Ancistrus/lämplig lekplats

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brainstorm
    • November 2005
    • 132

    Ancistrus/lämplig lekplats

    Har jag någon lämplig lekplats i mitt akvarium?

    [img=http://img215.imageshack.us/img215/8287/dsc03615mj5.th.jpg]
  • Guest

    #2
    Jag har fött upp många Ancistrus och tycker du ska köpa en mindre grotta.
    Gärna med bara ett hål framtill eller ett hål framme och ett på sidan.
    Alternativt stoppa/gräva ner en kruka liggandes på sidan i akvariet så att den inte blir för stor att vakta för hannen.
    Den grottan du har på bilden hade ingen utav mina malar valt att leka i, men har de inget annat så kanske de väljer den ändå.
    Lycka till!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Nej, där blir inga Ancistrusbarn gjorda...
      De vill in i mycket trängre och mindre "hål" än vad man tror, dessutom bara med en ingång/utgång.
      Har man inte turen att ha rötter o.dyl. som kan vara lämpliga lekplatser, så är rör i dess alla olika former bra. Det kan vara tegelstensrör, eller plaströr, typ sådana som sitter under handfat och diskhoar.
      Jag var faktiskt idag på besök hos en proffessionell Ancistrusuppfödare (för att lämna ifrån mig runt 20 st. ancistrusyngel som han ville ha för sitt odlande) och han hade enbart plaströr i sina lek-kar och där produceras mängder av Ancistrus-bäbisar!

      Den detaljen fixar du lätt!

      Kommentar

      • brainstorm
        • November 2005
        • 132

        #4
        Tack för alla tipps, går det att föda upp i ett 54 L kar? Ska nog ta bort grottan och sätta dit en kruka istället, spelar det någon roll hur stor krukan är? eller är det ingången som är viktigast? Om man nu ställer den upp och ned i akvariumet.

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Hej,
          du kan knacka bort en skärva fr insidan på krukan med en hammare & sen sätta den upp & ned i karet, då blir det en lagom öppning för dom.
          Grottan kan du ju ha kvar iaf, andra fiskar kan ju tycka om den


          ;lycka till!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Ja 54 L duger bra! Ska du bara ha malarna i det akvariet då?
            Om inte så måste du ha mycket mer växter!
            Jag hade tagit två krukor i olika storlekar o delat på, sen hade malarna fått välja vilken de hade velat ha.
            En liten anekdot:
            Mitt första kar jag inredde till Ancistrusarna, var fullt med växter, hade 2 grottor till malarna att leka i, och en pytteliten grotta som jag hade tänkt ynglena skulle ha.
            Vilken grotta tror ni malarna lekte i?
            Dom kom knappt in i den lilla, och fick backa ut, men den var den bästa!

            Kommentar

            • brainstorm
              • November 2005
              • 132

              #7
              Nu har jag fixat en kruka som jag ställt upp och ned. Hoppas bara att det är en hane och hona jag har :-P

              Jag har tagit 2 st bilder på dem. Den största av dem har fårr skägg, men den mindre har inte skägg.

              Hane: http://img529.imageshack.us/img529/7674/dsc03737bz2.jpg

              Hona: http://img177.imageshack.us/img177/9789/dsc03742gz0.jpg

              Kommentar

              • JohanB
                • December 2006
                • 107

                #8
                Ser ju dock ut att den du menar är en hona har lite strån som är på väg ut. Men tiden får utvisa om det blir ägg lr inte
                Själv har jag precis köpt mig en stor och fin hona som förhoppningsvis ska leka med mina hanar.

                Kommentar

                • Johan73
                  • December 2003
                  • 483

                  #9
                  Jag kör med kokosnötter som jag borrar ett litet hål i, funkar hur bra som helst för ANcistrus
                  /J

                  Kommentar

                  • Långås
                    • December 2005
                    • 1368

                    #10
                    Jag har ett 112liters som jag har inrett med 3 krukor, 2 stora rötter med små krypin i och 2 st cementbitar som också bildade grottor. Med andra ord 7 st enligt konstens alla regler fina ställen att leka på. Men när det väl blev lek så lade valde dom att lägga äggen på utsidan av filtret, dvs in alls i någon grotta. Så frågan är hur man får malarna att förstå hur och var dom bör leka, för i mitt fall följer de inte instruktionsböckerna...

                    Så med andra ord, ge dem lugn och ro så leker de säkert med tiden, även så som akvariet såg ut ifrån början.

                    Lycka till i vilket fall!
                    Senast redigerad av Långås; 29 June 2007, 19:11.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • brainstorm
                      • November 2005
                      • 132

                      #11
                      Jag har börjat göra så att jag stoppar in en maltablett i krukan på kvällarna så malarna får gotta sig utan att guldfiskarna stor deras mat.

                      Men nu undrar jag bara om det är en dum idé eftersom guldfiskarna flockas runt krukan och försöker ta sig in, som de dock inte lyckas med.

                      Tror ni att det kan skrämma upp malarna att inte "leka" där?

                      Funderar också på att om malarna lägger Äggen någon annan stans, kommer inte guldfiskarna äta upp dem?

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av JohanB
                        Ser ju dock ut att den du menar är en hona har lite strån som är på väg ut. Men tiden får utvisa om det blir ägg lr inte
                        Själv har jag precis köpt mig en stor och fin hona som förhoppningsvis ska leka med mina hanar.
                        Jag måste hoppa in med en fråga här.

                        Kunde inte honan få små taggar runt munnen liksom, små bara, bara dom inte får ovanpå nos m.m, för då är det en hane..

                        Men jag läste det i nån bekrivning nånstans.. kanske på Goc, eller nåt sånt..
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zirconia
                          Jag måste hoppa in med en fråga här.

                          Kunde inte honan få små taggar runt munnen liksom, små bara, bara dom inte får ovanpå nos m.m, för då är det en hane..

                          Men jag läste det i nån bekrivning nånstans.. kanske på Goc, eller nåt sånt..

                          joo...riktigt gamla honor kan få lite skägg runt munnen..om jag inte har fel
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zirconia
                            Jag måste hoppa in med en fråga här.

                            Kunde inte honan få små taggar runt munnen liksom, små bara, bara dom inte får ovanpå nos m.m, för då är det en hane..

                            Men jag läste det i nån bekrivning nånstans.. kanske på Goc, eller nåt sånt..
                            jupp det stämmer men om den har mer än tre rader så brukar det vara en hane...

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lutt
                              jupp det stämmer men om den har mer än tre rader så brukar det vara en hane...
                              Hmm, okej, nä, jag undrar, för vi har en guldancistrus som är 6½cm ca och har små piggar bara, inte direkt fram på, men på sidorna av huvudet, kanske 3 på varje sida eller så.. men hon är inte alls särskilt gammal så vitt jag vet ju.. Hon är ju inte stor heller..
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...