Mal i yngelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • got2bjosefin
    • December 2006
    • 26

    Mal i yngelakvarium?

    Har precis gjort i ordning ett 75-liters kar som jag har tänkt använda som yngelkar senare. Just nu står det tomt utan fiskar med grus pump och lite växter.

    Jag vill ju gärna ha någon fisk i karet mellan yngelkullarna och då tänkte jag att någon mal kanske kunde passa bra.
    Är det någon som har något tips på passande mal/malar?
    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125013
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    den klassiska ancistrusen tror jag ej äter yngel om den är "liten" men samtidigt kanske inte lika underhållande som en stor, tror inte de äter yngel då heller men ej säker. Tror de flesta som kan försöker nog snappa åt sig de mesta.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Eller varför inte ett par Panaque Maccus, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1047 som är lite ovanligare men ändå i ungefär samma prisklass som lite större Ancistrus. Men ett krav för att ha denna i karet är att du har rötter som den kan gnaga av, och den blir heller inte riktigt lika stor som Ancistrusen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Intercepter
        • January 2006
        • 962

        #4
        aldrig sett att mina ancistrus tagit nån yngel oavsett storleken på ancistrusen

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Ancistrus tar inte yngel, jag har dom i mitt endlerskar där det kryllar av yngel och jag har alldrig sett minsta tendens till att dom skulle vilja ta ynglen fast dom svärmar runt nosen på dom ibland.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • got2bjosefin
            • December 2006
            • 26

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Eller varför inte ett par Panaque Maccus, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1047 som är lite ovanligare men ändå i ungefär samma prisklass som lite större Ancistrus. Men ett krav för att ha denna i karet är att du har rötter som den kan gnaga av, och den blir heller inte riktigt lika stor som Ancistrusen.
            Den var fin!
            Men enligt beskrivningen kan jag bara ha en i mitt akvarium...Frågan är ju i så fall om man kan ha den med en annan sorts mal oxå istället för att ha två?
            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125013

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Du ska undvika att ha 2 st hannar, men är de bara stora nog så ser man skillnad på dem då hanarna har taggiga utväxter på kroppen. Ett par kan du ha i det karet bara du stödmatar dem och att de som sagt har en rot som de kan gnaga på.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av got2bjosefin
                Den var fin!
                Men enligt beskrivningen kan jag bara ha en i mitt akvarium...Frågan är ju i så fall om man kan ha den med en annan sorts mal oxå istället för att ha två?
                Ja och enligt artbeskrivningen så är 75 liter alldeles för litet för en ancistrus...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Berta
                  • May 2006
                  • 56

                  #9
                  vanlig ancistrus fungerar, den är alg och växtätare. Men som batski skriver den blir för stor till slut för karet. Går bra till en början, men behöver sedan ett större då den växt ur det mindre.

                  Kommentar

                  • got2bjosefin
                    • December 2006
                    • 26

                    #10
                    pansarmal?

                    Satt och kollade lite i artbeskrivningarna, vad tror ni om ett stim med någon sorts pansalmal? De finns ju i många olika varianter oxå...
                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125013

                    Kommentar

                    • Berta
                      • May 2006
                      • 56

                      #11
                      pansarmalar är all och köttätare, så det skulle jag inte rekommendera.

                      Kommentar

                      • _Lena_
                        • June 2006
                        • 1273

                        #12
                        Jag rekomenderar äpplesnäckor eller otocinclusar, de äter alger men inte yngel.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Snäckor är bra. Otocinclus är väldigt känsliga fiskar så jag skulle inte rekommendera såna.

                          Parotocinclus jumbo (LDA25) däremot är tåligare, trevliga och bra algätare. Tyvärr är de lite svåra att få tag på, men om du frågar i din butik kanske de kan ta in ett litet stim till dig.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • got2bjosefin
                            • December 2006
                            • 26

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Snäckor är bra. Otocinclus är väldigt känsliga fiskar så jag skulle inte rekommendera såna.

                            Parotocinclus jumbo (LDA25) däremot är tåligare, trevliga och bra algätare. Tyvärr är de lite svåra att få tag på, men om du frågar i din butik kanske de kan ta in ett litet stim till dig.

                            Får erkänna att jag tyckte om vad jag såg när jag kollade på beskrivningarna på otocinclus, men en känslig fisk är väl kanske inte passar i ett yngelakvarium
                            Hittar tyvärr ingen artbeskrivning på Paratocinclus jumbo? Vet du om den står som något annat där? Sökte även på LDA25...
                            Sökte på google och fick fram en bild på en rolig gul sak! Säkert ingen vanlig fisk men skoj var den (http://www.kolumbus.fi/marianne.maye...rio/Tico01.JPG).
                            Senast redigerad av got2bjosefin; 10 April 2007, 14:53.
                            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125013

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Lite info om Parotocinclus jumbo:
                              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

                              Den och Parotocinclus maculicauda är hyfsat vanliga i handeln; jag ser dem ett par gånger per år i alla fall.

                              Fisken du länkade till tror jag är en Hemiancistrus subviridis - den är väldigt vacker, men blir nästan 20 cm lång, och är något rovgirigare än de algätare som annars diskuterats här.

                              Jag skulle annars personligen säga att du kan ha Ancistrus i ett 75-liters. Det är inte så där väldigt aktiva fiskar.
                              Senast redigerad av Azur; 10 April 2007, 15:15.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...