Synodontis Petricola, text från artbeskrivningen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Synodontis Petricola, text från artbeskrivningen.

    "Den är en äggspridare som också är bra på att placera sina ägg bland äggen hos munruvande ciklider (även i substratruvarnas kullar) när dessa leker."

    Ovanstående är ett citat från artbeskrivning av Synodontis petricola.

    Jag har två följdfrågar:

    Är den verkligen en göklekare i bemärkelsen att arten nyttjar munruvande honor? Jag är mycket tvivlande till detta. Finns det någon av er alla zoopetare som har den erfarenhet?

    Vilken/Vilka substratruvare skulle kunna vara lämpliga att ha tillsammans med S. petricola, som möjligen kan hjälpa fram och skydda Synodontis äggen, vid en s.k. äggspridning?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Mina har försökt gömma yngel själva. Det har blivit enstaka yngel. Jag gissar på att i akvarium avger de bara rommen medans i naturen så hittar de stora revirhävdande fiskar som får vakta rommen.

    Här är en bra film på hur man kan fixa bra lekställe för dem: http://www.youtube.com/watch?v=lTvlZN7EFVY
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Mina har försökt gömma yngel själva. Det har blivit enstaka yngel. Jag gissar på att i akvarium avger de bara rommen medans i naturen så hittar de stora revirhävdande fiskar som får vakta rommen.

      Här är en bra film på hur man kan fixa bra lekställe för dem: http://www.youtube.com/watch?v=lTvlZN7EFVY

      Det var en härlig film. Tack för den. Jag har inte sett den tidigare. Jag har visserligen redan ordnat liknade lekplatser till mina. Men inte har jag tänkt på att ha glas i det undre fatet! Det var ju riktigt illustrativt och bra, då slipper man lyfta upp fatet och kontrollera, iaf om man har tur och kan få se en lek. Även de svarta kulorna gör ju att man ser äggen bra!

      Golden och Maingano fanns med på filmen också. Tror du på munruvande lek med dem inblandade?
      Senast redigerad av Gäst; 29 July 2007, 09:17.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av HazelCR
        Golden och Maingano fanns med på filmen också. Tror du på munruvande lek med dem inblandade?
        Jag tror snarare att just denna art utnyttjar substratruvarbon om den överhuvudtaget gökleker.
        Jag har själv fått en del yngel av denna art men det var i ett inrett akvarium så jag såg aldrig någon lek - det fanns i alla fall enbart substratruvare i akvariet.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag tror snarare att just denna art utnyttjar substratruvarbon om den överhuvudtaget gökleker.
          Jag har själv fått en del yngel av denna art men det var i ett inrett akvarium så jag såg aldrig någon lek - det fanns i alla fall enbart substratruvare i akvariet.
          Kommer du ihåg, vilka substratruvare?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Kommer du ihåg, vilka substratruvare?
            Akvariet är här (även om det inte syns några petricola - de kom bara fram vid matdags) http://www.zoopet.com/index.php?opti...234&Itemid=113
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Akvariet är här (även om det inte syns några petricola - de kom bara fram vid matdags) http://www.zoopet.com/index.php?opti...234&Itemid=113
              Oj, det var väl en tuff fisksammansättning för små yngel både N. Leleupi och A. calvus. Det är nog inte lätt att klara sig som liten då.

              Hur små är S. Petricolayngelen, när det finns en chans att få syn på dem i dit kar?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Oj, det var väl en tuff fisksammansättning för små yngel både N. Leleupi och A. calvus. Det är nog inte lätt att klara sig som liten då.

                Hur små är S. Petricolayngelen, när det finns en chans att få syn på dem i dit kar?
                Kanske 10 mm eller något sådant. Det är för övrigt några år sedan som jag hade det akvariet.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11220

                  #9
                  Jag har själv inte dem med munruvande fiskar. Mina går med Julidochromis och N. multifasciatus. De lekt och jag har hela 1 yngel. Gissar att de lekt fler gånger men just detta har varit smartare än de andra.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • HazelCR

                    #10
                    Ursprungligen postat av admin
                    Jag har själv inte dem med munruvande fiskar. Mina går med Julidochromis och N. multifasciatus. De lekt och jag har hela 1 yngel. Gissar att de lekt fler gånger men just detta har varit smartare än de andra.
                    Jag har inte mina S. Petricola med munruvande fiskar heller. Jag tror inte på att de gökleker på det sättet. Iaf har jag inte hittat en enda odlingsartikel eller forumsskribent som säger att så är fallet, däremot finns det ju många som bekräftar äggspridandet.

                    Blomkrukor meg glaskulor har jag kört med ett tag nu, men ännu har jag inte sett några yngel.
                    Igår inhandlade jag två "glasskålar" som skall få agera bottenfat, precis som filmen visar. Det borde iaf göra att jag kanske kan få se om mitt gäng leker någon gång. Det gäller formodligen att hålla span, direkt efter ett vattenbyte.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...