corydoras - konstiga vanor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    corydoras - konstiga vanor?

    våra corysar ligger ganska ofta och vilar uppepå bladen till våra anubias-plantor, samt uppepå vår grotta (platt upptill). de ligger också och vilar i sanden ibland, men nästan oftare lite högre upp i akvariet. vad tyder detta på?

    först trodde jag nästan att jag lyckats få metangas(?) i den finkorniga sanden, som är rådasand på 0,41 mm eller något sånt, men när jag rör runt i sanden kommer inga bubblor, och jag försöker röra runt lite varje gång jag byter vatten för säkerhets skull.

    känner sig malarna otrygga och vill ha uppsikt, när de ligger så högt upp, eller är det helt normalt?

    i karet finns 3 ganska stora anubiasplantor, en grotta, en rot och en liten dvärgsvärdplanta av något slag. Vill de ha gömställen att ligga UNDER (typ med tak, grottor och liknande), eller räcker det med skydd som döljer dem litegrann? (växter)

    Lade till två bilder. på den ena ser man malen ligga på bladet, på den andra ser man inredningen. (Och ja, jag vet att det är mycket alger, hehe)
    Bifogade filer
    Senast redigerad av toccata; 16 August 2007, 10:43.
    / Ebba
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Lyckades få en bild när alla tre ligger på grottans tak. men jag undrar fortfarande, är det normalt?

    [b]Och jag undrar en sak till:[b] Om corysarna ibland simmar lite högre upp i akvariet, i det "fria vattnet", eller högre upp bland växterna, är det också normalt eller onormalt? Kan de ibland få i sig lite för mycket luft när dom "tarmandas" vid ytan så att dom har svårare att ta sig ner till botten?

    I övrigt ser de ut att må bra, äter bra och två har börjat gosa väldigt mycket, en simmar alltid efter den andra och vill vara nära, tätt tätt....

    Vi ska köpa fler nu när de börjat trivas (vi har haft dem i ett år men först nu fick de ett akvarium anpassat just för dem), men den zoobutik som har just denna sort här har inte fått in några sådana på flera månader
    Bifogade filer
    Senast redigerad av toccata; 16 August 2007, 10:44.
    / Ebba

    Kommentar

    • petter hjalmarsson
      • June 2007
      • 127

      #3
      mina c.panda ligger också och vilar då och då, inte som dina uppepå något utan mer i tätbevuxna delar eller bara var som helst. på roten skulle dom bara bli störa av amanoräkorna som regerar där jag har läst att vissa pansarmalar är mer frisimmande än andra så det kanske är en sådan "modell"
      fantastisk signatur.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        ja vi får hoppas att det är helt normalt då de verkar inte må dåligt på något annat sätt, äter bra och har börjat leka lite, iallafall flirta

        förutom en viss slöhet/seghet som har att göra med att de inte trivs med växjövattnet... men vi flyttar inom 5 månader till stockholmsområdet, då hoppas jag att de ska må ännu bättre.

        men det vore ändå intressant att veta om inredningen i mitt lilla malkar är okej, eller om de skulle vilja ha det på något annat vis. någon som vet?
        / Ebba

        Kommentar

        Arbetssätt...