Våra Corydoras Julii lagt rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Berta
    • May 2006
    • 56

    Våra Corydoras Julii lagt rom

    Någon som har erfarenhet av dessa corydoras?

    Våra har lagt rom, vi har nu gjort som då våra vanliga metallisar och fläckiga lagt rom. Men vi vet inte om dessa kanske kräver lite annat. Är man en glad amatör så är man.
    Det som vi gjort nu är: Har flyttat rommen i ett eget kar, som är helt tomt sånär på en javaväxt, och en större sten, har inte inte vatten i hela karet utan bara ca halva. Håller koll på vattenkvaliten.

    Hoppas nån har lite erfarenhet av dessa fina malar, man vill ju få de små rackarna att överleva
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #2
    Har aldrig haft pansarmalar, finns det någon anledning till att du bara har halva fyllt?
    Annars tycker jag det känns bättre att ha hela fyllt, mer vatten betyder lägre koncentrationer av dåliga ämnen...
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • Berta
      • May 2006
      • 56

      #3
      Vi brukar öka vattennivån efter ynglens tillväxt. Det var ett tips från en som föder upp egna malar. Visst en hel del vattenbyten och vattentester blir det. Har gjort så med våra vanliga metallisar och de fläckiga och det har fungerat bra.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag har odlat C trilineatus, vilka det är en stor chans att du har också... Julii är inte så vanliga egentligen, men det är vanligt att trilineatus säljs som julii. Hur det nu är, så låter det som ni gjort allt rätt. Att man har akvariet halvfyllt är för att ynglen kan drunkna annars... så det är helt rätt...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Berta
          • May 2006
          • 56

          #5
          Vi har jämfört bilder på våra Juliis, de liknar de på Julii bilder, men kan än dock som du säger vara trilineatus. Vi letar fortfarande mycket på nätet för att bli säkra på vilken sort det är vi har.

          Det var intressant att titta på dessa malar när de lekte, honan fick inte "påsen" på buken, utan romkornen direkt, och det var bara några stycken åt gången. De var inte heller inte intresserade av rutan som våra metallisar, utan åkte efter bakgrunden, rötter, kolstenar, och växter. Det ska bli spännande om ca 3 dagar då vi hoppas att de kläcks.

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            OK, drunknande fiskar hehe...
            Man lär sig något nytt varje dag!

            Lycka till
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            • Berta
              • May 2006
              • 56

              #7
              Hehe jepp har du inte hört talas om det
              Nä, men det är som så att de små liven måste orka upp till ytan och "ta sig luft"

              Kommentar

              • topcabbie
                • January 2007
                • 128

                #8
                Ursprungligen postat av vance
                OK, drunknande fiskar hehe...
                Man lär sig något nytt varje dag!

                Lycka till
                Corydoras är "accesoriska tarmandare" vilket betyder att de då och då stiger till ytan för att snappa luft som de sväljer och kan tillgodogöra sig syret ifrån genom tarmarna. Låter komiskt men sant.

                En del brukar rekommendera att det skall vara fin sand i ett mycket tunt lager i ett cory-yngelakvarium, eftersom bakterie och avfallsfloran annars kan fräta på deras skäggtömmar, men jag har även stött på motsatsen bland artiklar om uppfödning, så man kan aldrig veta så noga.
                Glöm inte att anteckna vad ni gör, så ni kan gå tillbaka och göra det bättre nästa gång, eller likadant om det blir strålande resultat.
                Lycka till, och berätta gärna hur det går.
                /Roland
                Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                Hemsida Mina akvarier

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ursprungligen postat av topcabbie
                  Corydoras är "accesoriska tarmandare" vilket betyder att de då och då stiger till ytan för att snappa luft som de sväljer och kan tillgodogöra sig syret ifrån genom tarmarna. Låter komiskt men sant.

                  En del brukar rekommendera att det skall vara fin sand i ett mycket tunt lager i ett cory-yngelakvarium, eftersom bakterie och avfallsfloran annars kan fräta på deras skäggtömmar, men jag har även stött på motsatsen bland artiklar om uppfödning, så man kan aldrig veta så noga.
                  Glöm inte att anteckna vad ni gör, så ni kan gå tillbaka och göra det bättre nästa gång, eller likadant om det blir strålande resultat.
                  Lycka till, och berätta gärna hur det går.
                  Om du är med i en SARF ansluten akvarieförening så kan anteckningarna användas till att fylla i ett odlingsprotokoll så att du kan få diplom och nål för din odling. Om det är trilineatus så är det faktiskt guldmedalj på dom... eller var i alla fall förra året..
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Ursprungligen postat av topcabbie
                    Corydoras är "accesoriska tarmandare" vilket betyder att de då och då stiger till ytan för att snappa luft som de sväljer och kan tillgodogöra sig syret ifrån genom tarmarna. Låter komiskt men sant.

                    En del brukar rekommendera att det skall vara fin sand i ett mycket tunt lager i ett cory-yngelakvarium, eftersom bakterie och avfallsfloran annars kan fräta på deras skäggtömmar, men jag har även stött på motsatsen bland artiklar om uppfödning, så man kan aldrig veta så noga.
                    Glöm inte att anteckna vad ni gör, så ni kan gå tillbaka och göra det bättre nästa gång, eller likadant om det blir strålande resultat.
                    Lycka till, och berätta gärna hur det går.
                    Oj, det där lät komplicerat... Så om man skulle lämna kvar rommen i akvariumet så skulle ynglena bara dö sedan?
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    • Berta
                      • May 2006
                      • 56

                      #11
                      I stort sett ja. Risken är ganska stor.
                      Vi kör utan sand i vårat yngelkar, men det krävs mycket rengöring. Men det är dock lättare att se om något yngel dör. En hel del arbete, men helt klart värt besväret

                      Kommentar

                      Arbetssätt...