leker mina ancistrus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pumba
    • January 2007
    • 345

    leker mina ancistrus ?

    Hej.

    har 3st guld ancistrus eller albino, vet faktiskt inte vad de kallas, köpte dem på 2 olika ställen och de kallade dem Albino på ena och Guld på andra men de är exakt lika dana.

    men men, nu har honan börjat gräva en stor grop, har gjort en hög med stenkol vid pumpen och hon har börjat gräva en rejäl grop ut mot glaset, stenkolen ligger nästan ändå ner till bottenglaset så hon har grävt ner längst med stenen och ytterglaset, där i ligger nu honan och ena hanen och trycker, kan de va rom läggning eller lek på gång?

    jag vet inte mycket om att få yngel på malar men känns rätt som de är nått på G när de grävt ner sig så en hane och hona är är rätt på varandra där.

    någon som vet om de är yngel att vänta eller om de bara är nått "normalt" de håller på med? ena hanen har grävt lite en gång för någon månad sen men då hände inget, men nu är honan i gropen med och de lämnar den knappt.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag tycker det låter som om de håller på att leka.....snurrar de runt inne i gropen??...det gjorde mina iaf när jag fich ungar
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Pumba
      • January 2007
      • 345

      #3
      svårt att beskriva vad de gör men de ligger tätt mot varandra lite från och till,
      men får väl se hur de går, vore kul iaf, de va dyra i affären så kan man väl sälja tillbaks några till dem =P.

      Kommentar

      • Stoffy34
        • April 2007
        • 882

        #4
        Ursprungligen postat av Pumba
        Hej.

        har 3st guld ancistrus eller albino, vet faktiskt inte vad de kallas, köpte dem på 2 olika ställen och de kallade dem Albino på ena och Guld på andra men de är exakt lika dana.

        men men, nu har honan börjat gräva en stor grop, har gjort en hög med stenkol vid pumpen och hon har börjat gräva en rejäl grop ut mot glaset, stenkolen ligger nästan ändå ner till bottenglaset så hon har grävt ner längst med stenen och ytterglaset, där i ligger nu honan och ena hanen och trycker, kan de va rom läggning eller lek på gång?

        jag vet inte mycket om att få yngel på malar men känns rätt som de är nått på G när de grävt ner sig så en hane och hona är är rätt på varandra där.

        någon som vet om de är yngel att vänta eller om de bara är nått "normalt" de håller på med? ena hanen har grävt lite en gång för någon månad sen men då hände inget, men nu är honan i gropen med och de lämnar den knappt.
        jag vet inte pumba
        men tycker du skall lugna ner dig lite
        du ser vad som händer om du bara tar det lilla lugna!!

        mvh

        Kristoffer

        Kommentar

        • Stoffy34
          • April 2007
          • 882

          #5
          Ursprungligen postat av Pumba
          svårt att beskriva vad de gör men de ligger tätt mot varandra lite från och till,
          men får väl se hur de går, vore kul iaf, de va dyra i affären så kan man väl sälja tillbaks några till dem =P.
          hej
          jo det förstår jag

          men som sagt var
          tar det bara lilla lugna så löser det sig nog för dig!!

          ha re

          Kristoffer

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #6
            Hej!!
            Jag lånar tråden lite, om det är OK!
            Jag har ett 63l kar med massa rötter och engelsksjösten (1-2mm) till sand (Jag har också en mycket stor lutning i sanden, 3cm vid frammrutan och 9cm vid bakrutan).
            Invånarna är 2st Ellioticiklider (T. Maculipinnis) och snart ska jag flytta över en Ancistrus hona (ca. 7-8cm). Om jag köper en hane till henne, är chansen stor att jag får ungar då? Om inte, varför?
            LYCKA TILL, PUMBA!!!! JAG HOPPAS ATT DET ÄR YNGEL DAGS FÖR DIG!!!

            Ha Det Bra Allesammans!!!!
            Mathias
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • Pumba
              • January 2007
              • 345

              #7
              de är möjligt att de får yngel, men de tar tid.
              har haft mina i över 1 år innan nått hände

              sen kan de även va svårt att se skillnad på honor och hanar i affären då de ofta är unga och skillnaden inte syns, jag tex köpte 2 honor och 1 hane vilket i slutändan blev att den som skulle va hane va hona och de andra 2 var hanar.
              skillnaden ser man lättast med "skägget" längst fram men de brukar ta ett tag innan de kommer, därav att de kan va svårt i zoobutiken då de flesta inte har något tydligt skägg.

              men du bör har nått där de kan gömma sig, verkar va mycket av grejen, mina höll inte på så här i mitt gamla kar, men köpte nytt för lite mer än ett halvår sedan och gjorde en riktigt hög med stenkol där alla malarna nu samlar sig =) och även där de gräver.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                hur går det med dina ancitrusar pumba??
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • t85207
                  • March 2007
                  • 179

                  #9
                  Jag hade för några år sedan ett par riktigt produktiva Ancistrus. Med mina var det så att det var hanen som skötte allt. Honan verkade helt ointresserad.
                  Leken var våldsam. Verkade som om hanen jagade honan tills hon gav upp.
                  Sedan tog hanen hand om allt. Grävde en grop där han la rommen. Sedan tillbringade han all tid med att ligga ovanpå gropen och fläkta med bröstfenorna. Och där blev han liggandes i ett par veckor tills ynglen klarade sig själva.
                  Det som verkade trigga leken var att hanen pinkade in ett revir med ett gömställe under en rot.
                  Efter tre kullar om vardera ca 30 - 40 överlevande yngel så gav jag bort honan. Efter ytterliggare ett par kullar så gav jag bort hanen. Och efter ytterliggare en kull så gav jag bort alla mina Ancistrus.
                  När jag hade flera könsmogna hanar så var revirkampen ganska häftig och de flesta växterna flöt på ytan.
                  Med drygt 50 Ancistrusar i ett 150 liters så var det i princip omöjligt att ha några växter. Men algfritt var det.
                  Lycka till med leken.
                  Pecka

                  Kommentar

                  • Pumba
                    • January 2007
                    • 345

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    hur går det med dina ancitrusar pumba??

                    inte mycket än, hanen är och gräver i gropen nu och är mest där hela tiden, honan tittar in lite då och då, ser inga ägg eller dyl, men får väl låta de gå några dagar till innan man vet vad som händer.

                    hoppas nästan på att få en del av dem, min zoobutik jag brukar handla i säljer dem för 55kr/st och de köper/byter in för ca halva säljpriset vilket ger att en rejäl kull med dessa skulle va betydligt mer lönande än den odlingen med platy och black molly jag kör nu är.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...