Ancistrusägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Ancistrusägg

    Såg igår att mitt ancistruspar (eg. honan RONja då.. ) äntligen lagt ägg
    Pappa Harry vaktar, putsar och fläktar febrilt den lilla högen.

    Jag undrar bara hur lång tid det tar innan högen kläcks?
    Och är det bäst att låta de ev. små vara kvar hos sina föräldrar eller i ett yngelakvarium? Är ancistrusar "bra föräldrar"?

    Jag har ju en bråkig eldstjärt som KANSKE kan få för sig att de små är mellanmål....
    Senast redigerad av Healena; 20 April 2007, 07:03.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

    #2
    Ursprungligen postat av Healena
    Såg igår att mitt ancistruspar (eg. honan RONja då.. ) äntligen lagt ägg
    Pappa Harry vaktar, putsar och fläktar febrilt den lilla högen.

    Jag undrar bara hur lång tid det tar innan högen kläcks?
    Och är det bäst att låta de ev. små vara kvar hos sina föräldrar eller i ett yngelakvarium? Är ancistrusar "bra föräldrar"?

    Jag har ju en bråkig eldstjärt som KANSKE kan få för sig att de små är mellanmål....
    Kommer inte ihåg hur många dagar det tar innan de kläcks, kolla på www.goc.se för svar på det.

    Att flytta rom/nyckläckta yngel är inget man bör göra, de är väldigt känsliga.
    Yngelkasse med cirkulation och en rot gör att de lättare överlever och hittar maten.

    Lycka till.

    //Calle
    www.goc.se

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      De kläcks efter 3-4 dagar om du vill slippa jaga dem så föreslår jag att du flyttar dem till en yngelkasse och låter klumpen ligga där i ha gärna yngelkassen så där e som Amazonfarmen skriver bra cirkulation, roten är inget du skall ha i fören de kläcks..
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Jag vet inte om jag vill röra dem alls..Harry ser faaarlig ut
        MÅSTE jag flytta dem? Har de ingen chans om jag inte gör det?

        Övriga invånare förutom ancistrus - är nämnda eldstjärt och en massa tetror..
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Stora tetror (5cm+) kan äta upp dem sen, och eldstjärten äter kanske också upp dem. Men jag har ingen erfarenhet vad gäller den, men jag har för mej att den äter kött om den får(?)
          Och nej, har du växter och rötter i karet så behöver du inte flytta dem, även om inte lika många kommer att överleva då... När dom har blivit yngel kan du fiska upp dem du kommer åt försiktigt och lägga i yngelkasse med en rot i(roten är mkt viktig(!))...

          Grattis förresten!! Vet själv hur kul det var när mina la ägg...
          / Marcus

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av amazonfarmen
            Kommer inte ihåg hur många dagar det tar innan de kläcks, kolla på www.goc.se för svar på det.

            Att flytta rom/nyckläckta yngel är inget man bör göra, de är väldigt känsliga.
            Yngelkasse med cirkulation och en rot gör att de lättare överlever och hittar maten.

            Lycka till.

            //Calle
            Har haft fyra kullar ancistrus hittills. Tre av de kullarna flyttade jag till ett annat akvarium. En kull flyttade jag några dagar efter kläckning, innan ynglen kom ut ur grottan. De två andra kullarna flyttade jag när de var ägg. Hanen fick oxå följa med. För mig gick det helt problemfritt att flytta dem. Jag lät aldrig äggen komma ovanför vattenytan och jag koppade in dem långsamt till det nya akvariet.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #7
              Det blev nog inget denna gång
              Äggen är borta och Harry har slutat sitt vaktande.
              Men nu vet jag ia.f att de är könsmogna, och det kanske kan bli små söta "snuttomojj-bäbisar" så småningom.

              Tack iallafall för all hjälp
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              Arbetssätt...