Skillnad på Julii och trilineatus??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berta
    • May 2006
    • 56

    Skillnad på Julii och trilineatus??

    Vad är skillnaden på Julii och trilineatus??
    Vi har kollat och jämfört bilder på nätet, ibland blir vi säkra på att de är Julii, men ibland blir vi osäkra.

    Dessvärre verkar det som vi inte kan lägga in bilder på våra malar, eftersom vi inte är goldmedlemmar.

    Ska tilläggas att i butiken såldes de som Corydoras Julii, VF.
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    C. julii sägs vara lite prickigare på huvudet än C. trilineatus, men det är nästan omöjligt att säga vilken art man har om man inte vet var fisken fångats.
    C. julii kommer från nedre Amazonas och är mycket ovanlig i handeln, C. trilineatus från övre Amazonas.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Berta
      • May 2006
      • 56

      #3
      vi har en bild på en annan sida


      Om någon är kunnig och kan se vilken av dessa det är

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag tycker det ser ut som en C. trilineatus, men det är svårt att se. Men precis som Daniel Blom säger så är C. julii väldigt ovanliga i handeln (och dessutom ganska känsliga) och de flesta som säljs som C. julii är faktiskt C. trilineatus.

        Vet inte varför handeln envisas med det eftersom C. trilineatus är både snyggare och tåligare
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Berta
          • May 2006
          • 56

          #5
          ok ska kanske utgå från att det är trilineatus istället. Nä bilden blev både mindre och mörkare, än när vi tittade på datorn här hemma. :-|

          Kommentar

          • Berta
            • May 2006
            • 56

            #6
            Sitter och jämför våra julii/trilineatus.
            Jag blir bara mer och mer förvirrad. Har sett äldre inlägg med just detta, så jag vet att jag inte är ensam.

            Men som jag fattat så ska Julii vara mer prickiga, och trilineatus mer randiga, åtminstone mer mönster. När jag jämför de bilder vi har på datorn, så ser dessa krabater mer prickiga ut. Har jämfört bilder på goc, planetcatfish och diverse sidor. Så ska man gå efter det så är det Julii.....Antar att man får vara förvirrad ett tag till

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag har för mig att Kjell rättade upp bilderna här på zoopet så att de stämmer rätt bra i alla fall... det var när jag skulle artbestämma mina Corydoras julii VF som jag köpt... som alltså var trilineatus. På Goc.se finns det en coryavdelning, kanske nån som kan hjälpa dig.
              Jag hade ett gäng C gossei, som senare visade sig vara seussi... för att artbestämma dem skickade jag bilder till Ian Füller (stavade kanske fel, men han är en av de största coryexperter som finns)... som snällt hjälpte till... men det är kanske lite overkill...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Berta
                • May 2006
                • 56

                #8
                ja i värsta fall får man maila bilder till Ian, jag har även lagt in på GOC, men det brukar ta tid där innan man får svar, dessvärre. Egentligen spelar det ingen roll vilken av dom det är, fina fiskar båda arterna. Men det vore roligt att veta vilken det vore

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Det är ju bra att veta när man ska sälja dem om inte annat...

                  Med mina var det ju rätt kul. Jag sa till djuraffären att dom skulle ändra namn på dem i butiken, eftersom det var fel. Dom vägrade och vidhöll att det var julii, eftersom leverantören sålde dem som det.

                  När jag sedan sålde mina yngel till affären,,, så hade dom två akvarier, ett med "julii" och ett med trilineatus... men firrarna var exakt lika :-)
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Berta
                    • May 2006
                    • 56

                    #10
                    Hehe, ja då var affären garderad då
                    Haha, ja det skulle vara rätt kul att gå tll affären och säga att hörrni ni måste byta namn på firrarna

                    Jag ska söka vidare och jämföra, och om nget anant skicka bilderna till Ian, och se om han kan hjäpla till. Det borde hantroligen kunna göra corydoras expert som han är

                    Kommentar

                    • IaLi
                      • January 2006
                      • 24

                      #11
                      Hej!

                      Jag har själv haft problem med att art.best mina trilineatus, eftersom de är väldigt lik julii. Tycker mig nu bestämt veta hur man ser skillnad på julii o trilineatus. Juli är mer åt det prickiga eller fläckiga hållet på huvudet. Trilineatus har ett mer labyrintlikn. mönster. Jag skickar ett privat meddelande till dig med min e-post adress, så kan jag skicka dig lite bilder o lite mer info ang skillnaderna (på engelska). Hälsningar Ia
                      Senast redigerad av IaLi; 13 April 2007, 12:38.
                      /Ia
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1387988

                      http://www.luleaakvaristerna.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...