mat till malar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    mat till malar??

    har funderat ett tag vad man kan ge Ancistrus malar för mat förrutom att man kan ge maltabletter.

    Vad finns det för olika sorts mat till dom???
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Skär en bit gurka och trä skedskaftet igenom och släng i. Brukar vara uppskattat. Scuash, skalade ärtor är åxå uppskattat. Mina äter även räkmix m.m. De är inte bara "algätare".

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      men gurka är väl inte så mkt mat,, det består ju till stor del av vatten,, och vatten har de ju tillräckligt med eller?

      jag ger räckor frysna till mina andra fiskar,, dugger det till malarna???

      flingor som man kastar i till fiskarna äter de möjligt viss sånt oxå??

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        hittade en sida på nätet om foder till malar...
        vill bara höra vad ni tycker om det.

        Tetra TabiMin finns på sidan http://www.akvariumbutiken.se/torrfo...etter_845.html

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Vill inte du ha lite godis på lördagarna?
          Det är cellulosan de vill åt mest. Sitter mycket i skalet. Utan det är det många harneskmalars mage som pajar ihop. Det är därför bra om du har en rot i akvariet som de kan gnaga på. Då vet du att de får i sig cellulosa. En varierad kost är en bra kost. Flingor, pellets, tabletter, räkor, m.m. Tänk på att de äter oftast under natten då de är nattaktiva. Utfodra gärna efter släkning.
          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            ok för redan använder jag räckor, flingor till fiskarna ( blir säkert lite över ) lite gurkor som mina svärdbärare äter oxå

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag säger bara broccoli!
              Mina malar äter detta som om det vore den sista dagen på jorden och formligen kastar sig över det. Men för den sakens skull ska man inte glömma att variera kosten, så de får lite av varje.
              Skalade räkor är rena kanonmaten med till malar, och finns det även räkrom kan du testa och ge det till de övriga fiskar så ska du se på frosseri.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • elinj
                • July 2007
                • 1100

                #8
                broccoli, ska det vara frysna eller köpta färska..

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är vilket som, men jag köper frysta som bara är att tina upp i ett glas vatten och häva ner i karet. Köper du färska får du förvälla dem först, annars sjunker de inte inom överskådlig tid.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #10
                    Jag mixar frysta ärtor & räkor som jag plattar till i en påse. sen e det bara att bryta i lagom dos & häva ner i karet-det e godis för dom. Annars älskar mina även zuccini, blomkål, brysselkål & ovan nämnda gurka & broccoli. Dom äter gärna frysta ärtor som dom e oxå. Jag skämmer bort dom & skalar av det yttersta på ärtorna ibland

                    Mvh Eva

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      ok då vet jag,, då kan man ge dom lite annat lördags godis till dom.. än bara räckor som jag ger dom mest.. men även mina andra fiskar gillar det..

                      Kommentar

                      • rolnor
                        • June 2007
                        • 143

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jag säger bara broccoli!
                        Mina malar äter detta som om det vore den sista dagen på jorden och formligen kastar sig över det. Men för den sakens skull ska man inte glömma att variera kosten, så de får lite av varje.
                        Skalade räkor är rena kanonmaten med till malar, och finns det även räkrom kan du testa och ge det till de övriga fiskar så ska du se på frosseri.
                        Jag köpte en Falsk vändmal(mörkfäckad Synodontis) nyligen och fick rekomenderat maltabletter till den, men den verkar inte äta dessa (ligger kvar på morgonen), flingor äter den inte heller vad det verkar, den är ca 16cm stor en riktig bamse. Kan jag också prova det som föreslås i den här tråden?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Eller småfisk.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...