Malarna ramlar..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Malarna ramlar..

    Jo, såhär är det. Jag har märkt att ibland när malarna suger på något så att de ligger upp och ned, så kan de helt plötsligt bara släppa och ligga på rygg i karet, samtidigt som de fortfarande gör sina sugrörelser. Det är precis som att de inte har märkt att de har ramlat av. Sen helt plötsligt så bara simmar de iväg. Är detta normalt, eller bör jag oroa mig?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett helt normalt beteende så du kan ta det lugnt och ta en kopp kaffe istället.
    Det är bara ancistrus hos mig som jag sett göra så, konstigt nog.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • maria_
      • March 2007
      • 2867

      #3
      Men vet du varför de gör så? Jag tycker det ser ut som de drabbas av minnesförlust eller något, och glömmer vad de gör där och bara ligger där och väntar på att de ska komma på vilka de är.
      Med vänlig hälsning,
      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj!
        Mina Ancistrus gör så där också. Första gångerna jag såg det tänkte jag att nu jädrar är det något som är fel.
        Jag har en liten teori; De vill ju ha lite drag i vattnet, strömt sådär. De sitter ju gärna nära utblås från filter, och när man häller i nytt vatten samlas de gärna där vattnet porlar i kraftigt från slangen.
        Det kan ju vara så att om det är ganska lugnt i vattnet, och dom för en stund släpper "sugtaget" på det ställe dom sitter, så åker de inte genast iväg med strömmen och måste grabba tag igen, för att stanna på samma plats. Man ser ju att de ibland tar lite "time out" och nästan hamnar i nån slags dvala korta stunder - om dom vilar sig lite eller bara ligger still för att det inte händer så mycket, jäser på sitt senaste mål mat kanske?
        I alla fall, när de vilar sig en stund så finns inget strömt vatten som flyttar dom, och istället så dråsar de bara ner en stund...

        Hmmm, bara en tanke och en möjlig teori - mina gör det titt som tätt och jag tror inte de är sjuka eller nåt annat - bara ett naturligt beteende.

        Kommentar

        Arbetssätt...