Cory som är sjuk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Cory som är sjuk???

    Vad är det som händer med min C.Paleatus,
    Idag hittade jag en av mina corysar liggandes på botten på sidan, den verkar inte alls må bra. jag tog vatten ur karet och hllde upp i en liten bunke som jag tog upp fisken o la i. När jag tittade närmare såg jag att den har skadade skäggtömmar, de är inte alls långa och fina, och stjärtfenan är trasig

    Den har tyvärr gått själv en tid sen dess kompis dog, men för ca 4 dagar sedan köpte jag en vän till honom, en till C.Paleatus samt två guppysar.
    (Och ja jag vet att Corysar ska hållas minst 6 st, men det visste jag inte då, ska köpa fler bara mitt 100 liters kar kommer i ordning.)

    Vad kan ha hänt med min Cory, kan han helt enkelt ha blivit för gammal?? jag kommer inte ihåg när jag köpt honom, men jag vet att jag inte haft honom i mer än 1 år, minder än 1 år är det.

    I karet bor också några guppysar, lite tetror och en Botia Striata,(vet att de också ska hållas fler och ska skaffa fler bara jag har 100 liters karet klart,visste inte att de skulle vara i stim när jag köpte den,)
    Kan det ha något med min sammansättning av fiskar att göra, varför min Cory mår dåligt??

    Jag såg även dagen efter jag hade köpt de tre nya fiskarna att en av mina neon tetror hade dött, jag gjorde då ett halvt vatten byte.

    Väldigt tacksam för svar.
    Mvh/Emmilie
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    den är alldeles säkert inte för gammal. andra fiskar i akvariet kan visserligen göra en pansarmal stressad, men inte sjuk på det sättet. det är mycket man måste veta om man ska kunna ställa en diagnos, och jag är nog inte rätt person att göra det....

    vattenvärden, typ av foder, osv..

    det måste antingen vara något han ätit (vad har du matat med, hoppas du ej matat med röda mygglarver för det dog mina 2 av tidigare), eller något med vattnet som förändrats. har du kollat så du inte har nitrit eller något sånt?

    använder du vattenberedningsmedel? (inte nödvändigt överallt, men din kommun kan ju ha tillsatt något i kranvattnet).

    trasiga fenor kan ju bero på att han blivit biten, eller att han har fenröta, dvs att fenorna angrips av något sorts bakterieangrepp (kan inte så mycket om detta, sök på forumet eller i artiklar).

    trasiga skäggtömmar tyder på fel sorts grus. corydoras bör ha finkornig sand och ej större stenar. vi hade våra på RUND (ej vassa) engelsk sjösten tidigare, men skäggtömmarna nöttes ner ändå. troligtis beror detta på någon form av bakterieangrepp, det samlas mer skit mellan stenarna när man har grovt grus.

    vi har flyttat våra till ett akvarium med finkornig sand nu, deras skäggtömmar har börjat växa ut, de är glada och simmar med/jagar varandra på ett helt annat sätt.
    / Ebba

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #3
      Nej jag tycker också att det vore konstigt om den skulle vara för gammal.

      jag har inte matat med mygglarever, jag matar bara med vanligt fling foder från TetraMIn, och jag ser till att det blir så pass mkt att det sjunker ner till malarna också.

      Jag har inte kollat vattenvärdena, jag kanske borde gå in med ett vatten prov till djuraffären så dom får kolla upp om det är något fel med det.

      Jag har engelsk sjösten som botten material, och vet nu att Corydoras vill ha finkornig sand, och de ska dem få i mitt 100 liters kar, så jag tänker inte köpa någon ny Cory innan jag har flyttat och fått igång mitt 100 liters kar.
      Det kommer komma igång inom 1 månad.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Har du kollat så att du inte har nitrit eller något annat problem med själva vattenvärdet? Bra flöde på pumpen, osv? Det är ju ganska viktigt att man har ett nitrit-test hemma. Har man många fiskar och matar mycket så brukar det bildas nitrit.

        Köp speciella maltabletter för pansarmalarna sedan, jag kan rekommendera märket Hikaris specialtabletter för pansarmalar (är en liten påse med en pansarmal på bilden), mina gillar dem väldigt mycket. Då slipper du "smutsa ner" vattnet genom att låta flingmaten sjunka till botten.
        / Ebba

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          Har du kollat så att du inte har nitrit eller något annat problem med själva vattenvärdet? Bra flöde på pumpen, osv? Det är ju ganska viktigt att man har ett nitrit-test hemma. Har man många fiskar och matar mycket så brukar det bildas nitrit.

          Köp speciella maltabletter för pansarmalarna sedan, jag kan rekommendera märket Hikaris specialtabletter för pansarmalar (är en liten påse med en pansarmal på bilden), mina gillar dem väldigt mycket. Då slipper du "smutsa ner" vattnet genom att låta flingmaten sjunka till botten.
          Okej det ska jag köpa, sånna maltabletter, äter ancistrusar också av dem???

          Kommentar

          • petter hjalmarsson
            • June 2007
            • 127

            #6
            min ancistrus äter pansarmalsmat om hon kommer åt och även amanoräkorna är väldigt duktiga på att sno åt sig en matbit.
            fantastisk signatur.

            Kommentar

            Arbetssätt...