Parotocinclus jumbo / Otocinclus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Parotocinclus jumbo / Otocinclus??

    Har läst lite här i forumet och förstått att P. Jumbo är tåligare än Otocinclus men...
    Fråga 1: Jag undrar om P. Jumbo lika bra på att putsa växter? När jag stått och tittat på dem på akvarieaffären så verkar P. Jumbo mest hålla sig på botten medan Otocinclus putsar på växter och rutor??
    Fråga 2: Är det någon som provat att ha dem tillsammans? Funkar det?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    I mitt SA bor det ett stim på 7 P.jumbo och jag är väldigt nöjd med dem. Det stämmer att de ofta vilar på botten eller på rötter, men jag tycker de är duktiga på att äta alger även på växterna.

    Jag skulle verkligen inte rekommendera otocinclus tillsammans med några andra algätare. Detta för att en vanlig orsak till att otocinclus dör i akvarier är att de svälter ihjäl när det inte finns tillräckligt med alger för dem och då är det inte bra att ha någon som konkurrerar med dem om maten.

    Till skillnad från otocinclus äter parotocinclus även matrester.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Okej! Ska gå och spana på P. Jumbo igen de är riktigt söta! Går de att ha ihop med corydoras eller konkurrerar de för mycket om botten?

      Kommentar

      • Katina
        • January 2006
        • 163

        #4
        Akvariet som jag planerarar är på 180 liter, glömde jag att säga.....

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Katina
          Okej! Ska gå och spana på P. Jumbo igen de är riktigt söta! Går de att ha ihop med corydoras eller konkurrerar de för mycket om botten?
          Mina går ihop med corys och det är inga problem. Mina kommer från Södermalms akvarieaffär och från Åleds i Halland.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          Arbetssätt...