Pangasius hypophthalmus mindre art?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Pangasius hypophthalmus mindre art?

    Hejsan

    Vart inne i min lokala djuraffär för några dagar sedan o fick syn på en fisk som ser ut som denna http://www.planetcatfish.com/catelog...p?image_id=423
    jag antar att de är en Pangasius hypophthalmus?
    Jag blev nyfiken o frågade om de gick att ha i ett 110 liter kar.
    Gubben sa då att de gick utmärkt att ha flera stycken av denna sort i akvariet.
    Förövrigt så hade de nog 20+ hajar i ett 50-60 liters kar fyllt med silverhajar o några andra fiskar.
    Jag sökte därför lite på nätet o till min förvåning blir de mellan 60-80 cm i ett akvarie o ännu större ute i naturen!
    Wtf tänkte jag,är de bara för att kränga fisk som affären har dessa lr finns de typ en mindre model som inte blir så stor men som ser likadan ut?
    Hade inte mitt kar varit nystartat hade det nog funnits en 3 hajar(malar) i det nu men de verkar vara ytterst olämpligt!?
    Fråga:hur mycket växer dessa djur på 1 år?


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    På ett år blir de väl en 20 centimeter sisådär, om de får bra med mat. Fast de flesta lever förstås inte så länge. Det är en av världens mest snabbväxande fiskar. Helt olämpliga i akvarium; de är inte bara alldeles för stora alldeles för snabbt, utan är dessutom väldigt aktiva och väldigt nervösa och skadar sig på glas och inredning.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      måste vara otroligt "löjligt" av butiken att ens ha sånna fiskar för försäljning?
      de jag såg va ca 10 cm,de betyder att de är ca 25-30 cm om ett år,även i ett sånnt litet kar?
      Han måste ju kränga en hel del fiskar,o alla de kunder som köper fisken gör ju en jädra tabbe då?
      De är finns alltså ingen mal/haj som ser ut som denna (bilden) men blir inte alls så stor?

      Kommentar

      Arbetssätt...