Göklekare!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chalmeristen
    • August 2006
    • 72

    Göklekare!!!

    Jag har tyvär bara en Synodontis multipunctatus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=363
    Och jag undrar lite om hur dessa fortplantar sig. Jag har märkt att min sådan nämligen dyker upp så fort som mina golden leker. Jag vet att dom lägger sin rom ihop med andra fiskar som munruvar. Men eftersom att jag bara har en så undrar jag om det verkligen behövs en hona och en hane för att det skall hända nått.
  • HazelCR

    #2
    Men chalmeristen, det är klart iaf till åtminstone 99% att det behövs en hona och hane för att ordna fortplantningen. Några undantag finns såsom maskar, marulken e.t.c. Men om det är undantag...det vet i tusan.

    En ödla ska ha utvecklat konsten att föröka sig, eftersom det bara finns ett kön kvar på jorden. Enbart honor finns .....men kul iakttagelser finns gällande dem.
    Senast redigerad av Gäst; 07 May 2007, 04:13.

    Kommentar

    • chalmeristen
      • August 2006
      • 72

      #3
      Ha ha ha ha...jo jag formulerade den frågan lite fel kanske. Jag tänkte väl mer eller mindre inte så mycket eftersom att bakfyllan idag är mycket påfallande...

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        Ursprungligen postat av chalmeristen
        Ha ha ha ha...jo jag formulerade den frågan lite fel kanske. Jag tänkte väl mer eller mindre inte så mycket eftersom att bakfyllan idag är mycket påfallande...
        Jag kunde inte låta bli att retas lite iom att ditt nick-name förpliktar en del....chalmerist.

        Men svaret på frågan är väl att du behöver minst två. Jag köpte 5 stycken från en 08:a. Han startade med ett par. Jag köpte på mig ytterligare 3 stycken till slut och min grupp har producerat 3 yngel hittintills.
        En grupp är nog att föredra. De gillar iaf att vara tillsammans och leka "Följa John", gissningvis en hona först med en svans av några hanar efter. Jag har sett dem störa lek/lekförsök för alla malawiarter jag har i karet. Totalt har jag kanske fått 20 malawilekar i karet, men bara en har resulterat i 3 synodontisyngel. Malawisarna leker ungefär i samma omfattning som tidigare.

        Skall man öka sannolikheten för att lyckas få yngel , så ska man nog se till att ha tillräckligt många munruvare, så att man får lek mycket ofta i karet.
        Kanske köra med lekgrupper av malawi, typ 1+8. Jag har inte så, men funderar på att göra en sådan förändring. Helst malwiaarter som leker direkt över en sandbotten, där har jag sett att S. multipunctatus är med och stör.

        Kommentar

        Arbetssätt...