Konstigt "ägg"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SofieW
    • March 2007
    • 6

    Konstigt "ägg"

    Hej!

    Jag har nyligen startat ett litet akvarium med två stycken randiga otocinclus och sex stycken neontetror. De har bott i mitt akvarium i ca en vecka.
    Nu har jag hittat någonting konstigt mellan en sten och akvarieglaset. Det ser ut som ett genomskinligt "slem" som omger någonting vitt runt som ser ut som ett ägg med ca 0,5 ca i diameter. Vad är detta? Läste att otocinclus fäster sina ägg på blad eller akvarieglaset. Ser bara ett "ägg" och det är ju väldigt stort. Kan det vara någon av mina ottos som håller på att få yngel? Eller kan neontetrora ha någonting med detta att göra?

    Tacksam för svar om någon känner igen detta!

    MVH
    Sofie
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Snäckrom kanske.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • SofieW
      • March 2007
      • 6

      #3
      Jag har fått det svaret från en annan person också. Men jag är lite fundersam. Jag köpte en flytväxt i samband med att jag startade akvariet. Har sett någon liten brunaktig snigel i den växten och på glaset, med dom är bara ca 1-2 mm i diameter. Kan en sådan verkligen göra en sådan stor grej?
      Hoppas ju på att det är otocinclusarna!! Om de är någon av dem, hur lång tid dröjer det till det borde bli yngel?

      Jättetacksam för hjälp!

      MVH
      Sofie

      Kommentar

      • Ceci
        • September 2006
        • 124

        #4
        Jag har också ett okänt ägg i mitt akvarium.
        Jag bifogar två länkar, en bild på ägget (som jag hittade det) på en rot, och en bild på min största Otto - som jag funderar på om det kan vara en hona..
        Någon som kan se vad det är för ägg? Har bara sett ett enda.



        ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
        "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ceci:
          1) Det där ser ut som Corydoras-ägg. Har du Corydoras i samma kar skulle jag sätta en peng på att det är vad det är.
          2) Jag har aldrig varit bra på att se skillnad på malars kön via 'venting', men kroppsformen är väldigt karaktäristisk på otocinclus-honor: de är betydligt större och *mycket* tjockare än hanarna. Jag skulle därför tippa att din är en hona.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Ceci
            • September 2006
            • 124

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Ceci:
            1) Det där ser ut som Corydoras-ägg. Har du Corydoras i samma kar skulle jag sätta en peng på att det är vad det är.
            2) Jag har aldrig varit bra på att se skillnad på malars kön via 'venting', men kroppsformen är väldigt karaktäristisk på otocinclus-honor: de är betydligt större och *mycket* tjockare än hanarna. Jag skulle därför tippa att din är en hona.
            Tusen tack för svaret Azur!! Det betyder verkligen mycket för mig!
            Jag anade att det kunde vara ett Corydoras-ägg också, jag har läst att de lägger ut enstaka. Jag har 8 Corydoras panda så någon av dem är säkert en hona. Två av dem är runda och större:

            Har lagt ägget i mitt lilla kar nu.
            (Vi bor i samma kommun förresten.)
            ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
            "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

            Kommentar

            • Ceci
              • September 2006
              • 124

              #7
              Till SofieW:
              Tack för "lånet" av din tråd! Jag har lite snäckor ("akvariesniglar") och idag tog jag bilder på hur deras rom/ägg ser ut..(edit: fel av mig, detta är små skålsnäckor, se Azurs länk nedan till snäckrom)





              Hoppas att det kan vara till hjälp för dig!
              Jag tog även en bild på själva snäckan men den var så snabb att det blev suddigt - tro det eller ej!!
              Jag är nybörjare sedan ett halvår, men har läst att Otocinclus ska vara ganska svåra att få till lek.
              Har du O. vittatus?
              Senast redigerad av Ceci; 13 March 2007, 07:56.
              ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
              "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ceci: Jag är inte säker på att det där är snäck-rom, det ser ut som en liten skålsnäcka, en sån här:


                Det är små, genomskinliga, algätare, bara nån millimeter stora. Jag har (eller har haft, har inte sett till några på ett tag) såna i ett av mina akvarier.

                Snäckrom ser oftast ut så här:
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Ceci
                  • September 2006
                  • 124

                  #9
                  Där ser man! Intressant.
                  Då har jag lärt mig något nytt igen!
                  Tack!
                  ©eci, 112L & 96L Zoonen Photobucket
                  "Contrary to popular belief, biology does not set limits, it demolishes them." Zuk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...