Corydoras behöver gå upp till vattenytan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Corydoras behöver gå upp till vattenytan?

    Jag köpte sex st Corydoras Sterbai idag - jättefina! Dock simmar de just nu upp mot ytan hela tiden och försöker komma upp, vilket inte går eftersom vattnet går ända upp mot toppglaset, och det finns inget mellanrum.

    Behöver dessa fiskar kunna gå upp över ytan för att få luft? Jag har aldrig hört talas om något sådant... men jag måste fråga eftersom jag blev lite orolig. Jag har, vad jag vet, schyssta vattenvärden osv...
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ursprungligen postat av aelva
    Jag köpte sex st Corydoras Sterbai idag - jättefina! Dock simmar de just nu upp mot ytan hela tiden och försöker komma upp, vilket inte går eftersom vattnet går ända upp mot toppglaset, och det finns inget mellanrum.

    Behöver dessa fiskar kunna gå upp över ytan för att få luft? Jag har aldrig hört talas om något sådant... men jag måste fråga eftersom jag blev lite orolig. Jag har, vad jag vet, schyssta vattenvärden osv...
    Ojdå, har du täckglasen, liksom i vattnet? Töm isåfall ut lite vatten så du får en vattenyta och luft mellan ytan och täckglaset. Vattenytan behöver vara i rörelse så att vattnet blir syresatt. Pansarmalarna swishar upp lite då och då för att ta sig en nypa - det är normalt.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ja, de behöver kunna gå upp till ytan. Kan de inte det så drunknar de till slut.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Tarmandare. Snappar luft med gasutbyte i tarmakanalen.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #5
          Oj, bra att jag frågade. Det är fixat! Nu är vattennivån mindre. TACK

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Förresten, vad är det mer för fiskar som är "tarmandare". Och vad mer för typer finns det då? (om nån orkar med en liten lektion för oss mindre vetande)

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Såvitt jag vet är det bara malar, främst pansarmalar, som är tarmandare. Dessutom behöver labyrintfiskar luft från ytan men dom andas genom sitt labyrintorgan - inte tarmen.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av aelva
                Förresten, vad är det mer för fiskar som är "tarmandare". Och vad mer för typer finns det då? (om nån orkar med en liten lektion för oss mindre vetande)
                Hej Aelva!

                Jag läste precis en tråd som heter "Ta hänsyn & visa respekt" som handlar om "duktiga" akvarister som tillrättavisar "amatörer" här på forumet. Ja hoppas innerligt att du inte tog mitt svar på din fråga som nåt översitteri
                Gott att du fixade ytnivån i karet - nu kan dina Corydoras gå upp och ta sig en nypa luft då och då.
                Faktum är att jag ser mina Corydoras gå upp och snappa lite syre med jämna mellanrum, men har aldrig haft en aning om att de tarmandas - du ser, man lär sig något nytt hela tiden - även en gammal gubbjävel som jag med 35 års akvaristik i ryggen

                Kommentar

                • cecilienne
                  • February 2007
                  • 282

                  #9
                  Nej, inte tyckte jag att ni verkade vara översittare på detta forum! Jag blev ju bara glad över att få lite hjälp. Nu har jag ett mellanrum mellan täckglas och vattenyta. Tyckte bara att det var snyggast utan mellanrum förut med den akvariemodell jag har. Då blev det som en "helkub" med vatten - tyckte att vattenytan guppade av pumpen ändå. Men jag inser att Corydoras behöver gå upp till ytan, det märks tydligt att de är lugnare nu! Och vattnet blir säkert mycket bättre syresatt, precis som ni säger.

                  Jag har precis startat upp akvariet, så det ska bli spännande, (och dyrt, *gulp*), att fixa iordning det! Det är så kul! Och, man lär så länge man lever...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...