Har jag begått malmord?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Har jag begått malmord?

    Har problem med sjukdomar i mitt akvarium HELA tiden. Köpte för ett tag sedan medel mot vita prick som jag inte fick använda i akvariumet (enligt killen i djuraffären) för att malar skulle vara känsliga mot det. Resultatet är att fler fiskar har smittats, men jag vill inte ta kol på mina malar (har fyra ancistrusmalar). Nu har jag dock hällt i medel mot svamp i akvariumet, och vattnet är asgrönt. Om malar nu är känsliga mot vita prick-medicin borde de ju vara känsliga mot all medicin enligt min slutledningsförmåga. Är de verkligen så känsliga, eller är det bara vissa arter? Jag får ett nervöst sammanbrott, och jag vill fan bara böla. Vill ju inte ha en massa sjukdomar i akvariumet i heller, så jag måste ju försöka bli av med dem.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • Liinda
    • January 2007
    • 177

    #2
    Jag har haft i vita prick medicin i mitt akvarie som jag har malar i 3 gånger :/ Han reagerade inte på det och blev inte dålig men jag kanske bara hade tur?
    // Djurgalningen

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #3
      Har åxå medicinerat mot vita prick när jag hade både ancistrusar och corydoras malar i just det akvariet. Ingen dog.
      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag hade 12 olika L malar och 2 olika corydoras när jag fick en mysko vitaprick i mitt akvarium för några år sedan. Jag medicinerade med vitaprickmedicin och även andra mediciner ett flertal gånger... och ingen mal dog...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Okej, då väntar jag med det nervösa sammanbrottet lite då.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • PlatyYngel
            • January 2006
            • 1105

            #6
            Ingen mal dog hos mej heller. Har medicinerat 2 ggr

            Lycka till!
            / Marcus

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Den medicin du har haft i nu är den enbart mot svamp? Om du har vitaprick vad är vitsen med medicin mot enbart svamp isf? Beror väl på vilken sorts medicin men flera är ju mot både svamp och pricken. Sen är det väldigt konstigt att han säljer medicin du inte kan/får använda i akvariumet tycker jag dessutom.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Medicinen är enbart mot svamp, för jag upptäckte att en någon fisk hade fått det också. Medicinen mot vita prick har jag inte vågat hälla i, eftersom han sa att mina malar skulle dö.
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Utan behandling mot pricken så dör dom ju. Så läs om erfarenheterna tidigare i tråden. Har inte haft något problem med mal och prickmedicin själv heller
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Måns
                    • June 2002
                    • 191

                    #10
                    När jag använde någon form av vita prick medicin så dog alla mina siamesiska algätare av medicinen (de var inte särskilt angripna av sjukdommen), men resten av fiskarna klarade sig inklusive 4 ancistrusmalar.
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

                    Kommentar

                    • maria_
                      • March 2007
                      • 2867

                      #11
                      Men hur länge bör jag vänta med att hälla i prick-medicin om jag hade i svampmedicin idag?
                      Med vänlig hälsning,
                      hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...