hur stor sannolikhet ät detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    hur stor sannolikhet ät detta?

    hajsan alla glada zoopetare

    en tanke slog mig idag precis efter jag hade inhandlat lite fisk....jag har hört några gånger att när vissa har fått yngel på ancistrusar (då den vanliga brunaktiga sorten) så har de fått något litet albinoyngel med i kullen....hur kan detta komma sig??.......hur stor sannolik är det att det kan bli albino yngel i en sån kull??......bär vissa ancistrusar denna gen eller vad??..

    tycker det är intressant...skulle va kul och se vad ni säger om denna sak
    MVH macke_fisk
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    #2
    sanolikheten är stor jag har bruna och gold i olika kar men ibland dyker det upp bruna bland gold och vice versa
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av peterhaack
      sanolikheten är stor jag har bruna och gold i olika kar men ibland dyker det upp bruna bland gold och vice versa

      det låter intressant....det måste man tesat odla så att man får fram något litet albino yngel
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ibland kan det nog dyka upp albinoyngel i vanliga kullar, det gör det i naturen också tror jag. Men om det gör det i odlade populationer med rätt stor regelbundenhet, så har de nog albino i släkten nå´nstans.

        Som när jag fick några vita zebrayngel (såkallade "elfenbensciklider") i en kull, där båda föräldrarna var vanliga randiga. Eller som när jag fick en pärlfärgad nymfparakitunge av två grå. De hade förmodligen så´na i släkten.
        Senast redigerad av Shepard; 10 May 2007, 21:47.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Nu är jag inte helt hundra på att färgnedärvning hos ancistrus är fullt såhär enkel men i stora drag kan man säga att:

          Om du får gold/albinos i samma kull har båda dina bruna ancistrusföräldrar varsitt anlag för albinism. Goldfärgen är en variant av albinism och fungerar ungefär likadant. Eftersom albinismgenen är recessiv (ickedominant) så krävs det anlag från båda föräldrarna för att det ska bli en albinoavkomma.

          För att få en brun fisk behövs bara en upplaga av den bruna genen eftersom den är dominant. I en och samma kull är ju ynglen syskon och inte "enäggstvillingar" vilket gör att varje yngel bär på olika variationer av föräldrarnas gener. Man kan säga att det kommer finnas tre olika sorters yngel i kullen:

          1, Vissa kommer att bli helt bruna(homozygot) utan anlag för albinism (de kommer i sin tur aldrig få albino yngel)

          2, Andra kommer vara bruna men bära på albinogenen(heterosygot, kan ge albinoungar om den andre föräldern har en albinogen)

          3, Ytterligare andra kommer att ha fått albinogenen i dubbel uppsättning och därmed bli albino. Dessa kan bara få bruna yngel om den andre föräldern är brun.
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av ize
            Nu är jag inte helt hundra på att färgnedärvning hos ancistrus är fullt såhär enkel men i stora drag kan man säga att:

            Om du får gold/albinos i samma kull har båda dina bruna ancistrusföräldrar varsitt anlag för albinism. Goldfärgen är en variant av albinism och fungerar ungefär likadant. Eftersom albinismgenen är recessiv (ickedominant) så krävs det anlag från båda föräldrarna för att det ska bli en albinoavkomma.

            För att få en brun fisk behövs bara en upplaga av den bruna genen eftersom den är dominant. I en och samma kull är ju ynglen syskon och inte "enäggstvillingar" vilket gör att varje yngel bär på olika variationer av föräldrarnas gener. Man kan säga att det kommer finnas tre olika sorters yngel i kullen:

            1, Vissa kommer att bli helt bruna(homozygot) utan anlag för albinism (de kommer i sin tur aldrig få albino yngel)

            2, Andra kommer vara bruna men bära på albinogenen(heterosygot, kan ge albinoungar om den andre föräldern har en albinogen)

            3, Ytterligare andra kommer att ha fått albinogenen i dubbel uppsättning och därmed bli albino. Dessa kan bara få bruna yngel om den andre föräldern är brun.
            detta var intrressant att läsa........det var detta jag precis ville veta ....tack så mycket för infon ......är det några här på zoopet som ofta får eller kanske har fått någon gång albinoyngel i en kull hos vanliga föräldrar???......lite nyfiken på de
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              nemas problemas.. genetik är roliga saker .

              OM färgen är beroende på två gener i variationer (brun eller albino) så skulle fördelningen i kullen bli (statistiskt sett, naturen är sällan statistisk så räkna inte med att alltid få den här fördelningen)

              25% homozygot bruna yngel (Anlagskombination BB)
              50% heterozygot bruna yngel (Anlagskombination Ba)
              25% homozygot albinoyngel (Anlagskombination aa)

              Nedärvningen för ditt lekpar skulle i så fall bli som följer, varje ruta står för 25% av kullen:
              B = Brunt anlag (dominant)
              a = Albino anlag (recessiv)

              Mamma
              __B____a__
              | | |
              Pappa B | BB | Ba |
              |_________|
              | | |
              a | Ba | aa |
              |____|____|


              Om någon känner igen resonemanget ifrån nån biologilektion om mänsklig ögonfärg så stämmer det, bara en smula modifierat till ancistrusfärger

              Jag är som sagt inte helt säker på att ancistrusfärger ärvs ner såhär, det är olika från djurart till djurart. Katter t ex ärver ner färg i olika kombinationer beroende på kön. Det finns t ex betydligt fler röda hanar än honor och trefärgade katter är utan undantag honor eftersom trefärgade hanar ofta är behäftade med genetiska fel så att de föds döda eller absorberas redan som foster. Om ancistrusen har olika benägenhet att bli albino om de är honor eller hannar vet jag inte...

