Malar som lägger Rom(Ägg)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chazie
    • August 2003
    • 26

    Malar som lägger Rom(Ägg)

    Hjälp mig någon.Mina Malar har lagt Rom(Ägg) i en stubbe.Och jag har varit in i alla närliggande Akvarieaffärer o ingen kan ge mig ett ordentligt svarpå mina frågor.
    1.Först vet jag inte vad jag har för sorts Mal..Dom är rundade fram över "nosen" ca 2,5 - 3,5 cm,är mörka m små,små vita prickar liknar det.Längst ut på "svansen" ser jag en lite mörkare rand.Seglet o resten av fenorna är som kroppen.Dom har inget skägg.
    För ca en vecka sen såg jag dom leka för fullt.Och 2 dagar senare när jag kika in hade den ena lagt Rom(Ägg).
    2.Hur länge dröjer de tills dom kläcks.3.Kan man ha hane o hona tillsammans m ynglen.Hjälp mig..
    CZ
  • jesper_b
    • June 2006
    • 1201

    #2
    Kan inte svara på vad det är för mal...Jag tycker dom låter små för att leka, men har du inte gjort nåt för att dom ska leka skulle jag gissa att det är ancistrus. som inte kräver mycket för att lägga ägg.

    kan det vara en sån? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

    efter dom lagt ägg är det hanens jobb att vakta äggen som kläcks efter 3-4 dygn sedan har de flesta malar en stor gulesäck som räcker mellan 6-12 dagar beroende på vilken mal det är. När malarna är frisimande fläktas dom bort av hanen för att klara sig själva.

    Vad har du mer för fiskar i karet?
    Senast redigerad av jesper_b; 14 May 2007, 22:52.
    www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
    Mina Malar:
    L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

    Kommentar

    • chazie
      • August 2003
      • 26

      #3
      Malar m Ägg

      Jag flytta dom direkt när jag såg äggen.Och jag flytta först över i en hink så det fanns vatten på äggen hela tiden o hannen åkte villigt med.Honan är också med i akvariet.
      Annars har jag 2 stora akvarier.Det ena är det en jättestor Mal på ca 20 cm och 2 Ålar som är ca 8 cm.
      Det andra är det Kakadua o Palettciklider i.Ormgrönling,Albinomalar 2 små,o ännu en mal jag ej vet vad den heter.Den är lite guldfärgad.Sen i mitt 3.e har jag en Kräfta som är ca 18-20 cm..Därför flytta ja malarna m äggen.
      CZ

      Kommentar

      • chazie
        • August 2003
        • 26

        #4
        Malar

        Det kan vara en ancistrus.Men ingen av mina har skägg..Kan det va så att det inte blir några yngel då eftersom dom är små.Hur stora brukar dom vara annars.
        CZ

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Så här ser en ung ancistrus ut:


          De kan leka innan hanen fått fullt utvecklat skägg, fast tittar du så borde en av dem ha åtminstone skäggstubb.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • chazie
            • August 2003
            • 26

            #6
            Malar o ägg

            Ja den ser ut så..Tack för svaret.Ja undra också om båda kunde va ihop när ynglena kommer o om dom behöver nå speciellt.. Om nån kan svara på de..
            CZ

            Kommentar

            • FishBone_
              • May 2007
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av smegga
              Kan inte svara på vad det är för mal...Jag tycker dom låter små för att leka, men har du inte gjort nåt för att dom ska leka skulle jag gissa att det är ancistrus. som inte kräver mycket för att lägga ägg.

              kan det vara en sån? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315

              efter dom lagt ägg är det hanens jobb att vakta äggen som kläcks efter 3-4 dygn sedan har de flesta malar en stor gulesäck som räcker mellan 6-12 dagar beroende på vilken mal det är. När malarna är frisimande fläktas dom bort av hanen för att klara sig själva.

              Vad har du mer för fiskar i karet?

