Synodontis multipunctatus yngel, silvervalör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HazelCR

    Synodontis multipunctatus yngel, silvervalör?

    Jag har efter ganskla lång tids försök fått 3 st synodontis multipunctatus yngel. Min gode vän Rent Vatten upplyste mig om att det är silvervalör på odling av denna art.
    Vari ligger svårigheten, för något måste det väl vara eftersom den klassas som silver?

    Jag har placerat dem i ett 50 liters kar, tillsammans med 5 st små ancitrusyngel, ca 10 mm.
    Synodontis multipunctatusynglen är ca 15 mm. De såg ganska slöa ut, när de fick komma till det nya karet med dess nya vatten, trots inkoppning. Jag var orolig för att de skulle gå fel redan från start, men det har gått bra ett dygn till iaf.
    Skötseltips tas tacksamt emot.
  • sockerconny
    • October 2004
    • 2349

    #2
    Grattis till att du äntligen fått din efterlängtade göklek!!

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av sockerconny
      Grattis till att du äntligen fått din efterlängtade göklek!!
      Tack, tack, det har tagit sin lilla tid. Förmodligen beroende på att mitt 8:a gäng till Syndontisar är mestadels hanar.

      Enligt den nya Sarf-listan är det t.o.m. guldvalör på denna Synodontis.

      Jag har läst en del på svenska forum och min slutsats blir, att det finns inte mycket skrivet om gruppen Syndontisar alls på de svenska webbplatserna. Lite info att hitta alltså.
      Engelskspråkiga webbplatser ger lite mer info.

      Jag håller två andra Synodontisarter också, så mer finns att hoppas på. Båda arterna skall vara odlingsbara, d.v.s. inte elitvalör.
      Men, som vanligt behövs fler akvarium.
      Senast redigerad av Gäst; 10 April 2007, 16:13.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Om du tycker Synodontis är så lätta att odla så får du gärna ta fram större kull än 3 st yngel

        Kommentar

        • HazelCR

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Om du tycker Synodontis är så lätta att odla så får du gärna ta fram större kull än 3 st yngel
          Nej, så tycker jag inte, alltså lätta. Jag har ju hållit på över ett år, kanske t.o.m. 2 år, med mina S. multipunctatus innan det blev 3 ynka yngel.
          Mina S. petricola har jag haft snart ett år utan resultat. De sistnämnda har jag dock inte gjort ett helhjärtat försök att få till det med än. Det är alltid det här med antalet kar. De räcker inte till.

          Ska det bli många S. multipunctatusyngel måste man nog ha en större gökmoder än en liten, icke fullstor M. auratus som jag hade. En stor haps skulle vara bättre.

          Ett annat sätt att få fler yngel, åtminstone har jag läst en sådan amerikansk? artikel, skall vara att samla upp Synodontisäggen, som gökmoder ger tusan i. Sedan återstår trixet att kläcka dem artificiellt. Enligt artikelförfattaren kunde det bli ca 50 stycken små rackare.

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            Kom på en gammal diskussion vi hade i höstas?:
            Har du helt gett upp "marbles-metoden" för att få synodontisyngel på annat sätt än genom en "malawi-gudmor"??

            Kommentar

            • HazelCR

              #7
              Ursprungligen postat av sockerconny
              Kom på en gammal diskussion vi hade i höstas?:
              Har du helt gett upp "marbles-metoden" för att få synodontisyngel på annat sätt än genom en "malawi-gudmor"??
              Nix, glaskulorna i krukor är för Synodontis petricola. Men det har inte blivit ett bygge, där en luftpump kan föra bort maläggen till en yngelkorg.

              Kommentar

              Arbetssätt...