Är detta en ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmma
    • January 2007
    • 340

    Är detta en ancistrus?

    Jag köpte denna svartprickiga mal i en liten djuraffär här i närheten, enligt butiksägaren skulle det vara en ancistrus. Jag har inte så bra koll på malar men nu är jag lite fundersam, jag har läst att ancistrusar kan se väldigt olika ut men har även läst att de växer långsammare när de är runt 6cm... den här malen var ca 6cm i början av juli men är nu drygt 7,5cm.
    Är det normalt?

    Dessutom är den framme mycket mer än den andra malen...

    (det är inte världens bästa bilder, dålig fotograf och dålig kamera)
    Bifogade filer
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Emmma
    Jag köpte denna svartprickiga mal i en liten djuraffär här i närheten, enligt butiksägaren skulle det vara en ancistrus. Jag har inte så bra koll på malar men nu är jag lite fundersam, jag har läst att ancistrusar kan se väldigt olika ut men har även läst att de växer långsammare när de är runt 6cm... den här malen var ca 6cm i början av juli men är nu drygt 7,5cm.
    Är det normalt?

    Dessutom är den framme mycket mer än den andra malen...

    (det är inte världens bästa bilder, dålig fotograf och dålig kamera)
    Näe

    Det ser ut som en Segelfenspleco.
    om dom nu KAN vara svarta

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är ett yngel av Pterygoplichthys gibbiceps.

      De ser ut så där som yngel. Notera hur stor den blir som vuxen.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #4
        Jag misstänkte nästan det, jag vet att de tyvärr blir enorma och jag har ett relativt litet akvarium. Ska upplysa butiksägaren, såg att hon fortfarande hade likadana kvar som hon kallar ancistrus. Får göra mig av med den, surt för den är väldigt snygg.

        Kommentar

        • Klas Bengtsson

          • March 2007
          • 424

          #5
          Ursprungligen postat av Emmma
          Jag misstänkte nästan det, jag vet att de tyvärr blir enorma och jag har ett relativt litet akvarium. Ska upplysa butiksägaren, såg att hon fortfarande hade likadana kvar som hon kallar ancistrus. Får göra mig av med den, surt för den är väldigt snygg.
          jaa den stämmer klart den.. jaa jag har den när jag köpt den runt 5cm förra 11 år 1996 sedan nu är den 36cm 11år gibbeceps o har lever kvar där nu här hos mig hemma i akvariet.. haft tidigare den länge med 222liter i 8-9år och nu i 375liter där..

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Emmma
            Jag misstänkte nästan det, jag vet att de tyvärr blir enorma och jag har ett relativt litet akvarium. Ska upplysa butiksägaren, såg att hon fortfarande hade likadana kvar som hon kallar ancistrus. Får göra mig av med den, surt för den är väldigt snygg.
            Då tycker jag att du ska ta den tillbaka till affären och få en riktig ancistrus istället eller pengarna tillbaka.

            Håller med alla om att det ser ut som en Gibbiceps
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Eprex
              • July 2005
              • 131

              #7
              vilken riktigt dålig akvariebutik som inte ser skillnad på gibbiceps och en ancistrus. Tom. min mamma kan ju se skillnad på det.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1508890

              Kommentar

              • Emmma
                • January 2007
                • 340

                #8
                Ursprungligen postat av Eprex
                vilken riktigt dålig akvariebutik som inte ser skillnad på gibbiceps och en ancistrus. Tom. min mamma kan ju se skillnad på det.
                Ja det är tyvärr en dålig butik och jag borde veta bättre än att handla där(handlar nästan aldrig där men skulle ha kattsand...), ska skälla lite på henne efter jobbet idag.

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av Emmma
                  Ja det är tyvärr en dålig butik och jag borde veta bättre än att handla där(handlar nästan aldrig där men skulle ha kattsand...), ska skälla lite på henne efter jobbet idag.
                  Upplysa om felet + kräva byte eller pengarna tillbaka ska väl räcka. Skälla ser jag inte riktigt någon anledning till, så länge hon går med på ditt krav + ändrar namnet på akvariet i butiken till gibbiceps.
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • Klas Bengtsson

                    • March 2007
                    • 424

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eprex
                    vilken riktigt dålig akvariebutik som inte ser skillnad på gibbiceps och en ancistrus. Tom. min mamma kan ju se skillnad på det.
                    jaa den rätt den är fel på fisknamn den i affäre den så klart.. så om du vill lämna den eller inbyte mot den men den gibbeceps är bra fisk klart om du har större akvarium dåå?? hur mkt liter?? den ganska lever länge än ancistrus.. men hur mkt har du liter din akvarium.???

                    Kommentar

                    • Emmma
                      • January 2007
                      • 340

                      #11
                      Har ett 200l och det är ju ganska många liter för litet för en gibbiceps...

                      Kommentar

                      • Knyttet
                        • December 2006
                        • 646

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emmma
                        Har ett 200l och det är ju ganska många liter för litet för en gibbiceps...
                        Ja, då tycker jag att du kan behålla den tills den växt sig för stor, om du nu vill ha den kvar. De är ju väldigt fina.
                        min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                        Kommentar

                        • t85207
                          • March 2007
                          • 179

                          #13
                          Behåll den tills den växer ur akvariet. Sedan kan du gå till en seriös butik och byta till en nyare årsmodell.
                          Pecka

                          Kommentar

                          • mayday
                            • November 2005
                            • 2085

                            #14
                            jag hadde mina tills dom blev 35cm då fick dom flytta till akvariebutken igen
                            då kör ja med 400l också

                            saknar dom faktiskt ... aktiva rackare alltid full fart på dom
                            ______________________________________________

                            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                            Kommentar

                            • Emmma
                              • January 2007
                              • 340

                              #15
                              Ja den får stanna ett tag, den är ju väligt fin och framme mycket.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...