Små malar till Malawikar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    Små malar till Malawikar?

    Skulle vilja skaffa några malar till mitt Malawikar. Vet bara inte vad jag ska ha? Kommer att ha små Mbunas i alla fall, har några Hongi SRT just nu och kommer skaffa lämpligt sällskap till dessa så fort biologin kommer igång. Funderade på om Synodontis petricola kunde vara lämplig? Jag vill inte ha några stora "jättesugkoppar" sittandes i akvariet efter tag eller som tar över alla proportioner pga sin storlek, ja ni fattar. Så tips på små malar som klarar hårt vatten välkomnas.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    Synodontis petricolan kmr ju ifrån Tanganyikasjön så det blir väl inte riktigt biotop riktigt i sådana fall. Fast det blir nog inte riktigt biotop med någon mal. Jag hade nog haft en vanlig ancistrus mal i karet, dom blir inte särskilt stora om man jämför med andra malar
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av Pegrasus
      Skulle vilja skaffa några malar till mitt Malawikar. Vet bara inte vad jag ska ha? Kommer att ha små Mbunas i alla fall, har några Hongi SRT just nu och kommer skaffa lämpligt sällskap till dessa så fort biologin kommer igång. Funderade på om Synodontis petricola kunde vara lämplig? Jag vill inte ha några stora "jättesugkoppar" sittandes i akvariet efter tag eller som tar över alla proportioner pga sin storlek, ja ni fattar. Så tips på små malar som klarar hårt vatten välkomnas.
      S. multipunctatus syns mer i karet än S. petricola. Men multipunctatusen blir större än petricolan.
      Petricolan är mest i några grottor och visar sig bara sparsamt, om det inte är mat på gång förståss. Multipunctatusen är framme för jämnan och spanar in hela karet.
      Ytterligare en jämförelse är att Petricolan inte är lika osynlig som den vanliga vändmalen. Den är väl också ett alternativ, om du väljer bland Synodontisarna.

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #4
        Ursprungligen postat av wicked1
        Synodontis petricolan kmr ju ifrån Tanganyikasjön så det blir väl inte riktigt biotop riktigt i sådana fall. Fast det blir nog inte riktigt biotop med någon mal. Jag hade nog haft en vanlig ancistrus mal i karet, dom blir inte särskilt stora om man jämför med andra malar
        Jo det är sant, men man får väl se på det ungefär som att hyra in en städare från Polen, moraliskt tveksamt men jobbet blir i alla fall gjort!

        Tycker Synodontis är väldigt vackra annars. Såg några på Akvarielagret sist jag var där. De "svävade" fram likt hajar i akvariet, ständigt i rörelse. Jag blev frälst direkt. Tyvärr var det Synodontis dhonti http://www.planetcatfish.com/catelog...species_id=634
        som bli uppemot 40 cm fullvuxna. Lite för grovt för mitt 250L.
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #5
          Kollade in Ancistrus-malar precis. Charmiga! Ser ut som en sjöko (manatee) som försökt svälja ett piggsvin! Albinovarianten var riktigt cool!
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ancistrus funkar alldeles utmärkt i ett malawiakvarium. Har det själv.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            Arbetssätt...