Alla malar dör inom 2 dygn, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pi
    • January 2004
    • 57

    Alla malar dör inom 2 dygn, hjälp!

    Hej!
    Sedan igår då jag fiskade upp min c:a 10cm ancistrus har min lika stora Gebbi dött. Såg några fiskar mumsa i sig min lilla Siamesis medan jag inte ser till min stora Siamesis. Död?
    Idag låg min Small Line Peru Panaque upp och ned, också död.
    Vad händer?
    Jag har en mal kvar som levde igår som jag ej ser till.

    Har också några små Ancistrus bakom "Back to nature"-vägg. Jag såg i alla fall att den ena var vid liv och for glatt omkring.

    Kan jag fått in några farliga alger??
    Inga andra fiskar verkar påverkats hittills.

    Hade lite problem med botior som kliade sig förfärligt för någon dryg månad sedan och hade då också vita prick tror jag som jag behandlade.
    Allt det har försvunnit.

    Någon som har något tips?
    Bör jag fånga upp min sista "dyr"-mal ifall jag får syn på den?
    300 l Sällskaps
    12 l Räkor
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Malar kan vara känsliga för dåligt vatten samt för syrebrist. Du kanske har för dåligt syresatt vatten eller något annat som gör att du fått sämre kvalité på vattnet.
    Kanske pumpen slaggat igen med sämre cirkulation som följd eller en massa ruttnande växtdelar?
    Hur ofta byter du vatten?
    Har du kollat pH, nitrit osv?
    Gör ett 50% vattenbyte idag och håll dig sedan på minst 20% varje vecka.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pi
      • January 2004
      • 57

      #3
      Det skulle kunna vara växtdelar.

      Onsdag kväll gjorde jag ett vattenbyte.
      Jag har haft en växt i mitten av akvariet som blivit sämre och sämre.
      Köpte några nya på torsdagen och röck upp den gamla. Det visade sig att en hel del rötter var svarta och liksom ruttna. Drog upp så mycket rötter jag kunde/hittade och satte de nya växterna.
      Det blev rätt grumligt och en hel del rotdelar som for runt så lite senare på dagen bytte jag vatten och sög upp rotdelar och annat skräp igen.

      I februari gjorde jag ren pump och rör så det borde inte vara den.. men vem vet. Kanske borde kolla.
      Det är ett 300l akvarie föresten.

      Första malen låg död på fredagen.
      Tar gärna emot fler åsikter.
      Tack för de jag fick!
      300 l Sällskaps
      12 l Räkor

      Kommentar

      • Limia1
        • December 2006
        • 325

        #4
        Hej

        Eftersom du köpt nya växter på torsdag och första malen dör på fredagen, så blir jag lite misstänksam mot dina nya växter.

        Var de krukodlade eller lösa stjälkväxter du köpte ?.

        Växter odlade utomhus i asien, kan vara pesprutade mot insekter eller snäckor. Många akvarieväxtodlare bekämpar bladlöss och annat, eftersom de flesta akvarieväxter odlas ovanför vatten.

        Har malarna möjligen smakat på någon av de nya växterna ?.

        Jag skulle i alla fall göra ett stort delvattenbyte och kanske ryckt upp de nya växterna, om jag fått samma problem som du.

        Hoppas det löser sig.

        MVH/Anita

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Menade självklart besprutade, inte att de fått en p-spruta eller liknande

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Kan du ha fått nitrit kanske? Funderar på om medicineringen mot vita prick har slagit ut bakteriefloran.
            Har akvariet varit igång länge?
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • pi
              • January 2004
              • 57

              #7
              Akvariet har varit igång i drygt 4år.

              Växterna var krukodlade. Jag antar i vatten men vet ej.
              De stod under vatten i affären bland många andra växter.
              Jo malarna kan ha ätit av dem..

              Har glömt att berätta att en "gummiål" som jag haft i över 1år dog precis innan. Jag tror i onsdags. Jag trodde då att det berodde på matbrist pga att mina Praktbotior äter upp allt så den hade svårt att få tag på något. (Den åt maltabletter).

              Om det vore nitrit borde väl de andra fiskarna må dåligt?
              Det verkar inte vara fel på dem.
              300 l Sällskaps
              12 l Räkor

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av pi
                Om det vore nitrit borde väl de andra fiskarna må dåligt?
                Det verkar inte vara fel på dem.
                Olika arter är olika känsliga - malar brukar vara känsliga mot metaller i vattnet och ofta även mot nitrit.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • pi
                  • January 2004
                  • 57

                  #9
                  Lägesrapport:
                  Har nu sett att stora Siamesisen är död (fiskarna mumsar även på den)
                  Däremot lever min sista L-mal. Den verkar pigg som en mört

                  Har kollat vattenvärdena. De är ok. Ej nitrit och nitrat och pH 6,4.

                  Det är ätet på speciellt en av mina nya växter. Någon har ätit av ett blad under kvällen, t.ex.
                  Ska jag vänta och se (om någon ny fisk dör) eller dra upp den/alla?

                  Hur skall jag kunna veta om jag har metaller i vattnet?

                  Om fiskarna fått något gift i sig brukar andra fiskar som mumsar på dem också dö?
                  300 l Sällskaps
                  12 l Räkor

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    I vilket fall så bör du plocka upp fisk som är död, då liket kan förpesta hela karet.
                    Att det skulle vara växterna kan finnas en risk, men den är nog väldigt tveksam. Då skulle det ämnet om de vore besprutade komma ut i hela karet hos alla som köper dessa växter och fisken dö. Det vore kanske inte så smart av växtodlarna.
                    Däremot kan det ofta finnas gödning i stenullen som inte är så bra mot fiskar alla gånger, men den har du plockat bort hoppas jag?
                    Har du gjort vattenbyte så är det nog bara att vänta och se om det blir fler dödsfall, annars skulle jag nog gjort ett pronto.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Svårt att råda. Malarna går ju nära botten och om det är något fel med botten så är det ofta dom som mår dåligt först.
                      Men det där med nya växter som ställer till problem har jag hört från flera som har räkor. Det har hängt samman med nya Anubisar och Cryptocoryner som odlats i kruka. Räkor är väldigt känsliga och vi är några som funderar på om inte växterna varit besprutade med något som räkorna inte tål. Om man tar likadana växter som vuxit i ett annat kar är det inga problem.
                      Var det många nya växter som du planterade?

                      Finns det någon möjlighet att någon hällt eller tappat ner något i ditt kar som malarna inte tål?

                      Du bör nog göra flera ordentliga vattenbyten i alla fall.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...