kön? Ancistrus mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    kön? Ancistrus mal

    Hur ser man vilket kön ancistrus mal har?

    hur många ska man ha om man har ett 200l akvarium? Om man ska ha flera än en,, kan bara ha hanar då? eller är dom för revir krävande?
  • Guest

    #2
    Jag skulle satsat på 4st i ett 200L. Ja det brukar alltid bli lite bråk när de stöter på varandra men inget farligt.

    Hanarna får "skägg" men det kan även honan få men inte så mycket som hanen utan honorna brukar bara få lite "skägg" runt munnen.

    Se till att ha mycket grottor till dem då blir det inte så mycket slagsmål

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ok.

      det är ungefär i människans värd killar mkt och få tal tjejer får oxå lite skägg.

      men jag har för mig att dom blir rätt så stora ( ca 13cm ) när dom blir fullvuxna,, kan det inte bli för mkt med 4 st malar. de andra fiskarna har ju ingen stans att ta vägen då.
      Senast redigerad av elinj; 19 August 2007, 14:34.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av elinj
        ok.

        det är ungefär i människans värd killar mkt och få tal tjejer får oxå lite skägg.

        men jag har för mig att dom blir rätt så stora ( ca 13cm ) när dom blir fullvuxna,, kan det inte bli för mkt med 4 st malar. de andra fiskarna har ju ingen stans att ta vägen då.
        nej 4st är inga problem och jag förstår inte riktigt vad du menar med att de andra fiskarna har ingenstans att ta vägen.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          ja eftersom de är 13cm långa var och en.
          eftersom jag har + 31 fiskar i akvariumet så känns det som att 4 st är för mkt.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            mjo men malarna är bottenfiskar hade du haft 31st ancistrusar så hade det varit en annan femma. vad är det för fiskar du har då?

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              mina mal håller på lite överallt inte bara på botten , på glaset. så jag vet inte 4 st till såna här aktiva mal som denna så känns det att det blir lite för mkt, men kanske att jag köper en hane till, för hona vill jag inte, vill inte ha mer barn..av denna sort.
              fast jag vet inte ju inte.. är ju osäker på deras storlek hur det kan bli med tre st till och dessa fiskar/ mal som redan finns i akvariumet.

              3st svärdbärare, 3st black molly, 7 guppy, 6-8 yngel,20 neontetra och 2 grodor.
              Senast redigerad av elinj; 19 August 2007, 18:41.

              Kommentar

              • felix_ragnar
                • August 2006
                • 1424

                #8
                Med de andra fiskarna du har kan du nog ha 4 st då det inte är några bottenfiskar så de kommer inte att "slåss" om samma revir som ancistrusarna.
                Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  ok,, då behöver jag inte oroa mig,, 4 st utan problem,, men eftersom min är på gång med spröt övanför huvudet så är min en hona eller hur?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nej, då är det nog en hane du har.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      ok,, men kan man ha 3 st hanar till eller blir det för mkt bråk då.. för jag vill inte ha en hona, vill ha mer malar i vattnet.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Du bör nog inte ha mer än 2 st hannar, och det är lite förutsatt att de har rötter eller likande som de kan gömma sig bland, då de annars kan bråka en del.
                        Oroa dig inte att du får en massa yngel, då de inte alltid passar ihop så det blir några miniancistruar, och skulle det bli det så kan du alltid sälja av dessa eller byta mot något i din lokala akvarieaffär, så gör du 2 flugor på smällen!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          ok,, låter vettigt det med,, men hur gamla eller långa måste de vara om man ska sälja bort till zooaffärer..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            De brukar vara runt 3 cm när de kommer till affären, men ju större de är desto mer betalt får du!
                            Men när du ser hur söta de små liven är så kanske du inte vill lämna ifrån dig ett enda yngel.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • felix_ragnar
                              • August 2006
                              • 1424

                              #15
                              Om du nu skulle få ett lekpar och du inte vill ha en massa yngel så kan jag gärna ta emot paret
                              Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                              Kommentar

                              Arbetssätt...