Vattnet grumlas av fodertabletterna :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansi
    • February 2003
    • 74

    Vattnet grumlas av fodertabletterna :(

    Jag har/har haft nitrit problem i akvariumet.
    Så fort jag lägger i fodertabletterna till malarna och de börjar lösa upp sig så grumlas hela vattnet.
    Jag har 200liters akvarium, 3st 7cm pansarmalar, 20cm sugmal, 10cm sugmal, 5cm sugmal, jag matar med tre tablettar per gång.

    Nu använder jag Sera Viformo för malar och bottenätare.
    Någon som kan rekommendera bättre vegetabiliska fodertabletter som inte grumlar vattnet?

    Jag har en pump/innerfilter som gör 760 l/h vilket väl bör räcka till 200 liter?
    Konstigt nog så står skiten i vattnet nästan helt stilla i bortre ändan av akvariumet.'

    H/ Ansi
  • ansi
    • February 2003
    • 74

    #2
    Ok tack!

    Kommentar

    • Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

      #3
      Jag matar mina malar mest med Sera Viformo, och jag har inte stora problem, i akvariet har jag:

      4 Stinging Catfish (ser ut som clarias) ca 5cm
      1 Gibbiceps 6cm
      2 Långsträkta pansarmalar 6cm
      1 Rita Rita 6cm
      1 Pseudodoras Niger 10cm
      2 Managuense (Jaguar Ciklider)
      1 Hantel ciklid
      1 Salvini Ciklid
      1 Oidentifierad mal 16cm (stjärtfenan ser ut som på en Rocka och den har bred mun.

      Hur som helst, mina fiskar kanske rensar snabbare än dina gör, jag skulle prova Sera Premium om jag var du, små kulor som sjunker direkt, fiskarna kan äta dom direkt utan att vattnet blir det minsta grumligt.

      Mvh Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

      Kommentar

      • katta
        • December 2002
        • 385

        #4
        Jag har också problem med tabletterna, vi använder Sera spirulina tabs. De blir en gegga på en gång, som gör vattnet väldigt grumligt och det lägger sig inte på nån dag
        ** http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=75273 **

        Kommentar

        • Dr. Strange
          • March 2003
          • 995

          #5
          Sera Premium funkar utan problem, men kostar troligen mer. prova att fundera ut vad som händer när ni matar, blir fiskarna mätta och slutar att aktivt äta från tabletterna, kanske skulle köpa några fler fiskar som tar hand om problemet som uppstår.

          Pakistan Botior har jag haft ibland, dom arbetar dygnet runt med att äta små partiklar som far omkring.

          men enklast är nog att mata med saker som är mindre.
          " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

          Kommentar

          • Holgersson
            • January 2003
            • 177

            #6
            Jag matar med wardleys algae discs och tycker att det fungerar utmärkt. Har aldrig sett nån grumling av det.

            Mvh Andreas

            Nä ingen signatur här inte!

            Kommentar

            • gigardt
              • February 2003
              • 772

              #7
              Jag använder också Wardley algae discs utan problem,använder även Hikari sinking wafers utan att vattnet grumlar sig.Mvh Richard
              600l Sydamerika(invånare se nedan)
              7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
              500l innedamm(Koi)
              4500l Damm(Koi)
              125l yngelburk
              400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

              Kommentar

              • molgan
                • January 2003
                • 62

                #8
                wardleys här också! Inga problem...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Har använt både OSI och Dupla fodertabletter i flera år utan någar som helst problem med grumling.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jake
                    • March 2003
                    • 13

                    #10
                    Ett tips är att priva algwafers

                    Mojo
                    Mojo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...