Könsskillnad på Corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Könsskillnad på Corydoras?

    Hur ser man skillande mellan könen på Corydoras?? Skulle vara kul om man hade en hona och en hane och dom fick lite småttingar,
    Är det svårt att få dem att leka?
    Har just nu bara 2 stycken men ska skaffa 2 till sen när jag har startat mitt 112 liters kar.
    Det är C.Paleatus som jag har. Ska skaffa två till sånna sen och 4 C.Panda. Kommer dom korsa sig med varandra då eller håller dom sig till sin egen sort?

    Tacksam för svar.
    Mvh/ Emmilie
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    "The females are larger and plumper behind their pectoral fins, and less colorful. Easier to sex when viewed from above."



    det finns mängder att läsa om det men det verkar lättare i teorin än i praktiken, att se könskillnaderna.
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #3
      Ursprungligen postat av petter hjalmarsson
      "The females are larger and plumper behind their pectoral fins, and less colorful. Easier to sex when viewed from above."



      det finns mängder att läsa om det men det verkar lättare i teorin än i praktiken, att se könskillnaderna.
      Hmm, okej, dom på djurafären kanske kan se skillnad och se till att jag får både honor och hanar,

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Just paleatus är rätt lätt att se skillnad på om dom inte är för små. Honorna blir betydligt mycket större och rundare medan hanarna har en ryggfena som är högre och spetsigare.
        Annars brukar man kunna se skillnad på könen om man tittar på dom rakt uppifrån. Honorna är som regel bredare strax efter bröstfenorna medan hanarna är bredast vid bröstfenorna och sen smalnar av mot stjärten.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • NattDimma
          • November 2006
          • 211

          #5
          Ursprungligen postat av Sonja
          Just paleatus är rätt lätt att se skillnad på om dom inte är för små. Honorna blir betydligt mycket större och rundare medan hanarna har en ryggfena som är högre och spetsigare.
          Annars brukar man kunna se skillnad på könen om man tittar på dom rakt uppifrån. Honorna är som regel bredare strax efter bröstfenorna medan hanarna är bredast vid bröstfenorna och sen smalnar av mot stjärten.
          Okej tack så mycket för ditt svar, var lite lättare att förstå än de andra svaren jag har fått. Då tror jag faktiskt att jag har en hona och en hane, om jag har tur,
          Är det svårt att få Corysarna att leka??
          Jag kommer ha 4 C.Paleatus och 4 C.Panda sen i mitt 112 liters kar, kommer dom korsa sig med varandra då, elelr håller dom sig till sin sort??

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Jag tror inte att paleatus och panda korsar sig. Dom är så olika varandra i både storlek och färg.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #7
              Ursprungligen postat av Sonja
              Jag tror inte att paleatus och panda korsar sig. Dom är så olika varandra i både storlek och färg.
              Okej vad bra då vet jag.
              Men idag när jag kollade i karet så verkade en av mina Paleatus inte må så bra,jag tror den håller på att dö. Men jag vet inte vad som kan vara fel.
              Jag köpte 3 nya fiskar för några dagar sedan, två guppyn och en ny C.Paleatus, men det är den som jag redan hade innan som inte mår bra, :'(

              Kommentar

              • Fellan
                • June 2006
                • 551

                #8
                kolla bara på ryggfenan. paleatus går inte att ta fel på. hanarna har spetsig hög honorna liten rund.

                hane: http://www.zoonen.com/res/user/80182...17_orig_SE.jpg

                hona: http://www.zoonen.com/res/user/80182...79_orig_SE.jpg den enda jag hade med uppfälld fena
                Always look on the bright side of life!
                Min zoon:http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=801822

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ursprungligen postat av NattDimma
                  Okej vad bra då vet jag.
                  Men idag när jag kollade i karet så verkade en av mina Paleatus inte må så bra,jag tror den håller på att dö. Men jag vet inte vad som kan vara fel.
                  Jag köpte 3 nya fiskar för några dagar sedan, två guppyn och en ny C.Paleatus, men det är den som jag redan hade innan som inte mår bra, :'(
                  Har du haft akvariet igång länge? Hur ofta byter du vatten? Eftersom dom går på botten och rotar är dom lite extra känsliga för hur akvariet sköts. ser du till att dom hinner få i sig mat, så att inte andra fiskar tar allt?
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • GuppyKungen
                    • June 2007
                    • 52

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Just paleatus är rätt lätt att se skillnad på om dom inte är för små. Honorna blir betydligt mycket större och rundare medan hanarna har en ryggfena som är högre och spetsigare.
                    Annars brukar man kunna se skillnad på könen om man tittar på dom rakt uppifrån. Honorna är som regel bredare strax efter bröstfenorna medan hanarna är bredast vid bröstfenorna och sen smalnar av mot stjärten.
                    Gäller det samma sak för alla corysarna?

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av GuppyKungen
                      Gäller det samma sak för alla corysarna?
                      Inte det där med fenformen. Men är de bara könsmogna och har fått äta bra så brukar man kunna se skillnaden om man tittar rakt uppifrån.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av Sonja
                        Har du haft akvariet igång länge? Hur ofta byter du vatten? Eftersom dom går på botten och rotar är dom lite extra känsliga för hur akvariet sköts. ser du till att dom hinner få i sig mat, så att inte andra fiskar tar allt?
                        Jag har haft det i gång i över 1 år.
                        Byter vatten ungefär 1 gång i veckan, ibalnd blir det varannan.
                        Jag ger mkt mat så det singlar ner till Corysarna också.
                        Ska vänta nu med att köpa någon ny tills jag har fått igång 112 liters karet,, då ska den jag har kvar få lite vänner, hoppas bara den överlever.

                        men ens ak som jag tyfker är konstigt är att när jag kom hem med Piff, den som fortfarande lever, så verkade dom inte vara ett dugg intresserad av varandra, de simmade mest runt på varsin sida av karet.

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Ok, jag var lite orolig att det var helt nystartat. Men du verka ha koll.
                          Hm... dom börjar säkert simma ihop snart.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          Arbetssätt...