              EDIT: Mupp! Jag hade gjort en så fin ruta med anlagen etc.. inte funkade det när man skickade det.. jaja.. infoga lite mellanrum tills ni får en ruta så ser ni
              Senast redigerad av ize; 11 May 2007, 15:21.
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av ize
                nemas problemas.. genetik är roliga saker .

                OM färgen är beroende på två gener i variationer (brun eller albino) så skulle fördelningen i kullen bli (statistiskt sett, naturen är sällan statistisk så räkna inte med att alltid få den här fördelningen)

                25% homozygot bruna yngel (Anlagskombination BB)
                50% heterozygot bruna yngel (Anlagskombination Ba)
                25% homozygot albinoyngel (Anlagskombination aa)

                Nedärvningen för ditt lekpar skulle i så fall bli som följer, varje ruta står för 25% av kullen:
                B = Brunt anlag (dominant)
                a = Albino anlag (recessiv)

                Mamma
                __B____a__
                | | |
                Pappa B | BB | Ba |
                |_________|
                | | |
                a | Ba | aa |
                |____|____|


                Om någon känner igen resonemanget ifrån nån biologilektion om mänsklig ögonfärg så stämmer det, bara en smula modifierat till ancistrusfärger

                Jag är som sagt inte helt säker på att ancistrusfärger ärvs ner såhär, det är olika från djurart till djurart. Katter t ex ärver ner färg i olika kombinationer beroende på kön. Det finns t ex betydligt fler röda hanar än honor och trefärgade katter är utan undantag honor eftersom trefärgade hanar ofta är behäftade med genetiska fel så att de föds döda eller absorberas redan som foster. Om ancistrusen har olika benägenhet att bli albino om de är honor eller hannar vet jag inte...

                EDIT: Mupp! Jag hade gjort en så fin ruta med anlagen etc.. inte funkade det när man skickade det.. jaja.. infoga lite mellanrum tills ni får en ruta så ser ni

                jag förstår detta och känner igen mycket av de......jag har haft detta på mina mikrobiologi lektioner......detta ska jag testa och se hur det blir....måste bara få honan och hanen att bli lite lekvilliga först
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #9
                  Ska bli kul att höra rapporter om det.. kanske t o m föra lite statistik på färg kontra kön? Hade vart kul att få reda på om det finns nån korrelation...

                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    • June 2002
                    • 2952

                    #10
                    För o få ett bra svar behöver du veta hur föräldrarna till dina ser ut. Min enkla slutsats är att till ditt föräldrapar finns en mormor/morfar/farfar/farmor som är albino. Kanske inte ens där utan ett steg tillbaka ännu mer. För rätt svar behövs en stamtavla
                    Nordiska Diskus Sällskapet
                    Hallandsakvaristerna
                    BAK Gcg Maf NCS

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      För rätt svar behövs en stamtavla
                      Mjajo.. men nånstans får man väl börja?

                      Hehe.. det vore något det.. Ancistrusar med stamtavla Fast kanske inte så omöjligt ändå? Tar bara lite tid.. men det gör ju allt med akvarier.. Vi får helt enkelt göra ett försök, Zoopetare för stamtavlor
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        iaf relaterat till diskussionen som förts här.
                        Dom som odlar albinos (albino whitei t ex) av något slag men vill få in "färskt blod" i odlingen korsar därför sina albinos med normalfärgade exemplar. Avkomman blir normalfärgad men bär anlaget för albinism. Dessa får sedan leka med varandra och avkomman därefter förväntas ge 25% albinos men nu med lite andra gener utifrån. Dessa albinos leker i sin tur och ger därefter bara albinos men nu med lite "färskt blod".
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av ize
                          Mjajo.. men nånstans får man väl börja?

                          Hehe.. det vore något det.. Ancistrusar med stamtavla Fast kanske inte så omöjligt ändå? Tar bara lite tid.. men det gör ju allt med akvarier.. Vi får helt enkelt göra ett försök, Zoopetare för stamtavlor

                          hehe...skulle varit lite smo roligt
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            iaf relaterat till diskussionen som förts här.
                            Dom som odlar albinos (albino whitei t ex) av något slag men vill få in "färskt blod" i odlingen korsar därför sina albinos med normalfärgade exemplar. Avkomman blir normalfärgad men bär anlaget för albinism. Dessa får sedan leka med varandra och avkomman därefter förväntas ge 25% albinos men nu med lite andra gener utifrån. Dessa albinos leker i sin tur och ger därefter bara albinos men nu med lite "färskt blod".

                            det är precis sån här information som är det intressanta i detta.......tack än så länge för era egna taknkar/erfarenheter .......är det någon här på zoopet som får albino ungar i sina kullar??....skriv gärna här då för det hade varit kul och veta
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            Arbetssätt...