Efterlyser en pansarmal som blir max 3cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

    Efterlyser en pansarmal som blir max 3cm

    Hej!

    Var igår och tittade i en akvarieaffär och såg Corydoras julii ungar ca 2,5cm. De var ju hur tuffa och söta som helst. Men liten blir stor och därför undrar jag om det finns någon pansarmal som ser ut som denna men inte blir större än 3cm?

    Härligt i solen!!
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Corydoras julii var det kanske inte - de flesta fiskar som säljs under detta namn är tydligen snarlika C. trilineatus.
    Nån dvärgpansarmal med samma mönster kommer jag inte på, men Corydoras habrosus, C. hastatus och C. pygmaeus är alla mycket trevliga fiskar (kolla Zoopets artregister). Om du har riktig tur hittar du Aspidoras pauciradiatus.
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      De tre pansarmalar av släktet Corydoras, som inte blir längre än 3 cm, liknar inte alls C julii. I stället skall du försöka få tag på Aspidoras pauciradiatus.
      Mycket tuffa små pansarmalar.

      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Mina Aspidoras pauciradiatus är riktigt trevliga fiskar, och skaffar du ett gäng så kommer de till sin rätt och stimmar på ganska bra.
        Jag har inte sett dessa i butik någon gång, så hoppas att du kan få tag i dem hos någon välsorterad affär.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Jag har inte sett dessa i butik någon gång
          Finns ett par hundra i en butik nära dig om du behöver fler.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Fjärilsciklid
            • June 2006
            • 252

            #6
            Tack för alla svar! Jag hade tittat på den (Aspidoras pauciradiatus) här på Zoopet men på den bilden såg den inte så rolig ut men på länken som Guy Palm skickade såg den ju tuff ut! Ska hålla utkik efter den framöver för jag måste ju se den live först!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den enda du realistiskt sett har en chans att få tag i är Corydoras pygmaeus. De andra dvärg-corydoras är mycket sällsynta i handeln, och Aspidoras skall man nog ha *väldigt* mycket tur för att hitta.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                De andra dvärg-corydoras är mycket sällsynta i handeln, och Aspidoras skall man nog ha *väldigt* mycket tur för att hitta.
                Om man inte bor i Halmstad eller vet någon affär som tar fisk från Åled. De har alla dessa hemma för tillfället.
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Och jag har köpt C. habrosus i två affärer i Stockholmstrakten på sistone. Däremot var det länge sedan jag såg A. pauciradiatus.
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • Fjärilsciklid
                    • June 2006
                    • 252

                    #10
                    Såg nu att Aspidoras pauciradiatus hade svårighetsgrad 4. Kanske skulle jag försöka få tag på Corydoras bondi coppenamensis eller liknande trots att den är lite större för jag har inte haft malar förut . De flesta affärer brukar ju kunna beställa hem så det borde väl gå att få tag på dem eller är de sååå sälsynta?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...