Hur mycket mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • morrhoppa
    • October 2006
    • 755

    Hur mycket mat?

    Jag har två ancistrus, en hona på ca 13 cm och en hane på ca 9 cm.

    Varje kväll lägger jag ner två-tre algtabletter. Räcker det eller ska de ha mer mat? Ska jag ge dem på morgonen också kanske?

    Jag ger dem ärtor som godis då och då (inget regelbundet alltså) men algtabletterna är basföda för dem.
    Man blir inte vuxen bara äldre!
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    det räcker aldeles utmärkt. Mina får inte äns så mycket...
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Då ska jag inte vara orolig, tack för svaret
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        jag tycker du övermatar.. det kan resultera i att de blir feta och lata längre fram. hade det vart en mal som blir 20-30cm så skulle jag tycka att det är bra med 2-3per dag men med tanke på att ancistrus inte blir så stora så kommer det sannorlikt leda till fettma längre fram.

        2-3 algtabletter varje dag är aldeles för mycket. (om vi nu talar om de algtabletter som är ca 1cm i diameter)

        En halv tablett per mal räcker gott och väl per dag.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • morrhoppa
          • October 2006
          • 755

          #5
          Jag tänkte en tablett per mal. Sen är det ju så att jag har en del fiskar till i akvariet X antal guppys och ett par palettciklider. Jag vill ju inte att de ska äta upp malarnas mat heller så jag la i en extra.

          Jag tror jag råkade välta ihjäl en liten mal en gång därför är jag rädd att göra det igen...

          Men jag litar på bättre vetande och testar att göra som du sa, en halv tablett per mal. Fungerar det med en tablett varrannan dag också eller ska de ha vare dag?
          Man blir inte vuxen bara äldre!

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            morrhoppa jag brukar säga såhär.

            mata tillräckligt mycket för att fiskarna ska vara mätta och glada. men inte tillräckligt för att vattenvärdena går åt skogen.

            Ger man tex 3 tabletter per dag + flingfoder eller annat till de andra fiskarna så finns stor risk att man får höga nitrit/nitrat halter. (behöver inte bli så men risken finns)

            jag skulle (och jag gör också på detta vis) att jag varannan dag kastar in en tablett. ibland en halv beroende på om jag matat dem med ärtor också.

            Andra dagar så brukar jag mata dem 2 gånger per dag. Jag varierar, ibland matar jag tungt, ibland lätt. Problemen kommer dock om du matar lätt varje gång, eller tungt varje gång (som i ditt fall)

            Lätt = fiskarna blir undernärda och mår dåligt (kan ev dö)
            Tungt = fiskarna kan bli feta och lata men långt innan man ens når till detta stadie så finns möjligheten att de dött pga höga nitritvärden (malar är känsligare än andra fiskar för nitrit)

            Genom att variera på detta vis så ser man till att inte belasta den biologiska balansen i karet för mycket.

            Detta är däremot inte någon 100procentig vetenskap. Märker du att min metod inte fungerar hemma hos dig så får du försöka med andra metoder man får testa sig fram

            Lycka till
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              Jag får testa helt enkelt

              Detta är mina första malar och jag var ju osäker och frågade och jag är glad att jag fick ett sådant bra och utförligt svar.

              Tack för ditt svar!
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              Arbetssätt...