Nybörjare!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorinho
    • June 2007
    • 7

    Nybörjare!!

    Hej,
    har tänkt skaffa två stycken Ancistrus, en hona en hane.
    Först undrar jag hur mkt en Ancistrus kostar(en ung)
    Det andra är att jag inte har ngt akvarium och undrar hur stort det behöver vara för 2 respektive 4 Ancistrus. Om ni känner till ngt bra ställe där jag både kan handla malar och akvarium billigt (i stockholm) så skriv, tacksam för snabba svar
    Senast redigerad av viktorinho; 20 June 2007, 17:03.
  • Verbal-slaughter
    • June 2007
    • 272

    #2
    Beror lite på vilken storlek och art men en vanlig pleco (liten) kostar la runt 30-40 kr... sen vet jag inte hur mycke dom kostar i stockholm ^^

    jag har iaf 3 st Gibbi i mitt 160L och det funkar ok men dom blir rätt så stora och kan bli runt 30-35 cm ifall inte längre men dom e fortf små nu... Försök hitta vilka malar du vill köpa, vilken storlek du vill ha på dom osv så kommer du nog få svar angående pris osv, lite svårt o svara annars

    Kommentar

    • viktorinho
      • June 2007
      • 7

      #3
      Jag hade tänkt att köpa två Ancistrus och dem blir väl inte större än 13 cm, men jag hade tänkt köpa dem när dem är små. Har sett nåra inlägg där man sagt att dem säljar dem till butiken när dem är ca 4-5 cm stora.

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        Ursprungligen postat av viktorinho
        Jag hade tänkt att köpa två Ancistrus och dem blir väl inte större än 13 cm, men jag hade tänkt köpa dem när dem är små. Har sett nåra inlägg där man sagt att dem säljar dem till butiken när dem är ca 4-5 cm stora.
        dom kostar runt 40 kr... sen finns de guldanicistrus som kostar mer och skäggnosmalen har jag faktist aldrig sett ^^

        Kommentar

        • drenner
          • October 2006
          • 28

          #5
          tänk på att ofta är ancistrus VÄLDIGT små i butikerna så det gäller att dom får mat, jag har haft två st som svultit ijhäl för dom var små och magra när jag köpte dom...

          Kommentar

          • viktorinho
            • June 2007
            • 7

            #6
            Nån som vet vad minimum "liter-storlek" ungefär är på akvarium med
            4 fullvuxna Ancistrus? Tacksam för alla svar hitils, vill veta så mkt som möjligt, ska satsa "stort" nu :P

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Man har som tumregel att de e 1 liter per cm... alltså kan du ha 15 st ifall du har 150L kar... men då kan du inte ha nåra andra fiskar... så ditt akvarium kommer bli ca 55 liter ifall du ska ha 4 fullvuxna...

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Jag rek att du som nybörjare funderar på kar på 100 liter och uppåt. Du har för det första mer spann på fiskar och sedan betydligt mer "tålighet" gällande misstag i skötsel, matning, värden osv.

                Butiker kan jag inte rek öht eftersom jag befinner mig 50 mil från stora staden
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • viktorinho
                  • June 2007
                  • 7

                  #9
                  Tack för svaren

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
                    Man har som tumregel att de e 1 liter per cm... alltså kan du ha 15 st ifall du har 150L kar... men då kan du inte ha nåra andra fiskar... så ditt akvarium kommer bli ca 55 liter ifall du ska ha 4 fullvuxna...
                    nja så kan man inte riktigt räkna isf enligt dina mått skulle det bli 150 stycken firrar om du nu inte menar 10L per fisk för då blir det ju 15.

                    ett 100L är nog ganska bra för en grupp Ancistrus kan även funka i ett mindre kar men över 100L tycker jag att du skall börja med

                    Kommentar

                    • Miina
                      • April 2005
                      • 215

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lutt
                      nja så kan man inte riktigt räkna isf enligt dina mått skulle det bli 150 stycken firrar om du nu inte menar 10L per fisk för då blir det ju 15.

                      ett 100L är nog ganska bra för en grupp Ancistrus kan även funka i ett mindre kar men över 100L tycker jag att du skall börja med
                      Det står 1 l/cm = 1l/cm fisk = 10 l på en 10 cm fisk. 15 fiskar på 10 cm = 150 cm = 150 l akvarium.

                      Till TS så rekommenderar även jag ett kar på minst 100 l för att få bra balans i karet! Lycka till med din nya hobby!
                      Kram Miina

                      Kommentar

                      • Verbal-slaughter
                        • June 2007
                        • 272

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miina
                        Det står 1 l/cm = 1l/cm fisk = 10 l på en 10 cm fisk. 15 fiskar på 10 cm = 150 cm = 150 l akvarium.
                        Exakt ^^, Lutt jag gav han bara ett exempel på hur han skulle räkna... Man kollar fisken's max längd och därifrån tar man 1l per cm... Isåfall får man ta fiskar som inte blir längre än 1 cm ^^

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Den där regeln funkar inte om du bara har bottenfiskar....

                          för det första : ancistrus ligger på runt 40-50kr av det jag sett upp i sthlm. då är de 3-4cm typ.

                          vill du köpa akvarium så tycker jag att du ska skita i butikerna och leta på www.blocket.se istället. Börja med minst 100Liter tycker jag.

                          har du 100liter så kan du utan problem ha 5-6ancistrus malar. När de växt och blivit vuxna, då är det dock en annan fråga. du får själv titta då och se om de trivs eller om de slåss och inte slappnar av.
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • EvaPeva
                            • May 2007
                            • 765

                            #14
                            Hej.

                            Precis som nån här ovanför nämnde så e blocket.se en gulgruva vad gäller akvarier. Du får ett komplett kar för lite pengar. Dvs pump, värmare, ställning m.m. Kolla senast nu ikväll & där fanns flertalet i stockholmstrakten.

                            Sen tycker jag inte du behöver gå till butiken för att köpa ancistrus heller, gå istället in opå annonssidan här på zoopet. Där hittar du garanterat det du vill ha & för betydligt rimligare priser samtidigt som du vet att dom är ordentligt omskötta när dom vuxit upp.

                            LYCKA TILL!

                            Mvh Eva

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Nja de där reglerna får man ta med en rejäl nypa salt, kanske funkar för en fiskart men är helt värdelöst på en annan. Man måste veta vad varje art kräver om de är rovgiriga, aggressiva mm så man kan säga det finns inga sådana lätta genvägar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...