Vad händer...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    Vad händer...?

    Jag har en fråga angående Otocinclus, har ingen aning om vilken grupp denna fisk hör till så därför prövar jag här

    Jag köpte tre st för 2 månader sedan, nu är två döda (båda dog samma vecka) Har ingen aning om varför, har skött vattenbytena och så... Eftersom båda dog samma vecka kan man ju misstänka att något var fel iallafall.

    Det är en fisk som jag i övrigt gillar, men det är ju inge kul o köpa dem om de bara dör. (Har haft den här fisken nån gång förut också) Jag ska nog köpa in ett par nya fiskar o hoppas att det blir bättre!
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    se om du kan hitta lite onfo om dem eller fråga i fiskaffären vilken temperatur de vill ha. kolla också om de tycker om strömmat vatten asså om de vill ha mycket cirkulation i vattnet eller om de vill ha de stilla och lugnt.

    Kommentar

    • Tintaglia
      • January 2006
      • 146

      #3
      Otocinclus är kända för att vara väldigt känsliga - de dör ofta utan synbar anledning. Vattenvärdena är viktiga liksom regelbundna vattenbyten. De är ofta i dålig kondition från djuraffären pga t ex påfrestande transporter, dessutom blir fiskar sparsamt matade i affären. De är ju inte precis påflugna och aggressiva vid matdags så ibland har de svårt att hinna med att få mat. De svälter ofta ihjäl så man måste se till att stödmata dem med t ex gurka, ärtor eller algtabletter.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av Olfi
        Det är en fisk som jag i övrigt gillar, men det är ju inge kul o köpa dem om de bara dör. (Har haft den här fisken nån gång förut också) Jag ska nog köpa in ett par nya fiskar o hoppas att det blir bättre!
        Hade det inte varit betydligt bättre om du skaffade dig lite kunskap om fiskarna först istället för att testa med lite nya fiskar och hoppas på att det blir bättre?

        Otocinclus är väldigt känsliga fiskar. Själv tycker jag att de är så känsliga att de inte är lämpliga som akvariefiskar.

        Sen är otocinclus stimfiskar och man bör inte ha färre än 6 stycken tillsammans.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Dom är väl inte dom tåligaste men nog brukar dom funka i akvarium. Men som vanligt ska man kolla noga när man köper fisk att dom är pigga och inte magra
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De är bland de känsligare malarna, men vanligaste dödsorsaken är nog svält. De är dåliga på att konkurrera med annan fisk om maten, och de klarar som regel inte att överleva på de alger som finns i karet (de äter heller inte alla typer av alger, och kan svälta ihjäl i helt algtäckta kar).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...