              Mina guldancistrus fick små söta yngel. Men nu är dem borta, dem och hanen låg i en håla i en sten. Men igår så var denm borta.

              Jag har guldbarber, neon tetror, kamp hane och silverhaj. Kan någon av dem ätit upp dem? Tycker att det skulle vara konstigt eftersom att ynglen var ändå rätt stora... Dem var väl ca 2 veckor.


              Vad är gulesäck..?

              Kommentar

              • chazie
                • August 2003
                • 26

                #8
                Gulesäck

                Ursprungligen postat av FishBone_
                Mina guldancistrus fick små söta yngel. Men nu är dem borta, dem och hanen låg i en håla i en sten. Men igår så var denm borta.

                Jag har guldbarber, neon tetror, kamp hane och silverhaj. Kan någon av dem ätit upp dem? Tycker att det skulle vara konstigt eftersom att ynglen var ändå rätt stora... Dem var väl ca 2 veckor.


                Vad är gulesäck..?
                Gulesäck är det som ynglen har under magen när dom kläcks.Som en moderkaka dom får mat från i ca 14 dagar tills den är borta.Och Silverhajen kan ha ätit dom. L
                CZ

                Kommentar

                • chazie
                  • August 2003
                  • 26

                  #9
                  ancistrus

                  Ursprungligen postat av Azur
                  Så här ser en ung ancistrus ut:


                  De kan leka innan hanen fått fullt utvecklat skägg, fast tittar du så borde en av dem ha åtminstone skäggstubb.
                  Kollade mer noga o den är ganska lik men mina har mörkare vit/beiga fläckar och som en rand på slutet av stjärten.Något annat förslag.. Får se om det blir något.Då bör dom kläckas imorgon eller övermorgon.L
                  CZ

                  Kommentar

                  • chazie
                    • August 2003
                    • 26

                    #10
                    Yngel

                    Ursprungligen postat av chazie
                    Gulesäck är det som ynglen har under magen när dom kläcks.Som en moderkaka dom får mat från i ca 14 dagar tills den är borta.Och Silverhajen kan ha ätit dom. L
                    TILL FISHBONE.
                    Hann inte skriva klart förra gången.Det kan vara Kampfisken med..Och även hannen själv,av ovana kan dom äta upp sina avkommor de första gångerna,men till slut kommer man att lyckas för dom lär sig ta hand om dem bättre efter varje gång.
                    Jag blev rekomenderad att flytta hannen med äggen.. Vilket är lite svårt för dom får ej komma upp i luften...
                    Sen kan du flytta ynglena när dom är runt 3 veckor till ett eget litet akvarium och föda upp tills dom blir större o klarar sig bättre.
                    hoppas jag hjälpt dig lite iallafall.
                    Senast redigerad av chazie; 15 May 2007, 16:48. Anledning: skulle gå till Fishbone
                    CZ

                    Kommentar

                    • FishBone_
                      • May 2007
                      • 86

                      #11
                      Tack för svaret =) Hoppas det blir nya yngel snart då =)

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Så här ser en ung ancistrus ut:


                        De kan leka innan hanen fått fullt utvecklat skägg, fast tittar du så borde en av dem ha åtminstone skäggstubb.

                        Ursäkta en nybörjarfråga, men jag måste fråga, hur ser man på den bilden att det är en hane?
                        Då den inte fått skägg?

                        Hur gammal är den på bilden? eller det var kanske inte din egen fisk.. men om du vet..

                        Vacker var den iaf Väldigt tjusig
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • Zirconia
                          • May 2007
                          • 701

                          #13
                          Fast den på bilden var kanske inte en hane?? Jag bara var snabb och antog det
                          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                          Kommentar

                          • Bilbo
                            • February 2002
                            • 2119

                            #14
                            Det på bilden bör vara en ungfisk eftersom de blir lite rundare i kroppen med åldern, precis som människor
                            // Magnus
                            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                            Kommentar

                            Arbetssätt...