi maltabletter till malar för att de ska få varierande mat.
                          http://kiwi.msun.se <- blogg

                          Kommentar

                          • elinj
                            • July 2007
                            • 1100

                            #14
                            det abbimicke skriver låtar väldigt bra,,

                            för tänk om vi skulle äta en och samma hela tiden, vi skulle trötta på det. det är bra med varierad mat.

                            Det är klart att de vill sälja men affärer vill väl ändå inte sälja mat som inte dåligt, och priset är inte så farligt dyrt eftersom det räcker länge..Hellre att maten är bra och kanske lite dyrt än att få samma mat hela tiden. Eftersom det finns allt i algtabletten som en mal behöver så är det ju bra att en mal äter sånt,, Det är ju som vi människor vi bör äta fullkorn för att riktigt må bra ikroppen.


                            Men till en annnan fråga, hur många tabletter ska en mal har per dag, har inte matat mina antristusar än, men ska göra det ikväll.

                            Kommentar

                            • abbimicke
                              • May 2007
                              • 599

                              #15
                              Vi ger 2-3 maltabletter (3 gånger om dagen)

                              Två små maltabletter och en stor till segelfenspleco som är stor
                              Vi brukar ge gurka/sqashi en gång i veckan också så de får något
                              som är gott "godis"
                              http://kiwi.msun.se <- blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...