Detektivarbete: varför dog min Golden Nugget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    Detektivarbete: varför dog min Golden Nugget?

    Bakgrund: Akvarie 400 l. Medelmkt växter, rötter. Har haft akvarie i ett par år, och försöker läsa så mkt akvarieliteratur/info som jag kan

    PH 6,9-7,1
    KH: 6-8

    Nitrit och Nitrat = 0

    Inga sjukdomar (så vitt jag vet, men man vet ju aldrig helt säkert.)

    Har varit riktigt sugen på en fin och lite mer ovanlig mal en tid, och har därför läst mkt om malar. Såefter många om och men så införskaffade jag mig själv en L018 (jag tror mer på att det var en L081). Den verkade att trivas, men låg mest stilla. Dock inga som helst symptom på sjukdom eller att den otrivdes.

    Men så efter två veckor hittar jag den död på botten. Färglös. Kollade på kroppen för att se något som kunde ge indikation på varför den dog, men inget. Det enda som hänt var att själva kroppen blivit ljus/färglös, medan fenorna fortfarande hade sina gula prockar kvar.

    Detta har gjort mig lite sorgsen eftersom jag trodde jag skulle klara av att ha en dyrare/känsligare mal. Var längesedan för mig att en fisk dog, och ännu längre sen någon fisk dog helt utan förvarning.

    Vad kan jag ha gjort för fel? hade jag bara otur, eller glömde jag tänka på något?

    Nu i efterhand inser jag att jag borde lagt malen i karantänskaret. Tyvärr fanns det redan fisk i 60 litaren pga sjukdom (från mitt 110 liters akvarie som drabbats av parasit - dock inga dösfall ännu).

    MVH

    Kanotisten

  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    kanotisten.

    Tyvärr händer detta ganska ofta med importerade djur. De har problem med magen i de flesta fall. Detta syns dock inte, de lever och ser ut att må bra i flera veckor/månader. Men så hittar man dem döda i något hörn en dag.

    Du måste förstå att dessa malar är vildfångade och att en del av dem inte är starka nog att asimileras till ny miljö. Många av mina malar har dött utan att jag vetat vad det beror på. Men så är det, det förekommer tyvärr.

    Mitt tips till dig är att inte ge upp. jag har ca 10st L-malar nu som är importerade. av dessa 10 dog 2st, de andra mår hur fint som helst. Visst blir man ledsen men sånt är livet

    jag hoppas att du köper en ny Golden nugget och att allt går bra framöver.

    Ps innan du köper dyra fiskar så ska du alltid kolla så alla värden i ditt kar är bra. Att använda karantäns kar är en stor fördel, tyvärr så hade du redan sjuk fisk där, tråkigt.

    Föresten, hur länge hade du malen ?
    Mvh Amaro
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Skudd
      • September 2005
      • 224

      #3
      Golden Nugget (och även många andra malar) i olika varianter brukar vara väldigt känsliga när de är små och nyimporterade som Amaro skriver. De börjar ofta aldrig äta ordentligt efter importen och kommer de då till en stressig miljö med många fiskar som bråkar om maten är det inte säkert att det går bra..

      Mitt tips är att hålla malen i ett litet separat kar tills man ser att den äter ordentligt, då har man i alla fall förbättrat överlevnadsoddsen även om det inte är säkert att det räcker pga. magproblem och annat.

      Tycker själv det är värt att betala lite extra för att få ett exemplar som klarat sig längre än de första veckorna..

      Kommentar

      • kanotisten
        • May 2006
        • 218

        #4
        tack för svaren, visar att trots rutin kan man ändå göra misstag. Självklart skulle jag haft malen i ett separat akvarium i början (nu när karantänskaret var upptaget borde jag skitit i att köpa malen).

        Lite avtänd är jag just nu på att köpa dyra fiskar (känns som pengar kastade i toastolen) men inom en kort framtid skall väl mode komma tillbaka.

