döende mal efter flytt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Nejdå, är dom tre månader så klarar dom mat var tredje dag ett tag... Men du kan ju hålla koll på deras små runda magar, dom ska vara lite runda... får inte börja bukta inåt...
    Senast redigerad av Tant Nancy; 30 March 2007, 10:29.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #17
      Ursprungligen postat av skvafs
      Har gett mina fiskar 15-20 flingor/ granulatkorn per fisk två ggr om dagen.
      Alldeles för mycket förstår jag nu.
      Har tyckt dom var så hungriga.
      Det låter massor. Man ska bara normalt ge dem så mycket som de äter upp på 30s-1min (beroende på hur slöa fiskarna är). Detta 1-2 gånger per dag. Första veckan i ett nystartat akvarium ska du mata mycket mindre än det. Först efter en månad kan du mata som vanligt.

      Kommentar

      • skvafs
        • March 2007
        • 75

        #18
        Sitter flera ggr om dagen framför akvariet och studerar fiskarna.
        Försöker se om någon avviker i beteendet.
        Usch .. får magsår .. är så orolig!

        Magarna ser fina ut på ancistrusarna.
        Fast dom sitter och suger på mina växter - hungriga?
        Fiskarna är på mina växter dom med.
        Och idag var den ena äpplesnigeln uppäten.
        Vet inte vem som är boven.
        Har matat nu var tredje dag - och endast lite .. 2-3 korn/flingor per fisk.
        Svårt att se till att alla äter.
        Guramisarna och scalarerna är tuffa, så dom ser till att alltid få mat först - och helst allt.
        Sen kanske silverhajarna får varsin, och sist kommer guppisarna som inte är lika tuffa och framåt.
        Försöker sära på dom och se till att alla får, men ingen lätt uppgift.

        Tips på vad jag ska göra?

        kramar
        Kramizar ia

        *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

        Kommentar

        • Berta
          • May 2006
          • 56

          #19
          Lite sent att skriva här nu kankse. Men när vi hade problem med värdena i ett av våra kar, så satte vi i en massa växter. De hjälper också till att hålla balansen i akvarium. Man kan plocka bort växterna sedan när det blir alldeles igenvuxna.

          Att ancistrusarna suger på växter är inte ovanligt, dels för algernas skull, plus att de äter en del växter. Men som Tant Nancy säger, studera fiskarna. Man lär sig till slut att se om de är glada och nöjda, eller sjuka, eller inte trivs mm.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Beklagar din fisks bortgång

            Ursprungligen postat av skvafs
            Matar inte nu på tre dagar, sen lite bara.
            Känns hemskt .. men för deras egen skull.
            Visst är det jobbigt, men hellre hungrig än förgiftad till döds.

            Även om man tillsätter bakteriekultur så tar det ca en månad innan bakteriena hunnit föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret. Så under den första månaden ska man alltid mata sparsamt och hålla koll på nitrithalterna (redan nitrit över 0.2 mg/l kan vara giftigt beroende på art och ålder). Helst ska man inte börja med så många fiskar, men när man byter akvarium måste man det. Fast då är det extra viktigt att hålla efter nitriten.

            Det du kunde ha gjort var att låta ditt gamla välinkörda filter gå i det nya akvariet samtidigt som det nya under den första månaden. Det är i filtret som merparten av bakterierna finns. Men de lägger sig även som en hinna på rötter, sand och annan inredning.

            Guramis brukar vara bland de fiskar som klarar sig bäst i en sån situation. Detta pga att de kan andas syre från luften.

            Nånting som lindrar nitritförgiftning är lite salt. Har du Ektozonsalt hemma? Annars kan du använda rent salt utan jod eller andra tillsatser. 1 tesked till 50 liter vatten. OBS! Väldigt viktigt att tänka på vad gäller saltet är att man sen inte plötsligt kan minska på salthalten. Så om du tillsätter salt måste du sen se till att tillsätta salt även till det nya vattnet varje gång du gör så stora vattenbyten. Sen när du går tillbaka till små vattenbyten behöver du inte tänka på det, eftersom fiskarna klarar av när salthalen sjunker lite i taget.

            Hoppas de resterande fiskarna klarar sig!

            Lycka till!
            Senast redigerad av batski; 09 April 2007, 15:59.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...