blek underlägsen ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annika&isak
    • November 2006
    • 180

    blek underlägsen ancistrus

    har två ancistrus som var lika stora (små) när vi köpte dem för drygt ett halvår sen.

    nu har den ena växt på sig en hel del och den andra lite mindre. den stora är väldigt dominant och jagar bort den lilla från maten hela tiden (jag matar på olika ställen)

    den lilla är numera väldigt blek och skygg och sitter med fenorna ihopknipta nästan jämt. (men magen är rund och fin i af)

    ska vi skänka bort en av dem för den lillas skull?
    ------------------------------------
    112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
    37 liter: Lowtech med körsbärsräkor
  • fifi
    • August 2006
    • 695

    #2
    Har ni ordentligt med gömställen åt dem? Grottor, rötter m.m? Det brukar ordna sig bara de har varsitt revir där de kan gömma sig på.

    Sedan kan det även hända att den lilla är en hona och de leker, men som sagt - grottor!
    mvh
    Fifi

    I'm so cute, I poop rainbows.

    Kommentar

    • annika&isak
      • November 2006
      • 180

      #3
      tack för ditt svar!
      jo vi har mycket gömställen och växter, tre grottor och två stora rötter och platta stenar som de brukar suga sig fast under.
      den stora (efraim) är ca 6,5 cm och den lilla (piggelin) är ca 5 cm och ingen har minsta antydan till skägg så jag tror att de är systrar...

      men de verkar ändå vilja vara på samma ställe och den lilla blir bortjagad därifrån hela tiden.
      ------------------------------------
      112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
      37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm om de är så små borde de klara sig i ett 100l, åtminstone ett tag, men det är för litet för dem när de blir stora, så kanske gör du rätt i att ge bort minstingen.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • fifi
          • August 2006
          • 695

          #5
          Okej, med så många gömställen borde det ju inte vara några problem alls tycker man.. Och de är ju i skäggåldern med dessutom.

          Avvakta gärna lite till men förvärras det så är det nog bäst att ge bort någon av dem :S
          mvh
          Fifi

          I'm so cute, I poop rainbows.

          Kommentar

          • annika&isak
            • November 2006
            • 180

            #6
            tack för era svar.
            så länge piggelin har hullet kvar så går det nog bra, men det är synd att hon ska vara så vara så blek. jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig då
            ------------------------------------
            112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
            37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...