        (Funderar på att köpa ytterliggare ett 60 liters kar och ha under 400litaren, alltid bra att ha två karantäns/yngelkar)

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          kanotisen pengar kommer och går, visst kan det kännas som att pengarna är kastade i toastolen men i verklighet har du vinnit något värdare än de kr som kastades, Erfarenheten. Hädan efter kommer du iaf se till att inte göra samma "misstag" om man får säga så (inte för att du gjorde något fel men du förstår).

          förlåt mig för att jag predikar men min filosofi är att det i allt ont finns något gott. Nästa gång du köper dyr fisk så kommer du iallafall se till att göra allt du kan för att få det att funka.

          Lycka till med allt.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det bästa är att köpa en mal som fått gå i affären ett par månader och som du kan se inte har en insjunken mage. De har ibland magproblem och det är inget som du kan göra så mycket åt. Även om du hade släppt ner den i ett karantänskar så hade den antagligen kolat ändå.
            Såg du om den hade insjunken mage? Jag köpte med Golden Nugget och den dog efter ett par veckor, men sedan väntade jag ganska länge innan jag köpte ny, och då affären inte sålt dessa på länge fick jag 2 st som är runt 12 cm för 250:- tillsammans.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              ansjo att få dem för det priset utan att du satt ett vapen mot deras tinning får en ju att bli tokig. Vilket kap alltså.

              Har hört mycket liknande, jag hoppas bara att jag en dag får ett erbjudande som absolut inte går att motstå
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                ansjo att få dem för det priset utan att du satt ett vapen mot deras tinning får en ju att bli tokig. Vilket kap alltså.

                Har hört mycket liknande, jag hoppas bara att jag en dag får ett erbjudande som absolut inte går att motstå
                Ansjo är en grym jäkel på att fixa till det
                Här i stan är Nuggetarna inte så farligt dyra. Jag har för mig jag betalade någonstans runt 175:- för mina. Det är några år sedan nu, men de lever och trivs.
                Det är rätt som Ansjo säger, har man möjlighet är det bra att spana in dem ett tag i affären innan man köper - man kan ju fråga om man kan "lägga undan" dom på någon eller ett par veckor!
                Bifogade filer

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Då ska jag inte skriva högt att jag fick ge 175:- för en L-401 som är ca 12 cm!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Då ska jag inte skriva högt att jag fick ge 175:- för en L-401 som är ca 12 cm!
                    Helsefyr... mina kan ha varit några tior dyrare... men...
                    L-401, det är de där svart-vita, som är betydligt dyrare än 175:-, va?

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Då ska jag inte skriva högt att jag fick ge 175:- för en L-401 som är ca 12 cm!
                      Jag fick en vinstlott där jag vann en L401??? En stor rackare som lever i all välmåga även nu, ett å ett halvt år senare ! Är inte det det billigaste??? Visserligen så visade det sig att det inte var en 401:a (trots att den kom direkt ifrån affären...) utan nån annan väldigt snarlik mal... Men den hade inte varit billig i alla fall.... å nu var den gratis!!

                      Bifogade filer
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Jag fick en vinstlott där jag vann en L401??? En stor rackare som lever i all välmåga även nu, ett å ett halvt år senare ! Är inte det det billigaste??? Visserligen så visade det sig att det inte var en 401:a (trots att den kom direkt ifrån affären...) utan nån annan väldigt snarlik mal... Men den hade inte varit billig i alla fall.... å nu var den gratis!!

                        Där ligger man i lä! Du vinner, Lenmar, helt klart

                        Förresten, vad är det för typ av lotterier du lirar på?

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Den är snarlik L-066 http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=334 men jag vet inte om den blivit klassad ännu, enligt Janne E. på www.goc.se i tråden http://www.goc.se/jo/index.php?optio...pper&Itemid=26 .
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Där ligger man i lä! Du vinner, Lenmar, helt klart

                            Förresten, vad är det för typ av lotterier du lirar på?
                            GOC !
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              ja i göteborg kan det vara sjukt billigt såg bla L200 12cm för 220kr och L47 för 350kr

                              Kommentar

                              Arbetssätt...