vård av ansistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bette
    • September 2006
    • 635

    vård av ansistrusyngel

    har äntligen fått en ansistruskull. hannen ligger i en rot och fläktar för fullt. jag har guppy och 2 fjärilciklider i akvariet. tror ni att det funkar eller blir de uppätna. vill gärna veta allt om ynglen och deras vård när de kommer ut från roten, hur stora de är då, när man kan lämna dom till andra ägare , ja allt som ni kan berätta.
    Elisabet
  • Kardanmannen
    • August 2004
    • 75

    #2
    Dom brukar vara runt 1cm när dom kan simma, vi matar våra med spirulinaflingor, dom sprider sig bättre än tabletter, så alla får sin bit.
    540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
    222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
    70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Har för mig att butikerna brukar vara intresserade av fiskarna när de blir uppåt 3-4cm stora.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        När Ancistrusynglen kommer fram från faderns ägg-vård kan de åtminstone här hos mig simma direkt. De är runt 4-5 mm långa då, och sprider sig direkt i karet. Dom sitter överallt men främst på bakrutan. De käkar allt de kan få tag på och det tycks vara en hel del. De mattips som nämnts i tidigare inlägg verkar bra! Man kan ju slänga i lite vegetabilier i bitar, typ gurka och liknande - så letar de upp dessa med sitt känsliga luktsinne.

        Jag brukar lämna mina Ancistrusyngel till zoobutiken när de är 3-4 cm långa.

        Här är en bild på en liten Goldrackare som inte är mer än 4-5 mm lång!


        Edit; Kardanmannen - du har rätt, de är cirka 1 cm när hanen släpper dem - mitt ögonmått är taskigt. Ynglet på bilden är ung. 1 cm - inget annat!
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 June 2007, 11:20.

        Kommentar

        • Bette
          • September 2006
          • 635

          #5
          det här blir riktigt spännande. hannen har legat i roten ca 3 dygn så det dröjer väl ett tag till innan de visar sej. hur många blir det ungefär?
          Elisabet

          Kommentar

          • lunar
            • July 2005
            • 427

            #6
            Tänkte just ställa samma fråga... om matningen.
            Mina yngel är inte speciellt intresserade av de större algtabletterna men om jag kanske delar dem i små bitar så blir de bättre.
            Gurka och ärtor tror jag bör fungera me.
            - 165L Low-tech.
            - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
            - 222L Ciklidakvarium.
            Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av lunar
              Tänkte just ställa samma fråga... om matningen.
              Mina yngel är inte speciellt intresserade av de större algtabletterna men om jag kanske delar dem i små bitar så blir de bättre.
              Gurka och ärtor tror jag bör fungera me.
              En del algtableter ratar mina ancitrusyngel. Det gäller att hitta rätt. Tyvärr har jag inte koll på vilka mina gillat respektive ratat.
              Skalade ärtor är favoritkäket hos mina små.
              Kullarna som jag fått har varierat från ca 40 till uppemot 150-200. Färre yngel då honan inte är fullvuxen.

              Kommentar

              • Bette
                • September 2006
                • 635

                #8
                oj oj oj, det kan bli trångt ett tag framöver. ser verkligen fram mot att de visar sej. hoppas jag får många som klarar sej. en senare fråga är väl var man ska göra av alla. men det ordnar sej nog. har ju ett par bra djuraffärer här i kring. tack för alla svar.
                Elisabet

                Kommentar

                • Bette
                  • September 2006
                  • 635

                  #9
                  nu är det nog snart dags för ynglen att komma ut ur roten. pappa mal har börjat att vara utanför korta stunder, fullt med små, små miniansistrusar syns inne i roten, spännande.
                  Elisabet

                  Kommentar

                  • Bette
                    • September 2006
                    • 635

                    #10
                    5 st små blev det. just nu är de ca 1.5 cm. hur fort växer de till "lämna bort" storlek
                    Elisabet

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      En liten fråga Bette hur länge låg hanen på roten och fläktade innnan du såg något??
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Bette
                        • September 2006
                        • 635

                        #12
                        han låg nog inne i roten ca 3 veckor först, men då var han aldrig ute . sen började han att vara ute kortare stunder och efter ca en vecka så såg vi första ungen ute
                        Elisabet

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bette
                          han låg nog inne i roten ca 3 veckor först, men då var han aldrig ute . sen började han att vara ute kortare stunder och efter ca en vecka så såg vi första ungen ute
                          OK håller på att få min första kull har aldrig lyckas tidigareså jag väntar spänt han har bara varit där i 5 dagar och fläktar hela tiden när jag fick syn på äggen så var dem jätte stora blev lite förvånad där trodde dem skulle vara små,då är det bara att vänta då tack för svaret
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Bette
                            • September 2006
                            • 635

                            #14
                            jag har heller aldrig lyckats förut. ja det tar tid, men det är värt att vänta på. de är så söta. små små minimalar. lycka till
                            Elisabet

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Har hållt på i så många år man blir helt nojig bara dem klara sig några i alla fall.
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...