Mina malar äter upp alla växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Mina malar äter upp alla växter

    är det någon som vet hur man får malar o låta bli o äta upp växterna? nu vet jag inte vad mina malar heter men det är den vanligaste malen, med skägg vid munnen =D

    jag har svärdsplantor och andra tåliga växter men nu är det rätt många stora hål i bladen..

    jag använder alg tabletter när jag matar malarna
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Ursprungligen postat av phat
    är det någon som vet hur man får malar o låta bli o äta upp växterna? nu vet jag inte vad mina malar heter men det är den vanligaste malen, med skägg vid munnen =D

    jag har svärdsplantor och andra tåliga växter men nu är det rätt många stora hål i bladen..

    jag använder alg tabletter när jag matar malarna
    Försök att stöd mata med grönsaker också.. såsom kokta gröna ärtor, squash, broccoli mm... tror att den får förlite grönt och det rä därför den ger sig på dina plantor..
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Det är nog en Ancistrus du har och dom kan vara lite svåra på svärdsplantor.
      Hur ofta ger du dom algtabletter ?

      Ancistrusen vill ha ganska mycket mat så prova med matningen som Maya föreslår, dom gillar även gurka men den är inte är så matig (innehåller mest vatten) men du kan prova även med det eftersom dom gillar att ligga och gnaga på den.

      Stoppa in skaftet på en kaffesked i gurkbiten så ligger den kvar på botten
      Senast redigerad av albjohn; 19 May 2007, 10:05.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • phat
        • February 2004
        • 216

        #4
        jag slänger in 2st sug tabletter / dag, har 2st ancistrus malar, en liten på ca 6cm o en på ca 12cm, kan man mata med salladsblad? ska annars testa med gurka o se hur det går..

        några andra förslag?

        Kommentar

        • C.Ciklid
          • February 2005
          • 12055

          #5
          Svärdsplantorna brukar gå åt direkt.. tyvärr. Mina ancistrus matar jag med både köttigt foder och gurka, algpiller m.m. De går med diskus och får då mat 3ggr om dagen inkl. algpiller på natten. Salladsblad går bra. Kom ihåg att rensa upp kvarliggande foder efter natten så det inte ligger och ruttnar.

          //Camilla
          De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

          Kommentar

          • phat
            • February 2004
            • 216

            #6
            förresten, har ni några tips på bra tåliga växter som malarna inte förstör? skall helst vara stora bakgrunds växter =D


            ni skrev också att man ska testa o mata malarna med ärtor.. hur får man ner dem o karet? flyter inte ärtorna??
            Senast redigerad av phat; 19 May 2007, 17:39.

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              Du spolar varmt vatten på ärtorna så de tinar och tar bort skalen. Sen antingen mosar du dem lite eller bara lägger ner dem, är de tinade så flyter dem inte. Mycket uppskattat
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8


                2 av de vanligaste och tåligaste växter. Ancistrus brukar inte gå på tjockbladiga växter.
                http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=14 Dessa ger de sig inte heller på. Dessa är dessutom snygga att fästa på en rot.

                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • phat
                  • February 2004
                  • 216

                  #9
                  jag tror faktist att jag har Anubias i mitt kar.. finns det några andra tåliga växter än dessa tre? helt stora som liknar svärdsplantorna då jag gillar växter som täcker mycket av akvariet

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Cryptecoryne i alla dess former har funkat bra i mina kar. Den enda växten som verkar vara mumma för malarna verkar vara svärdsplanta, så prova allt utom dessa.
                    Det är lite konstigt, för en del funkar det bra med kombinationen svärdsplanta och Ancistrus, och hos en del är det rena katastrofen.
                    Jag matar mina med väldigt blandat foder så det är inte det som är problemet hos mig iaf, sedan att jag inte har så mycket alger och det är kanske något ämne som de saknar då och liknar detta som finns i svärdsplantorna har jag inte en aning om.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • MagicFingers
                      • November 2003
                      • 3136

                      #11
                      jättevalle funkar bra...
                      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                      Nunc Est Bibendum

                      Kommentar

                      Arbetssätt...