Ancistruslek???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bromma_cikliden
    • March 2006
    • 39

    Ancistruslek???

    Jag undrar hur man får ett ancistrus par att leka... Köpte min hane för två tre år sedan tillsammans med en ungefär lika stor som efter ett tag också visade sig vara en hane, synd för honom .

    Iallafall så finns nu bara en hane kvar och han har gått ensam sen han slog ihjäl den förra. För en vecka sen köpte jag en hona åt honom och nu undrar jag hur jag ska få dem att leka? Har en del grottor och en rot mitt i akvariet men än så länge verkar de inte intresserade av varan. 26 grader i vattnet och 7.1 i PH-värde.
    Otroligt tacksam för svar då jag jättegärna vill att de små liven ska finna varandra
    Senast redigerad av bromma_cikliden; 22 April 2007, 16:15.
    120 L

    Palettciklider, Sajicaciklider, Kardinaltetror, Ancistruspar
  • Tedde
    • January 2007
    • 36

    #2
    De leker lättast om det är en hanne och ex tre honor i ett kar utan några andra fisk. Med tex rör alt rundade håligheter, där de känner sig trygga.
    ca 9,5 m3 malawi vatten
    http://gotedde.spaces.live.com

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Yngre ancistrushanar verkar vara lite mer aktiva att försöka bilda familj än en gammal stofil och händer det inget inom tex 6 månader så kanske det inte är fel att byta ut honom mot en yngre förmåga.
      Du kan även höja tempen temporärt till 27-28 grader under någon månad, för att sedan göra täta vattenbyten med kallare vatten och samtidigt sänka tempen igen till 25-26. På så sätt fejkar du regntiden och de kan triggas att få igång leken.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Berta
        • May 2006
        • 56

        #4
        Vi har 3 hanar och en hona. Så den ena hanen och honan leker i princip hela tiden, åtminstone efter varje gång hanen puffat ut ynglen från sn grotta
        Så vi ska flytta våran hona till ett kar så hanen får vila sig lite, kan inte vara så lätt att fläkta hela tiden

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          jag har en hane och 2 honor...ser ingel lek....de bara bråkar....
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #6
            jag har köpt ett lekpar på auktion och har ett rör och en grotta men jag undrar om dom kan vara i dom samtidigt för dom e väldigt stora nu har jag även satt i en yngre hona.men om man ska ha större hålor vad rekomenderar ni då,har hört talas om pvc rör eller något liknande.
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              är deta samma sorts ancistrus(bild)

              en fråga jag har ett lekpar(jag köpte det som det)honan är till vänster på bild och hanen syns ej till,men jag undrar nu honorna på bilden är det samma art eller är det 2 olika ancistrusar,jag satte i den lilla honan för att jag hörde att man ska ha fler honor på en hane eftersom dom inte har lekt än.tack på förhand
              Bifogade filer
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • Berta
                • May 2006
                • 56

                #8
                Ser ut att vara samma sort. Men som sagt vi har fler hanar på en hona. För vi fick berättat att det var bättre, men det funkar säkert med fler honor på en hane också. Men som sagt honan och den ena hanen leker så fort han puffat ut en kull, så vi ska flytta honan till ett annat kar en stund så hanen får vila upp dig lite

                Kommentar

                Arbetssätt...