Avslappnade och sociala corydoras?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Avslappnade och sociala corydoras?

    Ni som har erfarenhet av corydoras. Vilka tycker ni är mest avslappnade och sociala med människor?

    Tycker annars att corys kan vara rätt nervösa och skygga.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • Guest

    #2
    Funderat på hund?
    Har väl ingen jätte erfarenhet men jag har två st Corydoras Schwartzi som är dagaktiva o trevliga. Inte alls stirriga, utan blir de rädda ligger de stilla.
    Något som är lite kul är att de simmar med mina även de dagaktiva Prakt Botier. Det är bara när Prakt Botierna får frispel och börjar loopa som de inte hänger med...

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      Funderat på hund?
      Hahaha Inte så länge jag är singel, men jag har blivit kär i basenji : http://www.basenji.se/

      Ursprungligen postat av Anettejt
      Har väl ingen jätte erfarenhet men jag har två st Corydoras Schwartzi som är dagaktiva o trevliga. Inte alls stirriga, utan blir de rädda ligger de stilla.
      Alla corys är dagaktiva, men det är inte alla som är framme och simmar avslappnat när man rör sig i närheten av akvariet... Jag har funderat på om det inte kan bero på i fall de är VF eller vana vid människor ända sen födseln. Ligger dina stilla när de blir rädda? Hur ser ditt akvarium ut inredningsmässigt? Fattar inte varför mina är så nervösa. Det verkar gå i perioder också.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Basenjin är en trevlig hund! Varning för att få ha sängen i fred bara!!
        Ja mina Schwartzis "fryser till is" när de blir rädda. Tror väl att jag inte ser dom..
        Jag har mycket växter, rötter o grottor. Men dom är nästan aldrig i dom.
        Sen är jag väldigt konsekvent med att mina firrar inte ska vara rädda för mig.
        Fodrar alltid "manuellt" och i närheten. Så de nya fiskarna som kommer till mig får ingen mat om de gömmer sig. De måste våga ta mat helst ur min hand i början. Lite tramsigt kanske, men jag har inga rädda fiskar.
        Sen rör jag mig väldigt sakta framför karet, och inga dunsar i golvet som skapar vibrationer. Tills de har acklimatiserat sig...
        Jag är med superpetig när jag väljer ut nya firrar i affären/uppfödaren.
        Kan stå länge o spana in vad jag vill ha, och köper bara de jag anser vara stabila och inte för revirhävdande. Jag är inte en favoritköpare, med andra ord!!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          Basenjin är en trevlig hund! Varning för att få ha sängen i fred bara!!
          Inga problem. Det är bara mysigt med en hårig vän i sägen

          Ursprungligen postat av Anettejt
          Ja mina Schwartzis "fryser till is" när de blir rädda. Tror väl att jag inte ser dom..
          Jag har mycket växter, rötter o grottor. Men dom är nästan aldrig i dom.
          Sen är jag väldigt konsekvent med att mina firrar inte ska vara rädda för mig.
          Fodrar alltid "manuellt" och i närheten. Så de nya fiskarna som kommer till mig får ingen mat om de gömmer sig. De måste våga ta mat helst ur min hand i början. Lite tramsigt kanske, men jag har inga rädda fiskar.
          Sen rör jag mig väldigt sakta framför karet, och inga dunsar i golvet som skapar vibrationer. Tills de har acklimatiserat sig...
          Jag är med superpetig när jag väljer ut nya firrar i affären/uppfödaren.
          Kan stå länge o spana in vad jag vill ha, och köper bara de jag anser vara stabila och inte för revirhävdande. Jag är inte en favoritköpare, med andra ord!!
          Det låter riktigt bra Jag försöker också röra mig lugnt i närheten av akvariet och matar alltid för hand med. Fast vissa fiskar skulle aldrig våga ta mat ur min hand även om många av mina fiskar faktiskt gör det. Men kardinaltetrorna och pansarmalarna skulle nog helst svälta ihjäl...

          Hehe, jag är nog inte heller nån lätt kund. På ett ställe har jag tom fått ta över håven ett par gånger
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Corydoras är inte skygga malar utan är ute och dräller omkrin mest hela dagen, men precis som andra fiskar så kan de bli skygga om det inte rör sig människor kring akvariet, utan de står helt ostörda mesta delen av dagen. En liten matbit brukar göra att de glömmer att vara skygga även då.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • GuppyKungen
              • June 2007
              • 52

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Corydoras är inte skygga malar utan är ute och dräller omkrin mest hela dagen, men precis som andra fiskar så kan de bli skygga om det inte rör sig människor kring akvariet, utan de står helt ostörda mesta delen av dagen. En liten matbit brukar göra att de glömmer att vara skygga även då.
              Mina är livrädda hela tiden... Så fort någonting rör sig runt akvariet tror dom att dom ska bli kidnappade och simmar fram och tillbaka från gömställe till gömställe. Lite smått störande. Och maten hjälper inte heller.

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                guppykungen: är du säker på att det inte är något annat som gör att dom inte trivs då? har dom finkornig sand, många gömställen i form av växter som de kan ligga under, eller stenar/rötter som de kan ligga i "lä" bakom? det kan också vara de övriga fiskarna som är stressade/snabba och gör att pansarmalarna blir stressade. även vattnet och hur pass strömt det är kan påverka. våra corydoras var rädda första veckan i det nya akvariet, sen lugnade dom ner sig.
                / Ebba

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  toccata: Jag har fin sand, bra med gömställen (rötter och växter), lugna fiskar (visserligen är kardinaltetrorna lite nervösa ibland) och inte så strömt. Ändå ligger de mest under rötterna eller simmar och gömmer sig varje gång man närmar sig eller rör sig i närheten av akvariet. Men det går lite i perioder. Efter det att jag hade bytt sand var de framme mer. Numera ser jag inte dem så ofta.

                  ..
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • 3 guppy
                    • February 2007
                    • 2068

                    #10
                    Tycker att Shwarts pansarmal är bra.
                    även fläckig

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av 3 guppy
                      Tycker att Shwarts pansarmal är bra.
                      även fläckig
                      Menar du temperamentsmässigt? Är de fler som har samma erfarenhet av C. trilineatus som jag? Att de skulle vara nervösa?

                      Någon som har erfarenhet av C. leucomelas förresten?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • 3 guppy
                        • February 2007
                        • 2068

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Menar du temperamentsmässigt? Är de fler som har samma erfarenhet av C. trilineatus som jag? Att de skulle vara nervösa?

                        Någon som har erfarenhet av C. leucomelas förresten?
                        C.leccomelas känner jag till, dem har jag sett.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Jo men vet du hur de brukar vara temperamentsmässigt?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Jag tror allvarligt talat inte att nån av de normalstora Corydoras är särskilt skygga. Möjligen att dvärgarterna är lite skyggare, i alla fall är mina Corydoras pygmaeus hariga av sig.

                            Just Corydoras schwartzi har jag tre stycken, och de är så oskygga att de inte ens gömmer sig när jag viftar med håven i akvariet - men som sagt, jag har aldrig haft någon skygg normalstor Corydoras.

                            Annars är väl Corydoras paleatus eller Corydoras aeneus (standardformen, inte de som egentligen är andra arter, som "green laser", "orange shoulder" och allt vad de heter) de säkraste korten, eftersom de odlats i fångenskap tiotals generationer och förmodligen blivit av med mycket av eventuell naturlig skygghet.
                            Senast redigerad av Azur; 08 July 2007, 10:53.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Jag tror allvarligt talat inte att nån av de normalstora Corydoras är särskilt skygga.
                              Säg det till mina trilineatus
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...